4 391 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Grund till sluttningshus ?
Hur går dom tillväga ?
Platta på mark vet jag på sisådär.
Men en sluttningsgrund ? Gjuter dom en platta som täcker hela byggytan och bygger upp med ett bjälklager ? Vilka fallgropar finns förutom att man kanske måste spränga en del ? Jag har naturlig sluttning till mitt förfogande...
Och vad kan det tänkas kosta? jag har en byggyta på ca 133kvm.(röjning av träd och rötter gör jag själv)..
Platta på mark vet jag på sisådär.
Men en sluttningsgrund ? Gjuter dom en platta som täcker hela byggytan och bygger upp med ett bjälklager ? Vilka fallgropar finns förutom att man kanske måste spränga en del ? Jag har naturlig sluttning till mitt förfogande...
Och vad kan det tänkas kosta? jag har en byggyta på ca 133kvm.(röjning av träd och rötter gör jag själv)..
Jag är lite osäker på vad det är du undrar...
Vi ska hur som helst bygga sluttningshus och då spränger vi lite först sen en vanlig platta varpå vilken det byggs en "källarvåning", ovanpå denna så lägger man träbjälklag eller betong varpå man bygger själva huset.
Vi ska hur som helst bygga sluttningshus och då spränger vi lite först sen en vanlig platta varpå vilken det byggs en "källarvåning", ovanpå denna så lägger man träbjälklag eller betong varpå man bygger själva huset.
Sitter i samma funderingar..... Vår tomt lutar också en del. Huset (ett U-format bygge) blir 29 m långt och 13 m brett och på diagonalen lutar tomten ca 2.5 meter. Min plan är att göra källare under den flygeln som ligger på den lägre delen av marken, för att slippa fylla upp (funkar nog inte att fylla upp så mycket, och då får man göra högre grund, till nästan samma kostnad som källaren).
Men hur gör man ? Gjuter man en platta för källardelen, murar upp väggarna, och gjuter en platta till för resten av huset ? Finns inte risk att plattorna rör sig i förhållande till varandra, med sprickor och annat otyg som följd ?
Men hur gör man ? Gjuter man en platta för källardelen, murar upp väggarna, och gjuter en platta till för resten av huset ? Finns inte risk att plattorna rör sig i förhållande till varandra, med sprickor och annat otyg som följd ?
Vi bygger ett hus på 14 x 10 meter i en sluttning och vi har valt att bygga torpargrund. Jag har precis scaktat och tagit bort ett antal stubbar och stenar och största höjd skillnaden är 2 meter. För att kompensera och få en snygg grund fyller vi upp med den scaktade jorden runt huset och tvättad mackadam i grunden för att det skall vara tort och fint. På så sätt slipper vi att spränga och kan hålla nere kostnaderna. Huset ligger högt vilket jag tycker är snyggt, men inte på en hög pedistal eftersom vi fyllt ut runthuset. Vi är nöjda med lösningen. Vår kvalitets anvarige en snickare som byggt hus i 40 år säger att det är en pertfekt tomt för torpar grund då det kommer att vara lätt att hålla tortt i grunden
Vi ska bygga ett suteränghus på våran tomt, tomten lutar ca. 2-3 m.
Vi valde att gräva ut hela byggytan och sedan ska vi gjuta en platta som vi sedan bygger upp suterängvåningen med hjälp av så kallade Lammi block. (ihåliga isolerade betongblock som sedan fylls igen med betong, http://www.solcon.se/produkter/husblockspec.html)
Sedan har vi beställt ett hus för torpargrund från Anebyhus som skall ställas ovanpå suterängvåningen. I och med att det är byggt för torpargrund så får vi även ett full isolerat mellanbjälklag.
Vi valde att gräva ut hela byggytan och sedan ska vi gjuta en platta som vi sedan bygger upp suterängvåningen med hjälp av så kallade Lammi block. (ihåliga isolerade betongblock som sedan fylls igen med betong, http://www.solcon.se/produkter/husblockspec.html)
Sedan har vi beställt ett hus för torpargrund från Anebyhus som skall ställas ovanpå suterängvåningen. I och med att det är byggt för torpargrund så får vi även ett full isolerat mellanbjälklag.
Finns det någon regel eller rekomendation vad det gäller lutning på tomten då man bör inrikta sig på ett sluttningshus eller etagehus?
Jag antar att man räknar lutningen över ytan där huset skall plaseras, rätt eller fel?
Ex.
Om tomten lutar 50 cm - platta?
Om tomten lutar 100 cm - etagehus?
Om tomten lutar 200 cm - sluttningshus?
Jag antar att man räknar lutningen över ytan där huset skall plaseras, rätt eller fel?
Ex.
Om tomten lutar 50 cm - platta?
Om tomten lutar 100 cm - etagehus?
Om tomten lutar 200 cm - sluttningshus?
Vi bygger hus med tre tage. Två av etagen har sluttningsdel, medan det sista blir som ett vanligt enplanshus. Alla tre plattorna är platta på mark, de två mellanbjälklag som skall finnas skall göras i trä.
De tre plattorna har gjutits separat och sen har bakväggarna gjutits (pga radon, annars kan man lika gärna mura) innan nästa platta gjutits. På framsidan har vi murat leca. All gjutning har lejts bort och vi har fixat lecabiten själva. Ovanpå skall ett prefab trähus monteras.
Anledningen till att vi byggt en så komplicerad grund är att tomten sluttar i två led.
De tre plattorna har gjutits separat och sen har bakväggarna gjutits (pga radon, annars kan man lika gärna mura) innan nästa platta gjutits. På framsidan har vi murat leca. All gjutning har lejts bort och vi har fixat lecabiten själva. Ovanpå skall ett prefab trähus monteras.
Anledningen till att vi byggt en så komplicerad grund är att tomten sluttar i två led.
Vi bygger på en rullstensås som är ett högriskområde så det visste vi redan när vi köpte tomten.
Här kan du läsa vad Sollentuna Kommun skriver om radon.
http://www.sollentuna.se/mod/miljohalny/radon_i_sollentuna.htm
Här kan du läsa vad Sollentuna Kommun skriver om radon.
http://www.sollentuna.se/mod/miljohalny/radon_i_sollentuna.htm
Vi skall gjuta vår platta inom 2-3 veckor, och vi planerar på att lägga radon rör i makadamet redan nu.
orsaker:
1: om det mot förmodan skulle komma fram att vi har radon så har vi det redan på plats och klart.
2: sådan liten kostnad jämfört med att komma med någon senare åtgärd.
3: om man upptäcker att det inte behövs så är det inga större pengar och det skadar ju inte....
orsaker:
1: om det mot förmodan skulle komma fram att vi har radon så har vi det redan på plats och klart.
2: sådan liten kostnad jämfört med att komma med någon senare åtgärd.
3: om man upptäcker att det inte behövs så är det inga större pengar och det skadar ju inte....
Klicka här för att svara