Grupper och faser

5k läst  21 svar

1. Z
    Medlem Nivå 7
    Hej!

Är ingen elektriker, men jag har lite funderingar hur allt hänger ihop.

I vårt hus hittar jag 18st 10A proppar och 3st 16A vid mätaren. Antar att jag har 16A 3fas som kommer in? Går det 6st 10A på 1st 16A (fas)?

I stugan har jag 12st 10A på ett skåp och ytterligare 6st på ett annat skåp. Antar här att 2 faser går till det första och 1 fas till det andra?

Saken är den att jag försöker räkna ut hur mycket el vi har på en 10A (10*250w=2500watt). Så man bör kunna belasta med max 2500watt på en 10A eller hur? Nu är det så att den proppen går inte utan den 16A som sitter på stolpen och som är en 16A. 16 borde klara 16*250watt=4000watt, men det är här som jag inte får ihop det.
    Det sitter ju 6st 10A på en 16A och varje 10A har ju 2500*6 = 11000watt, men 16A på stopen klarar ju bara 4000watt?

Följdfrågan är ju varför 16A går på stopen ,men ingen 10A som är undersäkring? Jordfel? Överbelastning?

Hjälp!!

/Mvh Micke

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Man kan inte dra några så säkre slutsatser om hur många proppar man har per inkommanxde fas. Och det är helt normalt med ex. 6 10A proppar på en inkommande fas trots att man bara har 16A huvudsäkring. Det förutsätts att inte alla förbrukare är igång samtidigt.

Exemplet från stuga stämmer troligen inte, du har troligen alla 3 faserna in i åtmisntond det ena skåpet, troligen i bägge.

1 10 A propp går att belasta med 2300w fasspänningen är 230V. Om en huvudsäkring går så har du för hög total last på en av dina faser, det kan bero på att du har för mycket inkopplat på den, eller på att det är något fel någonstans så att du har en apparat som drar aldeles för mycket. Att ingen av gruppsäkringaran löser ut tyder på att du har hög last på flera grupper som belastar samma inkommande fas.

3. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    20 eller 25 A är vanligare som huvudsäkring. Men du kanske har 16A.

Du antar fel, precis som hempularen påpekar. Alla tre faserna borde finnas i båda skåpen. Annat vore konstigt.
    EDIT: Jag utgick från att de två skåpen satt på olika platser. Men om de sitter bredvid varandra så kanske det är som du säger. Men jag skulle inte tro det heller. Om du har två skåp så kan jag tänka mig två olika anledningar.
    1) De har satts upp vid olika tillfällen. I så fall borde alla tre faserna finnas i båda skåpen.
    2) Det fanns inte ett skåp att köpa som rymde 18 säkringar. Men även då vore det konstigt att inte dra alla tre faserna till båda skåpen.

Som hempularn sa, 10Ampere x 230Volt = 2300W. Varifrån fick du 250W?

Det är inte så konstigt. Om du belastar alla säkringarna mycket, men inte mer än de klarar, så går huvudsäkringen (vare sig den är på 16, 20 eller 25 A). Säg att du belastar alla sex säkringarna på en fas med 8A. 6 x 8A = 48A. Det är mer än 16A.

Huvudsäkringen är inte dimensionerad för att klara allt som säkringarna i elcentralen klarar av, utan för vad KABELN klarar av, kabeln som går från stolpen till din elcentral. Men huvudsäkringen är också dimensionerad efter ditt elavtal, så det är möjligt att kabeln klarar mer, men då måste du prata med din elleverantör först.

Likadant är det med säkringarna i elcentralen. Kablarna som går ut från dem klarar av 10A. Men TOTALT kan du inte belasta en fas med mer än 16A. Du kan till exempel belasta en säkring med 9A och de andra fem med 1A. Det blir 14A.

4. pefo
    Medlem Nivå 10
    Grundfunktionen för en gruppsäkring är att skydda den efterföljande kabeln mot överbelastning. Huvudsäkringens funktion däremot är också att begränsa den maximala effekt man kan belasta elnätet med och som man betalar för. Naturligtvis fungerar den också som ett skydd för kablarna men oftast är huvudledningarna dimensionerade för att klara betydligt mer belastning än huvudsäkringarna.

Teoretiskt sett så kan du med 18 st 10A gruppsäkringar ta ut en maxeffekt på 41400W om du belastar varje grupp maximalt, men eftersom dina huvudsäkringar begränsar ditt maximala effektuttag från elnätet så kan du i praktiken inte ta ut mer än 11040W, dvs ca 25% av max. Detta under förutsättning att lasten är jämnt fördelat på de tre faserna.

De 18 10A säkringarna är förmodligen fördelade jämnt på de tre 16A säkringarna, 6 på varje. Det innebär att om du belastar en av dessa 6 maximalt, dvs 2300W, så får summan av belastning på de andra 5 inte överstiga 1380W för då blir 16A-säkringen överbelastad och därför så går den isf någon av 10A säkringarna eftersom dessa ännu inte blivit överbelastade.

Så vill du ta ut max på en 10A-grupp så måste du kolla vad det är för andra 10A-grupper som sitter på samma 16A huvudsäkring så att du inte överskrider 16A.

5. M
    Medlem Nivå 12
    Ovanstående svar väcker en följdfråga: Var är min 4x10 matning som kommer från ett skåp ute vid vägen avsäkrad? Och hur, har jag egna säkringar eller delar jag säkring med grannen? Och hur stora är dessa?

