Hej,

Jag vill lägga plattor samt bygga ett soptunneskydd och tänkte till en början att stolpspjut som man slår ner med slägga hade varit det smidigaste. Men kommer det funka att slå ner det på en grusad uppfart som har allt med bärlager, grus osv?

En sådan här tänker jag. Eller hade det varit bättre med jordankare som man skruvar ner?
Metallstolpe för staket eller skyltar, galvaniserad, fyrsidig, spetsig nedre ände, hål för fästning.

Har ni några tips gällande detta eller kommer jag behöva gräva och sätta ner plintar, gjuta?
Se bifogad bild som visar hur jag vill göra.

Tackar

• Två gröna sopkärl vid vägkant, gräsmatta, tecken på artificiell intelligens-detektering med färgade rutor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör ett hål med ett spett först så bör det funka.

C
Tror också du, beroende på "jordmån" kan behöva "förborra" lite.
Spett hade inte funkat hos oss, jag använder med fördel mejselhammaren för att luckra upp underlaget. Väldigt effektivt.

C cpalm skrev:
Tror också du, beroende på "jordmån" kan behöva "förborra" lite.
Spett hade inte funkat hos oss, jag använder med fördel mejselhammaren för att luckra upp underlaget. Väldigt effektivt.
Hej, kikade på mejselhammare men det ser inte ut som själva verktyget som sitter i är särskilt långt?

C
F FM321 skrev:
Hej, kikade på mejselhammare men det ser inte ut som själva verktyget som sitter i är särskilt långt?
Jag tänker på en sådan SDS-mejsel man t.ex. sätter i borrhammaren alltså. Finns i olika längder och varianter. Har man ingen sådan funkar det hyfsat bra att köra med borrhammare och en grov och lång borr. Eller för den delen ett armeringsjärn och en hammare/slägga. Man tager vad man haver lite grand. Du behöver inte nödvändigtvis komma ner på hela djupet heller. Huvudsaken är att du luckrar upp det så pass att det går att driva ner ankaret.
Det är inte säkert att det är så hårt så du behöver göra någonting, men det kan vara bra j-kla hårt.

Redigerat:
Vad har de använt för material om ett spett inte funkar? Det är iofs enkelt att testa dvs dra ner ett spett och se om det blir ett hål. Har man inget så lär någon granne ha ett eller så kostar de runt hundringen på en loppis/sekondhand/välgörenshetsaffär. Nya kostar inte heller många kronor men de brukar vara så korta.

C
Exakt vad de använt skall jag inte spekulera i då det inte är jag som anlagt det, men jag antar att det handlar om andelen nollfraktion och hur väl det satt sig/packats. Precis, bara att prova sig fram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.