T
Hej,
Ska igång med fasaden snart och den kiggande dubbelspontade panelen är målad med Alkydoljefärg.
Efter tvätt/mögel/skrapning.. är det lämpligt att grunda igen innan de två färdigstrykningarna eller kan det skapa problem?
Tid/kostnad för en "ny" grundmålning kan jag tycka är rimlig om det inte kan försämra resultatet.
Fasaden kommer inte att bli trärenutan bara tvättad och krapad.
Jag ska ha samma färgtyp som den som sitter på.
Nån som vet?

• Gilla
Kortealboga
  • Laddar…
Hur länge har den stått grundad?

T
Hej,
Fasaden grundmålades och fick två färdigstrykningar för ca 20 år sedan.
Efter det blev den tvättat och en ny strykning efter 7-8 år.
Nu är det altså dags att göra en ordentlig målning och jag måste måla två gånger med alkyd-färgen, frågan är om det är listigt att grunda innan....

Skulle tvätta, skrapa, grunda Trärena ytor, 2xmålning.

T
garvin garvin skrev:
Skulle tvätta, skrapa, grunda Trärena ytor, 2xmålning.
Okey - så ingen grund där jag inte skrapat trärent alltså -
tusen tack för input!

K
T turbo100 skrev:
Okey - så ingen grund där jag inte skrapat trärent alltså -
Du måste läsa och följa anvisningarna för det färgsystem du väljer. Finns ingen gyllene regel med moderna färger. Vissa kräver grundfärg på oljefärger, andra bara på trärena ytor.

Claes Sörmland
Håller med, läs vad det står i instruktionen för färgsystemet.

Typiskt sett så brukar det stå att grundolja det som har blivit trärent vid skrapningen och sen grundmåla. Grundfärgen är ofta en vattenbaserad alkydfärg som fäster bra på både nyoljat trä och på gammal tvättad och skrapad färg. Eller på kvarvarande färgfläckar på en i övrigt trären yta som fått sig en omgång med grundoljan.

T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, läs vad det står i instruktionen för färgsystemet.

Typiskt sett så brukar det stå att grundolja det som har blivit trärent vid skrapningen och sen grundmåla. Grundfärgen är ofta en vattenbaserad alkydfärg som fäster bra på både nyoljat trä och på gammal tvättad och skrapad färg. Eller på kvarvarande färgfläckar på en i övrigt trären yta som fått sig en omgång med grundoljan.
Tack - H
ar kollat lite nu.
Trärena ytor ska oljas som sagt. Ingen grundolja på ytor med färg. Kommer det olja på dessa måste grund/täckfärg på inom 30 minuter annars bildar oljan yta som inte alkydfärgen fäster på.
Grundfärg på alla oljade ytor (som varit trä-rena efter skrapning) och grundfärg på tidigare målade ytom om det är i dåligt skick. Två färdigstrykningar.

Då är det bara att försöka lista ut vad som är "dåligt skick"..

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
T turbo100 skrev:
Grundfärg på alla oljade ytor (som varit trä-rena efter skrapning) och grundfärg på tidigare målade ytom om det är i dåligt skick. Två färdigstrykningar.

Då är det bara att försöka lista ut vad som är "dåligt skick"..
Och om de är dåligt skick? Hur löser man det då? Skrapning till trärent?

T
Tydligen är det endast grundfärgen som skyddar träfasaden, de två yttre strykningarna skyddar sedan grundfärgen.
Om fasaden blivit så sliten av väder och sol att de yttersta två lagren blivit väldigt tunna så sliter vädret på grundfärgen som alltså bivit exponerad. Om den sitter bra kan den sitta kvar men eftersom den blivit tunn av slitaget bör ska man lägga nytt lager grund och det gör man alltså då över hela fasaden i fråga, även de ställen där den gamla ytterbeläggningen är kvar.
Endast lös färg avlägsnas.
Hur man ser om grundfärgen verkligen är sliten krävdes lite mer erfarenhet, i mitt fall tycker jag det ser ut så på västsidan medans norr verkar varit mindre utsatt och det kan ju verka rimligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.