Det börjar bli många trådar med frågor om mitt carport bygge nu, moderator får säga till om det går till överdrift 
Jag funderar på att gjuta "betongbalk" som grund till en carport och undrar om någon kan uttala sig om det blir för klent etc. Först en bild på tänkt konstruktion ovan mark:
Jag har börjat skissa på en grund med platta i förrådsdelen och betongbalkar som går ut där stolparna ska stå. Tanken är att förbereda inför framtida konvertering till garage.
220mm hög med så mycket armering jag vågar ha i utan att komma för nära utsidan på betongen. Direkt under där stolparna ska stå ställer jag 600mm höga gjutrör (250mm dia) som i sin tur står på en vanlig trädgårdsplatta. Kommer nog lägga nån trädgårdplatta direkt under betongbalken lite här och där också, mest för att ha nått att lägga gjutformen plant på, men också för ökad stabilitet.
1: Är bredd 145mm för smalt för betongbalken?
2: Avstånd mellan plintjärn och betongkant blir 35mm, räcker det?
I vanlig ordning är alla tankar och förslag välkomna!
Jag funderar på att gjuta "betongbalk" som grund till en carport och undrar om någon kan uttala sig om det blir för klent etc. Först en bild på tänkt konstruktion ovan mark:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har börjat skissa på en grund med platta i förrådsdelen och betongbalkar som går ut där stolparna ska stå. Tanken är att förbereda inför framtida konvertering till garage.
Logga in
Skapa konto
220mm hög med så mycket armering jag vågar ha i utan att komma för nära utsidan på betongen. Direkt under där stolparna ska stå ställer jag 600mm höga gjutrör (250mm dia) som i sin tur står på en vanlig trädgårdsplatta. Kommer nog lägga nån trädgårdplatta direkt under betongbalken lite här och där också, mest för att ha nått att lägga gjutformen plant på, men också för ökad stabilitet.
1: Är bredd 145mm för smalt för betongbalken?
2: Avstånd mellan plintjärn och betongkant blir 35mm, räcker det?
I vanlig ordning är alla tankar och förslag välkomna!
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Inte fundera på att gjuta en platta på en gång om tankarna ändå är att göra garage där senare?
Ja, jag har räknat på det alternativet också, men tycker det är lite roligt att fundera på andra lösningarsir_daniel skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Har du tänkt dig att balkarna skall vara fribärande i luften eller ska de ligga på marken? Vad är det för laster som är aktuella?
Under balkarna blir det nån sorts bärlager, makadam typ. Sen kommer jag fylla på med grus så att marknivå går upp till överkant balk. Jag vill undvika att man snubblar på balken så att säga.J justusandersson skrev:
Marken består av ett tunt lager matjord sen är det fin sand. Troligen blött i marken. Dränering runt hela bygget, till stenkast eller dike.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ska försöka ge mer utvecklade synpunkter i kväll om du vill. Om tanken är att sedan kunna gjuta in en platta mellan "balkarna" bör det från början finnas med utstickande armeringsjärn som sedan kan najas ihop med plattans rutarmering på rätt höjdnivå.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En betongbalk är normalt armerad dels med tvärgående rektangulära byglar på jämna avstånd, dels med längsgående stål som ligger i byglarnas innerhörn. Det du tänker bygga är knappast balkar, utan snarare sulor, som eventuellt ska kunna byggas ihop med en platta. De ska inte ta upp några större laster. Även oarmerad betong har en avsevärd tryckhållfasthet (beroende på betongkvalitet). En vanlig kvalitet klarar 25 MPa, vilket motsvarar en 90x90 limträstolpe med en last på ca 200 kN. Armeringsstålen motverkar sprickbildningar så det är ingen nackdel. Som jag skrev tidigare, behöver du gjuta in krokjärn om du ska fortsätta med en platta. Balkens bredd beror på hur många stål du vill ha plats med. Eftersom det är utomhus bör inte stålen ligga för nära kanten, 30 mm är kanske lagom.
Plan A har varit att gjuta lite större plintar till de fyra stolparna och sen använda färdiga från byggmax till förrådsdelen. Nackdelen som jag ser det är risken för tjälskjutning samt att jag är lite orolig för att de gjutna plintarna kommer röra sig i marken pga vind i kombination med ett tungt tak. Jag misstänker som sagt att marken är sur under ytan, detta då det ibland står en liten vattenpöl i gräsmattan nära där carporten ska stå. Kanske är min oro obefogad och plintarna kommer stå som gjutet, men OM jag gjuter balkar/sula så får jag känslan av att de håller ihop bygget lite bättre.V vectrex skrev:
Jag har räknat på hel platta igen (tog faktiskt in nytt pris på betong så sent som i förmiddags) och set ser ut som att det blir en merkostnad på ca 14000kr för att gjuta plattan med armering och ett lager isolering jämfört med plintar. Fördelarna med platta är många. Det är trevligare än grus, stabilt, snyggt, enklare att göra om till garage och jag slipper bygga ett isolerat bjälklag i förrådet. Känns nästan som jag skulle spara byggtid på att gjuta en platta och slippa finlira med plinthöjder och bjälklag.
Jag tackar för alla svar!
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Väcker min tråd igen för en kort fråga. Efter att ha räknat och eskat pengar så lutar det nu åt en gjuten platta till carporten och jag funderar på isoleringen under plattan. Har tänkt mig något liknande som nedanstående bild:
Den tunna isoleringen blir 50mm och den tjocka 100mm. Vilken sort/kvalitet ska den tunna ha? Räcker det med eps s100 eller ska det vara högre iom att det är kantbalk och dessutom står stolpar på den?
Den tunna isoleringen blir 50mm och den tjocka 100mm. Vilken sort/kvalitet ska den tunna ha? Räcker det med eps s100 eller ska det vara högre iom att det är kantbalk och dessutom står stolpar på den?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Kollar man på kantelement brukar se vara s200 och de som är golv är s100, jag valde s300/400 där jag skulle ha puntlast för pelare i vår utbyggnad men då är den i 2 plan på tot höjd ca 9m
Ok, då lutar det åt s200 under kanterna. Är det nån vits med att ha s300 under stolparna eller kommer plattan ta upp punktbelastningarna?sir_daniel skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Beror på belastningen du ska ha där, men för lugnet skulle jag köpa 1 skiva s300 och sätta just under stolpen 
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
s100 tål 100 kPa, dvs ca 1 kg per cm2. Betong väger 2,3 kg/dm3 och en bil kanske 1500 kg per 10 m2. Summerar man dessa vikter blir det klart under 1 kg/cm2. Dina plintar däremot skall ta emot, om jag minns rätt 10-15 kN per styck. En standardplint har basmåttet 190x190 mm. Det betyder ett tryck under plinten på mellan 2,8 och 4,2. Jag föreslår att du väljer s400 under plintarna.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Jag valde s400 trots konstruktören sa att s300 räckte men de hade bara s400 på byggvarufirman och jag fick det billigare (så de slapp beställa hem s300)J justusandersson skrev:s100 tål 100 kPa, dvs ca 1 kg per cm2. Betong väger 2,3 kg/dm3 och en bil kanske 1500 kg per 10 m2. Summerar man dessa vikter blir det klart under 1 kg/cm2. Dina plintar däremot skall ta emot, om jag minns rätt 10-15 kN per styck. En standardplint har basmåttet 190x190 mm. Det betyder ett tryck under plinten på mellan 2,8 och 4,2. Jag föreslår att du väljer s400 under plintarna.
Så jag känner mig lugn, valde även mer armering och tätare än beräkningen. Men tar hellre och överarbetar och sover gott än sparar några kronor