Busster Busster skrev:
Som jag läser av de snabba svar som kommit in här så verkar det inte finnas bättre ställen att handla på eftersom ingen kommer något förslag! Är det då jag som grundlurat mig själv - eller va! 😉
Ja, det verkar som det. Rejäl tankevurpa från ditt håll…….

• Gilla
Tairon och 5 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Busster Busster skrev:
Ska ha dem till ölbryggeriet. Kommer i 25 kg säckar så dina är alltför små 🤗
Kan förstå känslan av att känna sig snuvad när man gjort ett klipp och väntat så länge, orimligt länge. Särskillt om det är bokat och betalt. Jag kan ju tycka att det är Amazon som tagit en chansning att sälja något de inte har i lager och att den dealen borde komma med lite mer ansvar från deras sida. Med tanke på hur bra de verkar hantera reklamationer och uteblivna leveranser borde väl de ha något vettigare än makuleringar när det inte går som de planerat.

Men om amazon inte går att göra något åt så har jag ett tips på alternativ produkt. Granngårdens rektangulära fodertunna. Den har vi kört med till de stora maltsäckarna i många år. Höga, smala och smidiga och det finns rullvagnar man kan köpa till. Maltsäckarna passar perfekt att bara släppa rätt ned i behållaren och locket håller mössen borta. Vi kollade en del på mjölbingar man har i bagerier men tyckte de blev lite dyra. Ska byta ut även de mindre smartstoreboxarna mot mindre foderlådor till den lite kryddigare malten. Smartstoreboxarna käkade mössen som förrätt i vintras. Tanken på mindre foderlådor med skruvlock slog mig först nu (Kanske kommer de till vintern om jag beställer nu, haha). Så tack för idén :)

Lycka till med jakten på maltbehållare och framtida ölbryggningar 🍻

• Gilla
Busster och 2 till
  • Laddar…
Äääh Självklart kan det gå åt helvete ibland när man använder Amazon.
Troligtvis är det när Amazon är avsändare.
Jag kan absolut förstå att man känner sig snuvad på det hela. Men jag tycker inte att man är grundlurad. Då skulle du fått något helt annat än vad du beställde sen bli nekad retur. Då har man blivit lurad...

nikasp
M mojjen skrev:
Håller med ovanstående. Du är inte lurad, utan är irriterad på att Amazon har restat den hos sig och kan inte leverera. Medans andra helt fristående företag som säljer på deras sida är dyrare. Det gäller att förstå att amazon är inte en webbhandlare, utan en samlingsplats för 100 tals. Lite som att gå in på calsohlson i köpcentret, och sen gå vidare till Kjell när Clas inte hade inne sin rea produkt, och begära att Kjell skall sälja till samma pris, då de befinner sig i samma köpcenter.
Precis, samma sak med CDON som dock får sämre kritik. Jag har handlat ganska mycket på nätet sedan ca 1997 och 32 ggr på Amazon sedan 2019. Det har fungerat MYCKET bra men man ska absolut undvika att köpa sådant som inte skeppas av Amazon själva, då kan det ta jättelång tid från Kina. MEN - förväntad leveranstid står ju så jag har köpt saker som tagit 4-6 veckor att få hem också.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
C
Just den ursprungliga artikeln som annullerades säljs (och skeppas) dock av Amazon själva.
Här har man förvisso lite svårt att bli klok på alla varianter av lagerstatus -
- Ingen särskild information men galet lång leveranstid, typ "Skickas vanligtvis inom 6 till 7 månader".
- "Tillfälligt slut" men "Beställ nu så levererar vi när den finns tillgänglig"
- "Endast X kvar i lager - beställ snart"
- "Endast X kvar i lager (fler är på väg)"
- "För närvarande inte tillgänglig" (ej beställningsbar)

Jag betalar för Prime och streamar en del där. Jag handlar också alldeles för mycket småsaker och frun skäller på mig för att jag är miljöbov. Jag ser att priserna rör sig uppåt och nedåt så gott som varje dag. Ett tips är att läsa vem som säljer en vara och läsa lite omdömen.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ingen har förklarat det uppenbara för Busster.

Priserna på Amazons hemsida varierar hela tiden med valutakursen. Busster gjorde beställningen (köpte varan) i maj enligt egen utsago. Vår fantastiska valuta, kronan, är inte urstark och har troligen påverkat inköpspriset och då väljer Amazon att annullera varan eftersom det blir en minusaffär.

Att tredjepartssäljaren erbjuder ett högre pris NU i slutet på juli kanske inte alls är så konstigt.

• Gilla
Tairon och 6 till
  • Laddar…
Busster Busster skrev:
Svaret jag fick var NEJ! Svaret jag fick när jag ville prata med någon högre upp var NEJ! Ngt ansvar borde de väl ha - eller?
Ska du prata med ”någon högre” efter att du inte fick köpa en plastbehållare för torrfoder? Och vem skulle det ha varit? VD? Herregud gå och lägg dig istället.

• Gilla
  • Älska
anders.ostling och 6 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Precis, samma sak med CDON som dock får sämre kritik. Jag har handlat ganska mycket på nätet sedan ca 1997 och 32 ggr på Amazon sedan 2019. Det har fungerat MYCKET bra men man ska absolut undvika att köpa sådant som inte skeppas av Amazon själva, då kan det ta jättelång tid från Kina. MEN - förväntad leveranstid står ju så jag har köpt saker som tagit 4-6 veckor att få hem också.
32 ggr på Amazon sedan 2019 det var inte mycket

nikasp
M maria01 skrev:
32 ggr på Amazon sedan 2019 det var inte mycket
Det beror ju på vilken typ av pack-rat man är. är strax över 50 och börjar ha det mesta man behöver vad gäller prylar. Jag handlar ju på andra ställen också men det jag menar är att efter 32 st köp så kan jag själv ge grönt ljust för amazon.se. Kan inte komma på att det strulat någon gång, däremot positivt överraskad flertal gånger över supersnabb frakt. Bor i Stockholm vilket säkert hjälper.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det beror ju på vilken typ av pack-rat man är. är strax över 50 och börjar ha det mesta man behöver vad gäller prylar. Jag handlar ju på andra ställen också men det jag menar är att efter 32 st köp så kan jag själv ge grönt ljust för amazon.se. Kan inte komma på att det strulat någon gång, däremot positivt överraskad flertal gånger över supersnabb frakt. Bor i Stockholm vilket säkert hjälper.
jag själv handlar allt möjligt från amazon inte mycket prylar mer toapapper mat och vardags saker som tvättmedel shampo och så vidare

nikasp
M maria01 skrev:
jag själv handlar allt möjligt från amazon inte mycket prylar mer toapapper mat och vardags saker som tvättmedel shampo och så vidare
Har inte ens tänkt tanken på det. Finns vanliga Serla, Via tvättmedel osv. där eller knepiga märken a la Lidl?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Har inte ens tänkt tanken på det. Finns vanliga Serla, Via tvättmedel osv. där eller knepiga märken a la Lidl?
jag köper vanliga märken samma som finns i lokala butikerna

läsk är en till sak jag brukar handla ris och konserver kaffe och krydor

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
M maria01 skrev:
jag köper vanliga märken samma som finns i lokala butikerna
Då måste jag kolla upp det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.