Lite oklart var jag bör lägga detta för det är inte för en möbel jag tänkte bygga, men jag tänkte bygga till svarven ett skydd som täcker baksidan av svarven så det inte flyger en massa spån över golvet, såhär ser konceptet ut:

Jag tänkte bygga det från plywood eftersom det har bra med styrka och låg vikt, så att jag kan ha förvaring ovanpå och även kanske hyllor på baksidan (svarven står inte emot en vägg). Men jag vet ju att om man bara målar på plywood finns trästrukturen kvar i färgen och det gillar jag inte, en sådan yta är också svårare att torka ren.
Jag antar man kunde köra nån sorts spackel och slipa innan man målar men det låter som för mycket, så finns det nån passande grundfärg som bygger på rejält och lämnar en jämn yta för lackering. Jag tänkte lackera det i samma färg som svarven.

Jag tänkte bygga det från plywood eftersom det har bra med styrka och låg vikt, så att jag kan ha förvaring ovanpå och även kanske hyllor på baksidan (svarven står inte emot en vägg). Men jag vet ju att om man bara målar på plywood finns trästrukturen kvar i färgen och det gillar jag inte, en sådan yta är också svårare att torka ren.
Jag antar man kunde köra nån sorts spackel och slipa innan man målar men det låter som för mycket, så finns det nån passande grundfärg som bygger på rejält och lämnar en jämn yta för lackering. Jag tänkte lackera det i samma färg som svarven.
Valchromat är smidigt att jobba med annars, den kan man olja in och få en tålig yta.
https://www.bauhaus.se/hyllplan-mintgron-16x300x1200mm
https://www.bauhaus.se/hyllplan-mintgron-16x300x1200mm
Jag kör med denna när jag vill kunna lacka riktigt spegelblankt: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-fog-och-spackel/spackel/sprayspackel-621009/
Fyller ut och fungerar som grundfärg.
Använder den på MDF också så slipper jag fiberresning mm. Kör ett varv. Lätt avslipning sen bara lägga på så mycket som behövs för att fylla ut i omgångar.
Fyller ut och fungerar som grundfärg.
Använder den på MDF också så slipper jag fiberresning mm. Kör ett varv. Lätt avslipning sen bara lägga på så mycket som behövs för att fylla ut i omgångar.
Jag har använt Alcros V-Slip som är en ganska "tjock" färg som fyller ut och torkar rätt slätt men då har det mest varit på (lätt) profilerade foder och lister och någon dörr. Den kommer att kräva att du slipar ändå för att ta bort struktur av pensel/roller.
Om man använder den på mycket profilerade foder så riskerar man att "fylla ut" hela profiler och tappa utseende.
För en hylla i verkstaden räcker det nog med det här. Annars, om man målar en stor yta som en plywoodskiva, skulle jag nog kunna tänka mig att spackla om det måste vara väldigt bra finish.
Om man använder den på mycket profilerade foder så riskerar man att "fylla ut" hela profiler och tappa utseende.
För en hylla i verkstaden räcker det nog med det här. Annars, om man målar en stor yta som en plywoodskiva, skulle jag nog kunna tänka mig att spackla om det måste vara väldigt bra finish.
Klicka här för att svara
