Någon kunnig som vill ge sitt tycke på min planering?

Jag ska anlägga en uppfart/parkering och vi har lera i botten.
Grannen har en stor mängd kullersten/kattskallar (70-200mm) som han säljer billigt.
Detta medför några frågor...
1. Ska jag lägga markduk (N3?, N2?) mot leran innan kattskallarna?
2. Ska/kan jag lägga markduk ovanpå kattskallarna (istället) innan bärlagret (0-40mm) för att filtrera?

Min plan är att lägga:
50mm slitlager, 0-12mm
150-200mm bärlager, 0-40mm
Markduk N2
Resten förstärkningslager, 70-200mm (kattskallarna)

Mycket tacksam för svar.
 
Lägger du sten med luftfickor (ej med 0-fraktion) så kommer luftfickorna förr eller senare fyllas upp med det material du har i dess omgivning. I detta fall lera eller vad du lägger ovanpå. Så resonerar jag åtminstone. Lägger du stenbumlingar på lera och belastar så kommer du arbeta ner stenarna i leran över tid. Likaså, lägger du stenkross ovanpå kullerstenen så får du en massa luftfickor dit de små fraktionerna i stenkrossen kommer leta sig ner efterhand (och du får sättningar).

Så jag skulle nog lägga duk mellan lera och kullerstenen. Om jag vill ha dränerande effekt i detta lager, även duk mellan detta och bärlagret.

Sen får man kanske tänka på tjälskador också. Bor själv i skåne med väldränerande sand under så brukar inte drabbas av sånt men kan tänka mig att luftfickor mellan bärlager och ett "tätt" lerlager kanske är som upplagt för tjälskador? Men nångon vet nog bättre om sånt :)
 
Så föreslår du att man ska skippa kattskallarna och köra med 0-70+ som förstärkningslager eller kanske rentav 0-40 hela vägen ner?
Med en duk längst ner mot leran då!?
 
Väl inget fel med kattskallarn bara man fyller ut mellan skallarna med 0-40 eller något ditåt, fast ren kross blir som betong.
Protte
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Har nu fått lite mer information, skallarna får jag tydligen inte ta längre.
Så nu får åkaren hämta 100-150 och slänga i botten, sen en N2-duk på det.
Sen kör vi 0-40 uppepå det.
Paddar som en tok och sen toppar med 0-12 och paddar igen.

Duk i botten är jag fortfarande osäker över dock. Det är ju väldigt hård lera men det kanske är lika bra att lägga dom pengarna ändå!? Vi pratar ca. 2000 kr extra i duk.

Vad tror ni kunniga inom området? :)
 
Redigerat:
Låter som en bombsäker infart sen!

Jag skulle inte snåla på duken. Utan sätt duk om det bara handlar om 2lök
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
M
Duken ska ligga på terassen, dvs. leran. 100-150 är en fraktion jag aldrig använt. Vi brukar bygga väg av 0-150 eller 0-90, sedan tätar man av med 0-32.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ja då vart det klart.
Vi har lerjord underst så jag la en N2 markduk underst.
Sedan 100-250 mm med 0-200 bergkross.
På det la jag 50-100 mm med 0-32 bergkross.
Sist toppade jag med 30-150 mm 0-16 bergkross.

Jag kan tänka mig att det ser udda ut att ange djupet som jag gjort. Anledningen är att marken sluttade rätt mycket och att vi ville ha fall från garaget. Så närmast garaget har vi lagt mindre massa än längst ifrån garaget.

Mellan varje lager har jag kört med en "padda". Nu lyckades jag tyvärr bara få hem en 120 kg tung maskin, men det blev bättre än utan.

Lite bilder...
Före
Två bilar parkerade utanför ett rött hus, klar himmel, vedträn, grönsaksträdgård med växthus, landlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Soligt, snösmältning, garage, sopkärl, landsväg, grönska, vårdag, villakvarter, skuggor, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grushög på gårdsplan under solig dag, röda byggnader, träd och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tom byggplats, grus, asfalt, skottkärror, röd stuga, träd, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Några rejäla regn senare så kommer de små fraktionerna ha packat till sig ordentligt, det lilla din paddning inte fixade. Men det lär nog bli stenhårt och fint det där!
 
  • Gilla
Krazz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.