Hej!
Är på väg att bygga växthus om 30m2 och tittar på möjlighet att gjuta platta på mark. Men hittar ingen bra information på hur man beräknar grundläggningsdjupet? Slipper gärna gräva ner till frostfritt 1,6m om det inte behövs…

Med vänlig hälsning, Samuel

Googla frostfritt djup för där du bor. Du kan också isolera för att minska djupet.

• Gilla
samlun
  • Laddar…
Gräv bort det organiska(jord, rötter mm) och gör en bärlagerbädd på 30cm, lägg på fiberduk och 15m makadam. Dränering efter förutsättningar.

Bor du i norrland eller annat ställe där det faktiskt brukar bli tjäle kan det behöva göras mer avancerat.

• Gilla
samlun
  • Laddar…
S samlun skrev:
Hej!
Är på väg att bygga växthus om 30m2 och tittar på möjlighet att gjuta platta på mark. Men hittar ingen bra information på hur man beräknar grundläggningsdjupet? Slipper gärna gräva ner till frostfritt 1,6m om det inte behövs…

Med vänlig hälsning, Samuel
Gräv bort jord. Är det bra sand/grus under så singla 10-15 cm och lägg ett lager isolering 10 cm tjock på singlet. Låt isoleringen gå ut 60-80 cm på varje sida. Gjut uppepå isoleringen, Dra med en dränslang i singlet runt plattan. Glöm inte kanalisation för ev el och bevattning. Är det dålig mark(lera) gräv ur lite extra, lägg fiberduk och 25-30 cm laddat bärlager innan singlet. Odla tomater.

Det låter överkomligt:) Bärlagret, kör man bergkross?

S samlun skrev:
Naturbärlager går också bra om det är mer lättillgängligt.

• Gilla
samlun
  • Laddar…
S samlun skrev:
Yes, fraktion 0-18 är lättjobbat. 0-35 funkar med. Och jag ser att jag skrev laddat. Menade givetvis paddat.

• Gilla
samlun
  • Laddar…
M-gnus M-gnus skrev:
Yes, fraktion 0-18 är lättjobbat. 0-35 funkar med. Och jag ser att jag skrev laddat. Menade givetvis paddat.
👍 Haha, ja jag funderade vad laddat var för något 😆

S samlun skrev:
👍 Haha, ja jag funderade vad laddat var för något 😆
Autokorrekt😂🤪

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.