hejhej
ska bygga 1.5 plans villa.

tänker mura upp med lecablock cirka 1 m högt för att sedan fylla insidan med macadam och gjuta platta uppepå det. vill bättra på sjöutsikten och komma upp.

mina frågor är:

är detta en vettig metod? vilken bredd på lecablocken ska det vara? 25 el 30 cm? kan man i det översta varvet lägga isolerade lecablock (leca isoblock) för att stoppa kylan utifrån?

behöver man gjuta plattan tjockare i ytterkanten där den ligger mot lecamuren? eller kan den vara lika tjock överallt? behövs det extra förstärkning i plattan ute i kanterna mot lecamuren? ytterväggarna kommer ju vila på lecamuren.

ska ha två bärlinor mitt i. hur högt ska jag mura upp dessa? är det bäst att mura dessa lika högt som yttermuren, eller ska jag mura upp dessa till den övre nivå macadmanen når så att jag kan lägga isolering över hela insidan och gjuta plattan i ett stycke? är detta något som påverkar bärlinornas hållbarhet?

om tjäldjupet är på 1.2 meter. vad blir tjäldjupet om jag noramalisolerar vatten o avloppsrör? vilken isolering används normalt kring eller över rör och hur tjock är den?

Jag är inte expert på området men lite funderingar kan jag bidra med.
Då man gjuter på macadam ska den packas så hårt att det färdiga golvet inte kommer att sjunka.
Har du funderat på hur du ska packa?
Troligen med en 400 kg vibrator. Lecablock lär inte hålla för den påfrestningen.
Varför ska du ha gjuten platta? Duger det inte med träbalkar på bärlinorna?
Det är även bättre med krypgrund (som du skulle få då) med avseende på Radonrisken.

Hemmakatten
Inte heller någon expert, långtifrån, men vårt hus är byggt så som du tänker dig. Det blir ett enormt tryck inifrån av jordmassorna. Tror det grävdes åtminstone en meter under jord där grundsulan gjöts. Mycket armering gick åt. Ovanpå muren ställdes kantelement och isolering las innanför. På detta byggdes ett trähus. Stenhus är tyngre. Vi har haft en konstruktör som gjorde beräkningar av laster, jordtryck, material mm. Skulle aldrig våga bygga utan en sådan.

varför jag vill gjuta platta?

jo, för att undvika eventuell fuktproblem. det verkar vara jättevanligt. hade tänkte undvika att måst ha en avfuktare som går konstant. blir inte golv generellt kallare med krypgrund?

jag har redan låtit göra ett bärlager/en bädd som är en meter högt, detta bärlager består av sten längst ned och 20 cm macadam uppepå. bärlagret, som är oerhört välgjort, går cirka 20 cm över markytan. om jag nu ska höja 1 meter ytterligare, så behöver jag lägga 60 cm macadam, 30 cellplast och 10 betong däri.

jag har varit orolig för detta med att packa macadamen, inte helt okomplicerat som BAS säger.

jag kanske rentav ska skippa att gjuta platta. är ju smidigt att ha krypgrund med tanke på rörläggning osv, dessutom blir det billigare.

Går det, finns det koncept på, att göra en krypgrund så man med säkerhet slipper fukt och avfuktare?
eftersom jag har ett väldränerat bärlager på en meter under sulan så kanske jag ligger bra till när det gäller fukt?
går det bra att fylla med stenrik grus runtom mot grund, eller bör det vara sand närmast grundmur och sen det grova gruset? har egen grushåla och sandhåla.

ringde kommunens byggtekniska rådgivare.

han menar att man kan bygga upp en grundmur till önskad höjd och däri lägga fyllnad som består av finmacadam.

detta packar sig själv och behöver inte packas och därmet blir man av med problemet med trycket mot grundmuren vid packning.

dessutom menar han att man kan bygga med leca ända upp, utan att ställa kantelement uppepå grundmuren, blir billigare.

sedan behövs armeringsjärn i vartannat skift mellan lecablocken. 8millimeters.

Någon som har erfarenhet av detta sätt att göra en grund?

Var det så att Hemmakatten fyllde 1 meter med fyllnadsmassor? vilken typ av fyllandsmassa användes, dess storlek?

Har gjort en tillbyggnad ungefär som du beskriver (20 m2). Fiberduk, makadam och gjuten armerad sula med leca murad uppepå, ca 120 cm. Innuti "bassängen" fiberduk, makadam frigolit och gjuten armerad platta. Har inte packat alls. Det är sex månader sen gjutning. Tiden lär väl utröna om det blir sättningar men ännu inte en spricka. Jag dubbade med armeringsjärn in i lecamuren och la armeringsmatta i plattan, plattan är jämntjock 10 cm. Jag har inga bärlinor då plattan inte är så stor som din, men jag skulle vilja ha plattan gjuten i ett stycke.

skulle man rentav kunna lägga sand eller grus i "bassängen"? i stället för att köpa dyr finmakadam
kan man i så fall ha sand ända upp till cellplasten? jag har sandhåla, så allt blir gratis.

någon som vet om sand behöver packas mycket?

om jag nu väljer att lägga sand i "bassängen", så måste jag ha en markduk, annars sipprar sanden ner i det 1 meter tjocka bärlagret av sten och macadam (16/32)?

tacksam för svar

Nu kanske jag låter negativ. Men ärligt talat, att gjuta en platta på ett sätt som man funderar ut själv och hoppas ska funka, är det vettigt?
Mycket kan man göra om efteråt men en grund kan bli väldigt kostsam i så fall. Varför inte betala någon som projektera och rita upp en platta utifrån de beräkningar som behövs? Min åsikt, och jag hoppas ingen tar illa upp för det är inte meningen.

Kontakta supergrund.se så fixar de allting vad gäller beräkningar åt dig när du beställer en grundsats!
Att använda lekabock är för mig helt vansinnigt då du inte får speciellt bra isolering av plattan åt sidorna, vilket i sin tur ger högre enegriförbrukning och kalla golv en bit in från ytterväggarna!

tack för alla svar

grejen är den att man gör på så många olika sätt att man inte bara vågar fråga en person eller ett företag. den ene säger att något är bra medan en annan förkastar detta.

därför dryftar jag mina tankar här, tankar som grundar sig på vad andra redan gjort - och för att kolla om någon haft problem med denna typ av grundläggning.

Jag förstår att du vill ventilera olika alternativ, det skulle jag också göra. Jag tyckte dock att det lät som du bestämt dig och att dina beräkningar grundades på halvlösa teorier. Hur som helst, en god förankring hos någon som tar betalt och utger sig för att vara proffs inom området skulle jag anlita. :) Så menar jag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.