6. pefo
    Medlem Nivå 10
    Beror ju på hur kraftigt nät som matar och hur många som delar på transformatorstationen och vilken säkringsstorlek dessa har. Någon av linjebyggaarna här vet säkert mer hur man dimensionerar 'därute'. ;)

7. F
    Medlem Nivå 7
    Det vanligaste man avsäkrar serviskablar till vanliga villor med är 35A. Äldre anläggningar har ofta 25A. Beror på arean på kabeln samt mätarsäkringen i kundanl. Varje serviskabel har en egen säkringsgrupp. Varje matarkabel ut från trafon är avsäkrad för sig.

8. Z
    Medlem Nivå 7
    Oj så många svar :)

Till vårt vanliga hus i stan så har vi tre stycken 16A sedan 18st 10A på tavlan.

För att förtydliga det där med stugan så är det som så.
    Vi får till stolpen där det sitter 3st 25A eller 16A (vi har 16A som huvud enligt vattenfall) sedan matas detta till hela området. I stora huset sitter det en tavla med 12st 10A och 3st 10A på övervåningen. Sedan har vi en matning till lilla huset där det sitter 3st 16A (tror jag) och 6st 10A på tavlan.

Jag menade 2300 skrev fel där!

Problemet är att huvudsäkringen går på en fas och inte på tavlan. Som ni säger så borde det vara överbelastning från flera 10A antar jag?
    Kan man reda ut vilka det är? Mäta varje apparat osv på varje 10A ??

/Micke

9. P
    Medlem Nivå 10
    Ellnätsleverantörnas snikenhet ligger till grund för att man väljer 20A (eller lägre!) för "hushållsabonnemang", det kostar nämligen höga fasta avgifter att kliva upp i huvudsäkrningsstorlek. Detta trots att nätet en gång i tiden redan dimensionerats för detta. Tydligen har de dessutom lyckats få någon lag/föreskrift på sin sida också. Bor i Stockholm i lägenhet, och har en väl tilltagen huvudsäkring på 3*25A, (Bastariff, låg fast elöverföringskostnad kostnad litet högre rörlig) men i samband med mätarbyte kommer de att säkra ner till 3*20A, med en hänvisning till någon regel om att det inte längre är tillåtet.....

Antar att detta regelverk är till för att man inte skall dela mätare med grannen, (och spara en slant...)
    Konstigt egentligen, ju mer man köper desto dyrare blir det per Ampére. Kollade Fortums enkeltariffer,
    Och det är tex nästan dubbelt så dyrt att ha ett 200A abonnemang än tio stycken på 20A !!!!!!! (Samma kWh-pris för dessa abonnemang).....

Inte konstigt att man vill ha så liten huvudsäkring som möjligt, (och så trög som möjligt givetvis, placering utomhus är att föredra på vintern så de håller sig kalla och tål litet mer...)

10. F
    Medlem Nivå 7
    Är det inte dessutom så att man kan momentant belasta en grupp mer än ex. 10 A x 230 V = 2300 W, tack vare säkringarnas tröghet?

11. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Du bör gå runt och räkna vad varje last drar, glödlampor, TV, tvättmaskin, värmeelement, allt. Du bör alltså kartlägga vilka laster som ligger på vilken fas. Sen kanske du kan flytta över någon stor last från den fasen där huvudsäkringen brukar gå till en av de andra två faserna. Du kan alltså belasta varje 10A säkring med 2300W, och varje 16A fas med 16A x 230V = 3680W.

Och det här behöver man inte vara elektriker för att göra :) Kartlägga sin elförbrukning bör varje husägare och lägenhetsinnehavare göra. Särskilt om man har bara 16A huvudsäkring.

12. Z
    Medlem Nivå 7
    Vill påstå att jag har rätt bra koll på detta. Spelar själv i band och har koll på byggcentraler där med vad steg och ljus drar.
    Skall ta och mäta lite så jag får koll på det där.

/Micke

13. A
    Medlem Nivå 1
    Fixa en tångamperemeter och kolla vad du har för belastningpå vardera fas. Elektriker har, bör inte debitera mer än en timme för att mäta upp annars, om du inte bor på Hven. Hemmapulare med elradiatorer är ingen bra kombination.

14. Z
    Medlem Nivå 7
    Tång är den enkla vägen, men skall kolla lite. Inte överstiga 230x16 på varje fas är väl grundregeln.

Någon som även har koll på vad 16A vs 20A kostar på Vattenfall?

/Micke

15. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Du behöver inte mäta i det här stadiet. Börja med att gå runt huset och anteckna allt som är anslutet, till vilken säkring och vilken fas säkringen är ansluten till. Vad lasterna drar går oftast att ta reda på genom att läsa manualer eller direkt på apparaten. I en allra första runda kan du hoppa över glödlampor och såna smålaster och koncentrera dig på stora saker som kylskåp, tvättmaskin och elradiatorer. Det viktiga är att du skapar dig en bild över hur lasterna är fördelade.

Vad som ligger på varje säkring ska stå på en tavla vid elcentralen. Gör det inte det får du skruva ur säkringen (jag tror mig ha förstått att du har porslinssäkringar) och se var det slocknar. Om du måste bedriva sånt detektivarbete kan du säkert få mer hjälp här på forumet med hur säkringar brukar fördelas.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: