Byggahus.se
Jag har vattenburen golvvärme till badrum på övervåningen och på sistone har cirkulationspumpen börjat skrika. När jag bryter strömmen till den tystnar den såklart och om jag sedan väntar nån dag så kan den starta utan missljud och gå så i några dagar innan det plötsligt kommer tillbaka. Shunten är en Thermotech Tmix XS och jag har provat att lufta av denna utan att det kommer någon luft, bara vatten. Jag har också avluftat samtliga radiatorer på övervåningen (i en av dem var det mycket luft) och därefter fyllt på systemet men problemet återkommer ändå. Pumpen är en Lowara EBV 15-1/65 SC som såvitt jag förstår ska ha automatisk avluftning. Vad kan jag göra?
 
Cirkulationspumpen:
Närkuv på etiketten på en cirkulationspump med tekniska specifikationer och modellnummer EBV 15-1/65 SC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har nåt tips? Såhär låter pumpen när den är tyst efter att ha varit avstängd några dagar. Lite lågmält tickande. Sedan går det ett par dagar och innan den plötsligt börjar låta likadan hemskt som i första videon igen.
 
Det är väl bara att byta den när den låter så där...
 
Kan det ha kommit nåt skräp i ”propellern”? På min modell kan man öppna och titta. (Får tömma vattnet först.) Men som Vector skriver, det är nog dags att byta.
 
Likna pumpen på mitt bryggverk. Det går att lossna genom att vrida den Gilda ringen. Impellern är sönder kanske.
 
Vi hade liknande problem med våran. Var bara att byta.
 
Den pumpmodellen borde förbjudas. Den har ett rätt löst sittande pumphjul som du ser om du lossar ringen och skruvar av pumpen. blir det obalans där pga någon avlagring eller rostflinga så kommer pumphjulet att skava mot pumphuset och generera exakt det problemet.

Ibland funkar det att rengöra pumphjulet med tex svinto
 
  • Gilla
lasloforbes
  • Laddar…
@lasloforbes hur löste det sig? Är i precis samma situation som du nu.
 
Jag har inte löst problemet än. Men tänkte först prova att rengöra enligt tips ovan, funkar inte det får det bli en utbytespump
 
O
Ljudet uppstår när pumpen ger upp.
Köp en ny och spara dig huvudvärk.
Finns utbytesdrivsidor att köoa
 
Jag skruvade isär pumpen tidigare ikvälloch försökte göra rent, men det blev inte bättre. Bli till att skaffa nu pump. Frågan är bara vad som är viktigt att tänka på med nya pumpen, gissar att 15-1/65 innebär något relevant, frågan är vad? Sedan antar jag tryck (PN 1 Moa) och effekten 2-8 W är viktig att få samma i en ny pump?
Verkar ha exakt samma modell som du har.
 
  • Närbild på en pumpetikett med tekniska specifikationer för tryck och effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lustigt att det är exakt samma pump som min men tydligen kanske ingen slump. Vi får hoppas på goda råd om utbytespump för jag har samma funderingar som du.
 
R roggabear skrev:
Jag skruvade isär pumpen tidigare ikvälloch försökte göra rent, men det blev inte bättre. Bli till att skaffa nu pump. Frågan är bara vad som är viktigt att tänka på med nya pumpen, gissar att 15-1/65 innebär något relevant, frågan är vad? Sedan antar jag tryck (PN 1 Moa) och effekten 2-8 W är viktig att få samma i en ny pump?
Verkar ha exakt samma modell som du har.
@roggabear Hur har det gått för dig? Har du bytt pump? Vad valde du i så fall och blev du av med problemet?
 
L lasloforbes skrev:
@roggabear Hur har det gått för dig? Har du bytt pump? Vad valde du i så fall och blev du av med problemet?
Jag köpte ny pump, köpte en likadan som den jag hade (eller en nyare modell, men från samma tillverkare). så nu är det tyst igen :)
 
  • Gilla
lasloforbes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.