Hej,

Information om Beckers Front Trälasyr finns i Produktdatablad här:
https://beckers.se/sites/default/files/pim/documents/Front_Trälasyr_SV_PDS_Beckers.pdf

Under "Förberedelser av ytor" står det:
"För nytt trä stryks hela fasaden/brädan och ändträ med Primex Grundolja."

Vidare står det under "TEKNISK INFORMATION: Verktygen rengöres med":
"Vatten eller penseltvätt"
vilket implicerar att "Beckers Front Trälasyr" är vattenburen.

Så jag undrar hur det här hänger ihop. Blir det inte problem om man först använder den oljebaserade "Primex Grundolja" och sedan den vattenbaserade "Front Trälasyr" ovanpå det? Normalt brukar ju olja och vatten inte gå att blanda. 🤔

Grundoljan är anpassad för färgen som kommer efter. I de fall det är vattenburen färg är oljan modifierad så den blir vattenburen. När oljeprodukter torkat känner du att ytan blivit lite fetare men det mesta har gått in i trät.

Vattnet i färg är för att du ska kunna stryka ut färg/lasyr, lösningsmedel. Det som blir kvar när vattnet torkat är bindemedel, pigment, etc.

Z z_bumbi skrev:
Grundoljan är anpassad för färgen som kommer efter. I de fall det är vattenburen färg är oljan modifierad så den blir vattenburen. När oljeprodukter torkat känner du att ytan blivit lite fetare men det mesta har gått in i trät.
Så det blir inte problem för den vattenbaserade lasyren att tränga in i träet om det finns olja i träet (som kommer från grundoljan man målar med först)? Grundoljan är väl tänkt att stöta bort vatten tänker jag.

N NyfikenVit skrev:
Så det blir inte problem för den vattenbaserade lasyren att tränga in i träet om det finns olja i träet (som kommer från grundoljan man målar med först)? Grundoljan är väl tänkt att stöta bort vatten tänker jag.
Nej, tillverkaren anger hur deras färgsystem ska användas och är anpassad efter innehåll.
Grund/impregnerande olja används idag hos många, de flesta?, tillverkare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.