Byggahus.se

Vägg till växthus

1. T
    Medlem · Nivå 6
    Jag köpte på mig ett växthus som har tre väggar - dvs en vägg saknas.
    Istället för att sätta växthuset mot fasaden på huset tänkte jag bygga upp ett plank/vägg ute i trädgården och mot detta fästa växthuset.

Hur hade ni byggt detta plank/vägg? Längden på huset är ca 4 meter och därför behöver även planket/väggen vara det.

Hur ni hade konstruerat det nedtill? Jag har funderat på att sätta en regel längst ned och sedan sätta plintar i hörnen för att förankra, och även vanliga plattor längs nederkanten för att växthuset ska kunna vila mot dessa. Eller finns några andra förslag?

http://static1.bygghemma.se/productimages/0x0/12767510-31ee-4176-84ab-997c1610c042/vaxthus-vitavia-helena-vagg-102-kvm.jpg

Redigerat 22 mar 2015 22:42
  2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag hade nog mycket hellre satt det mot husfasaden, det blir mycket stadigare.

3. T
    Medlem · Nivå 6
    Jag oroar mig för fukten! Har putsad fasad på stenhus.

4. S
    Medlem Nivå 1
  5. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Fuktigt i ett växthus blir det bara om man använder dem som proffsodlarna. Mkt växter och bevattning över det hela varje dag. I ett mer normalt (?) använt växthus av villaägare, med lite krukor och en sittplats kanske så är fukten inget som helst problem.

6. T
    Medlem · Nivå 6
    Det såg faktiskt inte så illa ut, konstigt jag inte hittat den tråden tidigare med tanke på att jag letat genom hela internet efter tips och idéer.

Tack för tipset!

7. T
    Medlem · Nivå 6
    Så kan det mycket väl vara.

Jag tänkte dock att det vore snyggare att ha det ute i trädgården och inte alls sammanhängande med själva huset.

8. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Oavsett vilket material väggen byggs med, så är det en fördel med en tung/massiv konstruktion. Dels som växthusstöd/uppstyvning, och dels som utjämnande värmemagasin, samt som jordankare i stormarna.
    Små växthus brukar lida av snabba/häftiga temperaturväxlingar. Därför är en tung vägg bra.

Murad stenvägg är ju aldrig fel, men en plankvägg funkar också.

9. T
    Medlem · Nivå 6

Låt säga att jag vill mura upp en vägg i leca. Hur går man tillväga för att få den stabil? Höjden blir ändå 2,4 meter hög och tanken är att gjuta upp en sula som växthuset ställs på. Samt vilken dimension på leca är att föredra vid denna höjd?

10. P
    Medlem Nivå 2
    Jag håller på mura fundament till växthus just nu. Dock lite större växthus, 16,5 x 16,5 m och ca 9 m högt :) Vi gjuter en sula runt om på 1,7 m x 0,3 m, plintar på 50x50 cm för lasterna som blir av de 6 växthusbalkarna, leca mellan. 2 km armering :p En lecavägg blir nästan 3 m hög eftersom den ligger en våning lägre än resten.

Du behöver nog inte lika starka grejjer :) men en sula på någon meters bredd och 20-30 cm höjd, 10-12 armeringsjärn á 12 mm i två nivåer. På det murar du leca. Vi kör 29 x 19 x 59 leca med armering i varje skift, fullfogsmurning.

Kontrefor och extra väggar ger stöd från sidorna, tror man vill ha stöd på sträckor som är längre än ca 7 meter. Dock har vi ganska mycket marktryck som behöver tas upp som du kanske slipper, så vår konstruktion är ritad efter det.

Kanske bra att låta en konstruktör/statiker räkna och rita lite så det blir bra och håller länge.

Kul att mura för övrigt, man blir stark av 29 leca :)

11. T
    Medlem · Nivå 6
    Lite skillnad är det ju allt :)

Jag är ingen jättehajare på att mura, men jag tycker det ska bli kul att prova på. Det jag är mest osäker på är just själva grunden.

Jag vill ju ha en sula där de tre väggarna ska stå samt en 2,4 meter hög vägg som växthuset monteras mot.

Enligt Finja så kan man bygga en mur som är 2,4 meter hög med hjälp av 29-leca och i botten deras u-block utan att gjuta en riktig sula.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    hög mur.PNG

Låter detta rimligt för en vägg till växthus? Väggen i sig lär ju inte belastas mer än om det bara vore en mur eftersom växthuset kommer ha fler fästpunkter i grunden.

12. P
    Medlem Nivå 2
    Det funkar nog att köra på det där, bara följa instruktionerna.