Har en enkel mätare för att mäta av vanliga kontakter och det är väl så att det som står inte alltid stämmer.

Har ingen bra tavla, men skall göra en i samband med detta så det blir Holmes varianten :)

/Micke

Till att börja med skulle jag försöka kolla typiska stora 1-fasförbrukare...tex. vägguttag i kök (vattenkokare och dyl), tvättmaskin, torktumlare, motorvärmare till bil, L/L-värmepump, golvvärme (el) samt ev. varmvatten beredare.
Om fler av dessa ligger på den fasen som överbelastas då kan du ju testa att lägga en eller fler av dessa över på dom två andra faserna.
Skruva helt enkelt ur huvudsäkringen på den fasen som brukar överbelastas och kolla sen vad som inte fungerar.

FLKR

ZeroX66 skrev:
Har en enkel mätare för att mäta av vanliga kontakter och det är väl så att det som står inte alltid stämmer.

Har ingen bra tavla, men skall göra en i samband med detta så det blir Holmes varianten :)

/Micke
För att mäta ström måste du ha en tångampere mätare ELLER alternativt skruva loss fasen och lägga in mätaren i serie. Det sistnämda tycker jag är överkurs för en icke elutbildad.

Annars så tycker jag att FLRK hade en bra strategi för vad du kan göra för att kolla vilka förbrukare du har på den fasen vars huvudsäkring går.

Floppman skrev:
Det vanligaste man avsäkrar serviskablar till vanliga villor med är 35A. Äldre anläggningar har ofta 25A. Beror på arean på kabeln samt mätarsäkringen i kundanl. Varje serviskabel har en egen säkringsgrupp. Varje matarkabel ut från trafon är avsäkrad för sig.
Det stämmer tyvärr inte alltid här i kvarteret har dom monterat för litet servissäkringsskåp (snikenhet?)
vilket innebär att grannen och jag delar på en 35A grupp som servisledningssäkring. Jag har 25A huvudsäkring, gissa vad som händer när det är riktigt kallt och elvärmen går för fullt.... Som tur är har det bara hänt en gång, men jourelektrikern som kom sa att det bör byggas om i framtiden.

Men för att mäta respektive vitvara, värmare osv så räcker det ju med en mätare som mäter watt för just den maskinen. För att mäta på respektiver grupp så måste jag ha en tångamperemätare eller är jag helt fel ute nu med?

Ja, men enklast är om du skruvar ur huvudsäkringen för L1, antecknar alla apparater som slocknar, sen skruvar du i den, och mäter var och en av apparaterna. Gör sen samma sak med L2 och L3. Trefasapparater tex spis och elpanna behöver du ju inte mäta som sagts eftersom dom belastar alla faser lika mycket. Egentligen räcker det om du kollar upp alla storförbrukare, dvs apparater som drar över 300W, allt därunder är försumbart i sammanhanget tycker jag.

mrfrenzy skrev:
Ja, men enklast är om du skruvar ur huvudsäkringen för L1, antecknar alla apparater som slocknar, sen skruvar du i den, och mäter var och en av apparaterna. Gör sen samma sak med L2 och L3. Trefasapparater tex spis och elpanna behöver du ju inte mäta som sagts eftersom dom belastar alla faser lika mycket. Egentligen räcker det om du kollar upp alla storförbrukare, dvs apparater som drar över 300W, allt därunder är försumbart i sammanhanget tycker jag.
Håller med, men efter det så tycker jag att du ska göra likadant med varje gruppsäkring för att få en total bild.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.