Hej!
Vi skall byta ut vår gamla Grundfos pump mot en nyare begagnad men behöver förstå vilken modell som ersätter den vi har.
Skulle då först behöva förstå vilken vi har nu 🙂
Någon som utifrån bilderna kan se vilken modell vi har nu?

• Äldre Grundfos pump med rost, röranslutningar och elektrisk ledning, installerad mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en Grundfos-pump med specifikationer som serienummer, hertz, kilowatt, tillverkad i Danmark.
    Skapa konto
Redigerat:
A Avemo skrev:
Den är väldigt lik pumpen jag bytte för ett år sedan. Tänkte du byta till en annan ejektorpump eller till en djupbrunnspump? Du borde kunna få lite vägledning av motorns effekt och brunnens djup.
Byter till annan ejektorpump. Den används bara för sommarvatten. Så blir lite förmycket stök att byta pumpsystem.
ChatGpt har sagt sitt mha av samma bilder här och tror den gamla är en gen 1, CR 5-9.
Men man vet ju inte 100 procent med ChatGpt🙂.

Du har tagit kort på motorns skylt... det finns en annan skylt för själva pumpen... där står rätt beteckning...

J johanfa skrev:
Du har tagit kort på motorns skylt... det finns en annan skylt för själva pumpen... där står rätt beteckning...
Tyvärr är den skylten borta.

ok men jag skulle säga att det är en CPES3-80 som Avemo skrev ovan. Om man räknar ringarna från basen och uppåt så är det 8st vilket blir 80 i beteckningen ...

Nog är den väldigt snarlik min gamla.
En gammal, rostig vattenpump med gröna och bruna färgtoner ligger på en träyta.
Skapa konto

R Real-House skrev:
Kanske kan hjälpa:

[länk]
Tack, men tyvärr inte. Det säger inget om vilken pump jag har nu. Vilket är en förutsättning för att hitta rätt.

A Avemo skrev:
Nog är den väldigt snarlik min gamla.
[bild]
Är utloppet det man ser på vänster sida typ 2-3 ringar upp eller sitter utloppet på den sidan som vetter mot golvet?

T tuxer skrev:
Är utloppet det man ser på vänster sida typ 2-3 ringar upp eller sitter utloppet på den sidan som vetter mot golvet?
Utloppet till vänster på tredje ringen. Så den är ihopskruvad lite annorlunda än din. Jag har något vagt minne av att det fanns två olika nummer för samma pump beroende på åt vilket håll rören var vridna. Men det påverkar inte flödet. Min är en CPES. Så kanske din är en CPE.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.