Fantastiskt Molarin! :rolleyes:
Har har både jag och Binesh letat med ljus och lykta efter bra priser och frågat en hel rad företag om offerter och vad de kan göra på priset och som jag nämt tidigare det är en som varit väldigt sammarbetsvillig resten har inte viljat göras sig riktigt tillmötesgående.

Vem beställer först? :D

/Mattias :)

molarin skrev:
Hmm...
1990 kr på toolab. Har jag missat något?
( [länk] )
:) Det första jag tänkte var: Hur f_n kunde man missa det här. Men sen när jag kollade deras kontaktuppgifter så hittade jag inte så mycket. Inte ens telefonnr så det känns inte så seriöst. Är det någon som handlat därifrån?

Nimajneb skrev:
Men grabbar, det första man kollar är ju Ebay.
Priserna inkl frakt börjar 171€ (<1900SEK).
[länk]
Ja, har kollat Ebay också men jag vill handla från Svenska återförsäljare då det är smidigare att hantera garantifrågor. Har nästan bytt eller lagat halva min maskinpark på garantin. Och jag handlar bara proffsmärken. Sen så är det oftast så att man får byta kontakten eller liknande. Visst, bagatell kanske men det sänker andrahandspriset den dagen man ska sälja och så täcks det inte av garantin längre om man byter. Man skulle i och för sig kunna byta hela kabeln och om maskinen en dag pajar och behöver lämnas tillbaka så får man byta till originalkabeln men med tanke på att man kan få den för under 2000 kr i Sverige så är det inte värt besväret tycker jag.

Kollade upp toolab.se och det är Småmaskinsservice i Mölndal AB som ligger bakom shopen.

Gammalt företag som iallafall jag hört gott om.

molarin skrev:
Kollade upp toolab.se och det är Småmaskinsservice i Mölndal AB som ligger bakom shopen.

Kanske läge att kolla med SMS-Service i så fall (CIE finns inte på deras hemsida)? Om man nu får dåliga vibbar av toolab.se det vill säga...

Binesh skrev:
:)

Ja, har kollat Ebay också men jag vill handla från Svenska återförsäljare då det är smidigare att hantera garantifrågor. Har nästan bytt eller lagat halva min maskinpark på garantin. Och jag handlar bara proffsmärken. Sen så är det oftast så att man får byta kontakten eller liknande. Visst, bagatell kanske men det sänker andrahandspriset den dagen man ska sälja och så täcks det inte av garantin längre om man byter. Man skulle i och för sig kunna byta hela kabeln och om maskinen en dag pajar och behöver lämnas tillbaka så får man byta till originalkabeln men med tanke på att man kan få den för under 2000 kr i Sverige så är det inte värt besväret tycker jag.
hmm, det är väl bara UK som du kan behöva byta kontakten och här hänvisade jag till Tyskland. Det finns många skrönor om råttkött i pizzor o omöjliga garantiåttaganden på verktyg. Men som jag ser det, antingen handlar man av sin lokala handlare eller så handlar man på "postorder", och då spelar det ingen roll om butiken ligger i Lappland eller i Grekland. (I mitt perspektiv lika långt borta)
Andrahandsvärdet... kom igen nu...har du någonsin sett begreppet "Svensksåld" inom verktyg på Tradera / Blocket...?

Nimajneb skrev:
hmm, det är väl bara UK som du kan behöva byta kontakten och här hänvisade jag till Tyskland. Det finns många skrönor om råttkött i pizzor o omöjliga garantiåttaganden på verktyg. Men som jag ser det, antingen handlar man av sin lokala handlare eller så handlar man på "postorder", och då spelar det ingen roll om butiken ligger i Lappland eller i Grekland. (I mitt perspektiv lika långt borta)
Andrahandsvärdet... kom igen nu...har du någonsin sett begreppet "Svensksåld" inom verktyg på Tradera / Blocket...?
Att Bosch (och många andra) krånglar med garantin på utlandsköpta maskiner har vi konstaterat i den klistrade importtråden. Sen är förstås frågan hur man värderar garantin, men personligen tycker jag i varje fall att den skulle vara värd en hundring eller två som i detta fallet.

Håller med dig om påverkan på andrahandsvärdet... men har man garanti kvar att stoltsera med är det förstås ett plus vid en försäljning.

Nimajneb skrev:
Ja det är allt fler som fått upp ögonen på "Svensksåld" efter att vissa massimporterat Makita, DeWalt och liknande från USA och senare fick folk som köpt dem problem med garantin när det hände något. Därför brukar kan man idag se många annonser där annonsören skyltat med att maskinen är CE-märkt eller "avsedd för svenska marknaden" och liknande.
Visserligen kan det bli en liten vinst men det är så lågt att det är tillräckligt för att förlora motivationen till att ödsla tid/cash på att importera och byta kabel.
Om man köper i från Tyskland så slipper man byta kabel som du säger men många andra länder, såsom Frankrike, Danmark, UK, Belgien, Irland, Italien, Grekland och så vidare har inte samma uttag som vi.

Redigerat:
Binesh skrev:
Ja det är allt fler som fått upp ögonen på "Svensksåld" efter att vissa massimporterat Makita, DeWalt och liknande från USA och senare fick folk som köpt dem problem med garantin när det hände något. Därför brukar kan man idag se många annonser där annonsören skyltat med att maskinen är CE-märkt eller "avsedd för svenska marknaden" och liknande.
Visserligen kan det bli en liten vinst men det är så lågt att det är tillräckligt för att förlora motivationen till att ödsla tid/cash på att importera och byta kabel.
Om man köper i från Tyskland så slipper man byta kabel som du säger men många andra länder, såsom Frankrike, Danmark, UK, Belgien, Irland, Italien, Grekland och så vidare har inte samma uttag som vi.
Som du säger, nu pratade vi INTE import av nätanslutna maskiner från US.
Du har helt rätt i att vägguttagen ser olika ut i olika länder MEN det betyder inte att kontakterna som följer med maskinerna skiljer. (UK/IE undantaget) utan ta tex Italien som har ett väldigt udda vägguttagsystem, där förväntas du att köpa en adapter för att kunna plugga in din maskin i rätt typ av uttag. Tjecken som ett annat exempel har en jord pigg som sticker ut från väggurtaget men alla jordade proppar som säljs idag i Europa är anpassade för detta och andra egensinnigheter.
Schweiz är ett annat land med riktigt knepiga uttag men där verkar regeln vara att en "Schweizisk sladd" måste packas med i lådan vid maskinköp. osv osv

Slutsatsen blir väl att så länge man handlar i Europa så får det inte vara några problem. Importerar du in till Europa så blir det som sagt annurlunda.

Men om vi återgår till ursprungsfrågan
Kan man hitta just denna Bosch billigare än Svenskt normalpris??
Ja! Beställ från tyskland o spara över 1000kr.

Låter som den har de funktionerna jag sökern. Jag är på!

Nimajneb skrev:
.................Kan man hitta just denna Bosch billigare än Svenskt normalpris??
Ja! Beställ från tyskland o spara över 1000kr.
1000? Nja snarare någon hundra då det verkar som om det går att få tag på just denna maskin relativt billigt i Sverige.

v97peter skrev:
Låter som den har de funktionerna jag sökern. Jag är på!
Det verkar som om vi får fortsätta förhandla då man tydligen kan komma under 2000 gränsen...

molarin skrev:

Vill nog inte påstå att det är SMS Service som står bakom, däremot verkar det som om familjen Larsen (Som driver SMS) planerar att sätta upp en lagerlös WebStore med brett verktygssortiment som vänder sig till både privata o företag.

Tror satsningen är helt riktig och låt oss hoppas dom kan vara igång innan jul.

Det där är betrygande fakta om det nu är SMS folket som ligger bakom Toolab. Då är det helt klart värt att be offert från dem.

Nimajneb skrev:
Vill nog inte påstå att det är SMS Service som står bakom,
Vad är det som gör att du inte håller med?

Domänen toolab.se ägs av SMSService i Mölndal AB med fyra Larsen i styrelsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.