4 218 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Grundmurat för växthus med två murade väggar
Jag tänkte påbörja bygget av ett stort växthus/orangerie 4x7m. Vi vill ha två väggar (en lång- och en kortsida) murade med tex lecablock upptill en höjd på ca 210 cm. Är det något särskilt man behöver tänka på när man gräver ur och bygger grundmuren iom att vi ska ha två fullstora murade väggar? Eller kan man göra på samma sätt som om man hade haft en låg grundmur, dvs ett par-tre sten ner i backen?
Vill du att murens ska stå några år så är nog en betongsockel att föredra.
Gräva, dränera, fylla på med bärlager 30cm som packas, dra dit dräneringen och fylla på med dränerade massor och sen gjuta en grundmur på 50 cm bred och 12 cm hög.
Sen kan du mura på betongen och botten på betongen bör ligga på 60 cm djup i södra Sverige.
så inte bara ner med ett par block i backen.
Gräva, dränera, fylla på med bärlager 30cm som packas, dra dit dräneringen och fylla på med dränerade massor och sen gjuta en grundmur på 50 cm bred och 12 cm hög.
Sen kan du mura på betongen och botten på betongen bör ligga på 60 cm djup i södra Sverige.
så inte bara ner med ett par block i backen.
Håller helt med om behov av gjuten sockel, men behöver TS verkligen låta undersidan på betongen ligga 60 cm under mark? Borde det inte funka att bara lägga grundisolering på bädd av makadam och gjuta på denna, så översidan av betongsockeln hamnar vid marknivå, kanske strax över?
Drt låter nästan som att man kan fundera på om en platta är rimligt.
man kan alltid chansa och hoppas att det dränerande lagret gör sitt och att vattnet inte stannar kvar under sockeln, bästa lösningen är frostfritt. när det inte är ett alternativ så tar man en bit och är noga med dräneringen. lägger man högre får man ha med sig att om 10 - 15 år bör man kolla dränering så inte det blir för mycket sättningar då man sen får en sprucken fasad med risk för att puts lossnar.
som jag började kan man alltid chansa men man ska vara medveten om risken man tar och jag förespråkar inte att bygga in ett underhåll man kan glömma bort när man kan bygga rätt från början.
som jag började kan man alltid chansa men man ska vara medveten om risken man tar och jag förespråkar inte att bygga in ett underhåll man kan glömma bort när man kan bygga rätt från början.
bästa är att gräva ur och fylla på med dränerande massor som inte kan lagra stående vatten.
samt att har du mycket löst material ska det skyddas med markduk annars fylls tomrummen i de dränerande massorna med det lösa som finns runt omkring.
alltid svårt att uttala sig utan att veta innehåll eller se bilder så möjligt att det ligger längre ner men så många saker som påverkar klimat, berg, tjocklekar på de olika lagren i marken och deras genomsläpplighet. 60 cm är inte frostfritt det är nog mer 0,8 - 1,2m (1,4 meter vid 15 minusgrader under två veckor utan snö som isolerar), men de dränerande massor du lägger kommer att kunna klara av den expanderande isen som blir vid 60 cm ner i marken.
finns en tråd från 2015, kolla på den, hämtade bilden nedan så du hänger med på hur jag menar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaegg-till-vaexthus.253442/

samt att har du mycket löst material ska det skyddas med markduk annars fylls tomrummen i de dränerande massorna med det lösa som finns runt omkring.
alltid svårt att uttala sig utan att veta innehåll eller se bilder så möjligt att det ligger längre ner men så många saker som påverkar klimat, berg, tjocklekar på de olika lagren i marken och deras genomsläpplighet. 60 cm är inte frostfritt det är nog mer 0,8 - 1,2m (1,4 meter vid 15 minusgrader under två veckor utan snö som isolerar), men de dränerande massor du lägger kommer att kunna klara av den expanderande isen som blir vid 60 cm ner i marken.
finns en tråd från 2015, kolla på den, hämtade bilden nedan så du hänger med på hur jag menar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaegg-till-vaexthus.253442/
Redigerat:
Klicka här för att svara