Hej!

Jag har en Grundfos Comfort PM cirkulationspump som är cirka snart 4år gammal och som börjat låta konstigt. Se video. Någon som vet vad det kan bero på? Kan också nämnas att jag stängde av värmesystemet i ca 2 månader i somras då jag installerade golvvärme på ett annat våningsplan. Relativt snart efter att jag satta på systemet igen (även då även denna pumpen igen) så började det låta, ca 3-4 veckor.

Tack på förhand!
 
Efter jobbi huset, kan det ha kommit skit i pumphuset. Bryt strömmen till pumpen. Stäng alla ventier före och efter pumpen. Den stora gula muttern med små flänsar på, kan lossas och då får man allt i handen. Ibland om en cirkpump stängs av en längre tid, så kan det liksom fräsa lite i den, Bara låta den gå, så kan det sluta fräsa, inte säkert att den sagt upp sig.
 
J jonaserik skrev:
Efter jobbi huset, kan det ha kommit skit i pumphuset. Bryt strömmen till pumpen. Stäng alla ventier före och efter pumpen. Den stora gula muttern med små flänsar på, kan lossas och då får man allt i handen. Ibland om en cirkpump stängs av en längre tid, så kan det liksom fräsa lite i den, Bara låta den gå, så kan det sluta fräsa, inte säkert att den sagt upp sig.
Tack! Så ta bort den och spola igenom den med vanligt vatten på något sätt?
 
Lagerkulan i pumpmotorn som pumphjulet hänger på är troligen slitet.

Cirkulationspump från Lowara med guldfärgad koppling och en lös metallhjul, placerad på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är en från Lowara, ser ut att vara liknande modell som din pump.
Vi har bytt ut två motorenheter & pumphjul som var ca 4-5 år gamla. Denna typ av pumpar är kända att gå sönder / skära på "kort tid".
Om typ 3 år så är min plan att byta ut dessa två cirkulationspumpar till en helt annan typ, typ liknande följande
https://golvvarmebutiken.se/vattenb...s/shuntar/minishunt-m60/cirkulationspump-m60n

https://www.byggahus.se/forum/threads/skrikande-cirkulationspump-golvvaerme.395253/
 
Demmpa Demmpa skrev:
Lagerkulan i pumpmotorn som pumphjulet hänger på är troligen slitet.

[bild]
Detta är en från Lowara, ser ut att vara liknande modell som din pump.
Vi har bytt ut två motorenheter & pumphjul som var ca 4-5 år gamla. Denna typ av pumpar är kända att gå sönder / skära på "kort tid".
Om typ 3 år så är min plan att byta ut dessa två cirkulationspumpar till en helt annan typ, typ liknande följande
[länk]

[länk]
Tack för input - ska kolla på dessa. För nu så monterade jag bort den och tvättade av den och den verkar (ta i trä) funka just nu ivarjefall. Får se hur länge det håller...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.