726 läst ·
2 svar
726 läst
2 svar
Grund till sommarstuga
Planerar att bygga ett fritidshus på 85 m2 och funderar på vilken grund som ska användas. Om jag väljer att inte ha ett vattenburet system med golvvärme i plattan utan elradiatorer + luftvärmepump, ska jag då välja en gjuten platta eller plintgrund?
Till ett fritidshus känns väl plintgrund rimligt? Men det beror på markförhållanden, bergläge i mark och inte minst estetik. Prismässigt är plintgrund ofta billigare än platta.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Generellt är väl Isolerad platta den "mest eftretraktade" grunden.J Johank_86 skrev:
Den kostar dock därefter, och markförhållandenda bör ju vara någorlunda "platta" för att det skall vara väl anpassat, och man får kanske räkna med att tomten blir "ny" efter att grävare osv varit där, iaf på ett rätt stort område, så man kanske inte kan behålla naturen inpå knuten då.
Jag skulle annars säga plintgrund (som är det billigaste) eller möjligen en bra utformad krypgrund för ett fritidshus. Själv valde jag plintgrund i det hus jag byggde för 15 år sen. Dels pga budget, men också eftersom jag handgrävde själv och det var en sluttning som gjorde det relativt lätt att anpassa mha plintarnas höjd
Klicka här för att svara