Realdoolar skrev:
Är du verkligen säker på det? Dom ända kanalerna dom inte frisänder av public service är SVT 1&2 HD för det finns det inga lagkrav på. Bara du har en digitaltvmottagare som stödjer DVB-C
Yes! Säker på det, man frisänder bara analogt.
 
Staffans2000
Hejsan igen.

TVn skall stå i "vardagsrummet". Vi tittar nästan aldrig på TV. Men när vi ändå köper en ny, tänkte jag att vi kanske kunde fasa ut en del gammal kringutrustning.
Till våran gamla TV (Luxor) hade vi kopplat en paraboldigitalmottagare som tog in bla. RAI (Italienska kanaler). En annan digitalmottagare för marksänd TV. Samt en DVD/hårddiscspelare. Nu har vi även Telias "KabelTV" via telejacket.
Meningen är sålunda att hitta en TV med vår nuvarande kringutrustning redan inbyggd.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Hejsan igen.

TVn skall stå i "vardagsrummet". Vi tittar nästan aldrig på TV. Men när vi ändå köper en ny, tänkte jag att vi kanske kunde fasa ut en del gammal kringutrustning.
Till våran gamla TV (Luxor) hade vi kopplat en paraboldigitalmottagare som tog in bla. RAI (Italienska kanaler). En annan digitalmottagare för marksänd TV. Samt en DVD/hårddiscspelare. Nu har vi även Telias "KabelTV" via telejacket.
Meningen är sålunda att hitta en TV med vår nuvarande kringutrustning redan inbyggd.

Staffan
IPTV-boxen för Telia IPTV måste du behålla, det finns ingen inbyggd sådan vad jag känner till.
 
Staffans2000
Tackar mannar.
På den länkade sidan hittar jag bara skärmar ned till 36", då vi vill ha max. 26" (max. 60cm totalbredd) kan jag inte finna något lämpligt objekt där.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Tackar mannar.
På den länkade sidan hittar jag bara skärmar ned till 36", då vi vill ha max. 26" (max. 60cm totalbredd) kan jag inte finna något lämpligt objekt där.

Staffan
Då får du börja kompromissa då filtreringen bygger på dom krav du har om att bla få bort alla (utom IPTV) boxarna.
 
O
Skall du ha maximalt 26" finns det ingen som helst anledning att ha en panel med högre upplösning än 720p. Det finns gott om vetenskaplig forskning som tittat på förhållandet mellan betraktningsavstånd och upplösning och där resultatet är att en normal människa praktiskt taget måste trycka upp ansiktet i skärmen för att uppfatta skillnaden mellan 720p och 1080p på så små skärmar.
 
M
Problemet är väl att källmaterialet suger och uppspelningen görs med overscan - dvs 1:1 pixelförhållande är förlorat och då blir full HD sunkigt medan på 720p blir videomaterialet nedskalet och uppskärpt..
 
Micke64 skrev:
Problemet är väl att källmaterialet suger och uppspelningen görs med overscan - dvs 1:1 pixelförhållande är förlorat och då blir full HD sunkigt medan på 720p blir videomaterialet nedskalet och uppskärpt..
Men med en TV på 26" för ett vardagsrum som TS efterfrågar är dialogen kring HD-ready, FullHD, etc, ganska oinntressant då de flesta källmaterial ger en skarp bild även SD-sändningar blir skarpa med lite omskalning.;)
 
Staffans2000
Det blev den nämnda tv-apparaten.
http://www.davids.se/sony-kdl-24w60...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
När jag försöker att titta på filmer jag laddat ner från internet och lagrade på ett USB-minne, går det ibland bra och ibland inte.
Senaste filmen gick inte att se pga. "Formatet stöds inte" trots att de filmer jag kan se på TVn och de jag inte kan se är i formatet "AVI".
Vad att göra?

Staffan
 
Avi är bara filformat för att packa ihop en videoström och en ljudström. Videon resp ljudet kan vara kodat på "oändligt" många sätt. Ett sätt att fixa filen är att omkoda den med komprimeringsmetod som TVn klarar. Tex Xmedia recode borde fixa det.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.