Hej allihopa,

Efter att ha kollat intresse och diskuterat kring praktiska detaljer i tråden http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/66083-gruppkoep-festool.html
så är det nu dags att skrida till verket. Jag startar denna nya tråd för att inte alla tankar kring hur vi skulle kunna lösa de praktiska problemen skall förvirra. I denna tråd (detta inlägg faktiskt) står det hur det de facto kommer att fungera.

Läs noga hela detta inlägg, jag kommer här att gå igenom allting som gäller för gruppköpet. Är det ändå något som är oklart, skriv en reply till detta inlägg, jag svarar gärna på frågor.

Tidsplan:

1, Intresseanmälan

Alla intresserade PMar mig en lista med artiklar som ni är intresserade av att köpa. OBSERVERA: I DENNA FAS HAR INGEN BUNDIT SIG TILL ATT KÖPA NÅGONTING - I DENNA FAS HANDLAR DET ENDAST OM VAD MAN ÄR INTRESSERAD AV ATT KÖPA. Trots detta, lägg endast in intresseanmälan på sådant ni är seriöst intresserade av, det blir väldigt mycket merjobb, och köpet drar ut långt på tiden annars. Men som sagt, i denna fas är man ej bunden. Från och med idag (11/5) har alla 10 dagar på sig att bestämma sig för vad man är intresserad av. Sista dag för PM med intresseanmälan än alltså den 21/5. Ange följande i ditt PM:

Förnamn Efternamn
Företagsnamn om du ej beställer som privatperson
Gaturadress
Postnummer + Stad
Personnummer (används för fakturan)
Telefonnummer
Emailadress
Vilka varor du är intresserad av + deras artikelnummer

Artikelnummer hittas på Festool Sverige - elverktyg, tryckluftsverktyg och tillbehör för högsta ansprÃ¥k , eller papperskatalog.

Exempel:
Jag är intresserad av en
festool sänksåg: Festool Sverige - elverktyg, tryckluftsverktyg och tillbehör för högsta anspråk

Namn: TS 55 EBQ-Plus-FS
Ordernummer: 561166

Har ni svårt att hitta infon om just det verktyget ni vill ha, skrivet ett inlägg i denna tråd så hjälps vi åt.

Vill du hellre skicka en lista i Excel, skicka ett PM så skickar jag tillbaka min email adress.

2, Sammanställning från min sida.

Jag tar emot allas PM, och skickar ett bekräftelse mail på intresseanmälan till var och en. Sen sammanställer jag listan i Excel, lämnar ner den till återförsäljaren, diskuterar med honom och begär en skriftlig offert.
Detta är gjort 22/5. Sen behöver han förmodligen runt 3 dagar på sig att arbeta fram en offert beroende på hur mycket vi beställer.

3, Vi får en offert.

Runt 25 maj beräknar jag att få jag en offert. Jag sammanställer för var och en hur stor summan att betala blir (inklusive frakt, moms, dvs den totala summan att betala). Alla får ett email med en lista på vad man har uppgett sig vara intresserad av, och exakt vad det kommer att kosta, inklusive moms och frakt (dvs totalt). Från datumen som e-mailen går ut har alla 5 dagar på sig att bestämma sig om man vill köpa eller ej. Här kan man hoppa av köp helt, eller plocka bort en eller flera maskiner, helt efter eget tycke.

4, Eventuell ny offert

Om vi har fått avhopp så korrigerar jag listan, och omförhandlar offerten med återförsäljaren. Skulle priserna nu bli högre (finns risk om många hoppar av) så är givetvis ingen bunden av att man tackat ja när priset var lägre. Istället så skickas emailen med eventuellt nya priser ut igen, och alla får ta ställning igen. Detta fortsätter till alla är nöjda. OBSERVERA FÖLJANDE: ATT VI FÅR EN KRAFTIG RABATT BEROR PÅ ATT VI ÄR MÅNGA, ATT JAG HAR TACKAT JA TILL ATT KÖPA EN SÄNKSÅG FÖR 3800KR VID DEN FÖRSTA OFFERTEN BETYDER INTE ATT JAG HAR RÄTT ATT FÅ SÄNKSÅGEN FÖR DET PRISET, OM MÅNGA ANDRA HOPPAR AV OCH DEN TOTALA KÖPESUMMAN SJUNKER KAN PRISET FÖR SÄNKSÅGEN HÖJAS. OM PRISET HÖJS (TILL EXEMPELVIS 4000KR) HAR DU GIVETVIS FULL RÄTT ATT HOPPA AV. INGEN KOMMER ATT BINDA SIG INNAN MAN VET SITT SLUTPRIS, OCH INGEN KOMMER ATT FÅ NÅGRA ÖVERRASKNINGAR.

När detta steget är avklarat (eventuellt, men förhoppningsvis inte efter ett par omgångar med nya offerter) har alla bundit sig till köp av de verktyg man accepterat priset på. Jag kommer nu att ringa till alla som har bundit sig för en sista kontroll. Jag vill påminna om att en accept att köpa något till ett visst pris gäller precis lika mycket över email som det hade gjort skrivit på ett papper, har man bundit sig så måste man fullfölja köpet.

Hur lång tid detta steg tar är oklart, men tiden att bestämma sig i varje runda kortas från 5 dagar (som i punkt 3) till 3 dagar.

När du binder dig anger du även vilket namn/företagsnamn det skall stå på följesedeln.

5, Förskottsfaktura

Vi har nu kommit överens om ett pris med återförsäljaren, och alla vet exakt slutpriset för sitt eget verktygspaket, och det är dags att betala. Alla kommer nu att få en förskottsfaktura hem till sig. Denna skickas från återförsäljaren, och inte från mig. Ni betalar alltså direkt till återförsäljaren, jag kommer aldrig att ha kontroll över era pengar. NÄR ALLA HAR BETALT SKICKAS VARORNA. Observera detta! Alla måste betala innan varorna skickas, om man är långsam får alla andra lida på grund av detta. I detta steget är det givetvis inte längre möjligt att hoppa av.

6, Återförsäljaren beställer varorna

Detta har tidigare tagit ca 3-4 dagar när jag har beställt festool-grejor som de inte har hemma.

7, Återförsäljaren skickar varorna

Varorna skickas via Posten. Alla får sin egen följesedel med sitt eget namn eller företagsnamn på. Detta är ditt kvitto. Jag rekommenderar nu alla att omedelbart gå in på Festool Sverige - elverktyg, tryckluftsverktyg och tillbehör för högsta ansprÃ¥k och registrera din maskin vilket ger totalt 3 års garanti.

FAQ: (vanliga frågor, tror jag iallafall)

Risk, vad händer om varan är trasig?
Du har köpt varan direkt av återförsäljaren, jag är personligen inte mer än en samordnare av köpet. Jag har i inget skede kontroll över vare sig dina pengar eller dina köpta maskiner. Alla problem tas direkt med återförsäljaren precis som vid vilket köp som helst. Detta är en proffsbutik, och jag har handlat där i ett par år, och har mycket goda erfarenheter (visserligen har jag bara behövt reklamera en sak, en Knipextång (!?) men det var absolut inga problem).

Jag vill hämta varan i Lund, går det?
Självklart, du anger det vid din intresseanmälan och hämtar varan hos återförsäljaren. Återigen måste alla ha betalt innan du kan hämta varan.

Jag vill veta lite mer vem du är, varför har du dragit igång detta gruppköp, osv?
Jag har fastnat i Festool-träsket, och behöver lite nya prylar, och kom att tänka på det tidigare gruppköpet med digitala vinkelmätare. Dessutom har jag tidigare fått bra rabatt hos min lokale handlare, och tänkte att då skulle vi nog kunna ha ett gruppköp där med. Vill du prata med mig, skicka ett PM så skickar jag tillbaka mitt telefonnummer, du är givetvis välkommen att ringa om du har några frågor eller funderingar.

///Daniel

Lite tips för er som funderar på en sänksåg: Köp en ytterliggare 1400 sken, och järn för att koppla ihop båda skenorna, så kan man lätt såga hela skivor på längden. Någon form av tvingar är också bra. Eventuellt finns ett helt set med tillbehör till skena. De har jag använt mycket. Även parallellanslaget kan vara användbart.

Extraskenor:
Festool Sverige - elverktyg, tryckluftsverktyg och tillbehör för högsta anspråk

En variant på skruvtvingar:

förbindningsstycke:

Systainer med tillbehör för skena

Parallellanslag:

Rent generellt, när ni har hittat en maskin, klicka på flikarna "tillbehör" och "förbrukningsmaterial" för extra-utrustning.

//Daniel

Uppar denna tråd lite, hoppas att ni har överseende.

Hittills har det anmälts intresse för att köpa verktyg för en summa som på festools hemsida motsvarar ca 60'kr (inkl. moms), men vi hoppas på fler! Ska du köpa den där sänksågen, systainern, sticksågsbladen eller extraskenan i år så är detta förhoppningsvis ett riktigt bra tillfälle.

//Daniel

Daniel_N skrev:
förbindningsstycke:

//Daniel
Förtydligande:

Du behöver 2 stycken av ovanstående förpackning för att skarva ihop 2 skenor.

OBSERVERA också att tiden för intresseanmälan går ut om 3 dagar.

//Daniel

man behöver egentligen bara 1 förbindningstycke men det är lite bättre med 2

Fredrik.engdahl skrev:
man behöver egentligen bara 1 förbindningstycke men det är lite bättre med 2
Det har du på sätt och vis rätt i. Med den gamla skenan behövdes bara 1 (det är därför, enligt festool, som man enbart har förpackningar m 1 skarvstycke) medan det rekomenderas 2 för den nya skenan. Men visst går det att sätta ihop även den nya skenan med endast 1 skarvstycke.

Uppar igen lite skamlöst.

Nu på måndag den 21/5 är sista dagen för att skicka PM med lista med Festool-prylar man är intresserad av. Som nämns i den första posten är denna lista inte bindande, utan en icke bindande intresseanmälan, blir man senare inte nöjd med slutpriset kan man hoppa av.

Hittills har det anmälts intresse för prylar för mer än 100'kr, så jag hoppas på goda möjligheter till rabatt, även om det stämmer att det ofta är svårt att få ner festool-maskiner i pris, men å andra sidan vet man ju faktiskt inte förrän man har prövat.

Så fundera igenom och se om det finns något du behöver, eller eventuellt inte behöver men väldigt, väldigt gärna vill ha:)

//Daniel

Hallå
I vilken del av Sverige finns den här butiken?Jag har länge funderat på ett Mft 1080 och nu är det ju verkligen läge!
Men frakten kommer nog att äta en del rabatt,så jag vill ju helst hämta i butik!

Friggebo skrev:
Hallå
I vilken del av Sverige finns den här butiken?Jag har länge funderat på ett Mft 1080 och nu är det ju verkligen läge!
Men frakten kommer nog att äta en del rabatt,så jag vill ju helst hämta i butik!
Det går bra att hämta i butik i Lund, i Skåne.

//Daniel

Idag är det sista dagen att skicka intresseanmälan!

//Daniel

Lämnade in vår intresseanmälan tidigare idag, återkommer så fort jag får något svar.

//Daniel

Hade hoppats på offert idag, men den var inte klar, återkommer via e-mail så fort jag får den.

//Daniel

Väntar med spänning , hur stort blev intresset till slut ?

DrKnowLittle skrev:
Väntar med spänning , hur stort blev intresset till slut ?
Har inte kommit någon offert än...ska gå ner imorgon och kolla läget, lite casual.

Till slut så blev vi drygt 20 personer, med intresseanmälan motsvarande drygt 200'kr inkl. moms enligt festools hemsida.

Daniel_N skrev:
Har inte kommit någon offert än...ska gå ner imorgon och kolla läget, lite casual.

Till slut så blev vi drygt 20 personer, med intresseanmälan motsvarande drygt 200'kr inkl. moms enligt festools hemsida.
Att ta fram en offert tog tydligen lite längre tid än vad jag hade trott, men till slutet av veckan skulle den vara klar.

//daniel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.