tommib tommib skrev:
Njaehh..... Man bör inte blanda på det sättet. Trefasuttagen med integrerat schuko är en bastardlösning som kan användas när man bara har ett uttag på gruppen. Jag förstod det som att du skulle ha flera uttag på trefasgruppen, då bör du dra fram en egen grupp för enfasuttagen.
Ok, ja det var min ursprungsplan. Kändes bara så onödigt att behöva dra allt dubbelt säkert 15 meter när uttagen ändå ska sitta precis bredvid varandra.

Har i ärlighetens namn lite svårt att förstå vad problemet skulle kunna vara här? Är det bara praxis eller finns det någon säkerhetsmässig detalj som jag inte kan se?

E elmont skrev:
Ska du ha ett snickeri måste du även ha rätt kapslingsklass på grejorna och jag skulle minst välja IP 44 på uttag och brytare.Och MINST IP44 T på armaturer men troligen IP 5x eller 6x T på armaturer då dom ligger i samma prisklass som IP 44.
För att nå den klassningen krävs lite speciella "grejer". Dammet i ett snickeri är mycket lättantändligt.
Armaturerna är D-klassade. IP-65. Uttagen hade jag tänkt sätta ”vanliga” men får väl överväga IP44 även här. Känns lite overkill faktiskt. Brytaren till takbelysningen köper jag till en sån här (räcker det)? Vit IP44-klassad väggmonterad strömbrytare för takbelysning.

Du verkar vilja snåla på antalet gruppledningar av någon anledning som inte framgår. Det normala är separata grupper till elvärme, trefasuttag, enfasuttag, belysning och andra specifika syften. Sedan kan man ha praktiska skäl till andra lösningar men här handlar det ju om nyinstallation. Det ev kan överväga är en grov matarledning mellan uttagslådor. Det kan löna sig om man vill ha många uttag och ledningslängderna är stora. Snåla inte heller på kapslingsklassen i ett snickeri.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du verkar vilja snåla på antalet gruppledningar av någon anledning som inte framgår. Det normala är separata grupper till elvärme, trefasuttag, enfasuttag, belysning och andra specifika syften. Sedan kan man ha praktiska skäl till andra lösningar men här handlar det ju om nyinstallation. Det ev kan överväga är en grov matarledning mellan uttagslådor. Det kan löna sig om man vill ha många uttag och ledningslängderna är stora. Snåla inte heller på kapslingsklassen i ett snickeri.
Ja, som jag skrev innan så drar jag mig lite för att krångla in massa slang i ytterväggarna på grund av den försämring av isoleringen det ger. Ytterväggarna är bara isolerade med 95 + 45 mm, en avvägning av isoleringsmängd mot förlorad inneryta. Det bästa hade varit ett installationsskikt innanför plasten men då hade jag istället förlorat viktig inomhusyta. Det är väl bara att göra så gott det går helt enkelt.

Jag drar allt med 20mm slang och 2,5 kvadrat FK. Enfasgruppen hade räckt med 16mm slang, men det blir oekonomiskt att köpa flera rullar med mer spill (för en hempulare som mig själv).

Jag använde mig av dessa takdosor när jag monterade lamputtag i snedtaket mellan glesen. Höjden på takdosan är 32mm så med en liten skiva masomit eller liknande bakom så satt de perfekt mot takstolen. https://www.elbutik.se/product.html/takdosa-2?category_id=15875

Sen kanske någon som är bättre på detta får rätta mig om jag har fel, men för elinstallaition i exempelvis ekonomibyggnader så skall kablar förläggas utanpåliggande med EKPK/FKPK-kabel. För utanpåliggand einstallaion finns ju dessutom bra med IP-klassade dosor att tillgå. Men vet inte om detta gäller för ditt garage?

Tobyge Tobyge skrev:
Sen kanske någon som är bättre på detta får rätta mig om jag har fel, men för elinstallaition i exempelvis ekonomibyggnader så skall kablar förläggas utanpåliggande med EKPK/FKPK-kabel. För utanpåliggand einstallaion finns ju dessutom bra med IP-klassade dosor att tillgå. Men vet inte om detta gäller för ditt garage?
Ursäkta, men vadå ska förläggas utanpåliggande? Detta kommer inte se ut som en ekonomibyggnad. Bortsett från massa trefasuttag och målat betonggolv så kommer det se ut som ett modernt hem. Fullisolerat och uppvärmt året om. Återkommer när jag har något att visa upp. Ge mig 4-5 månader! :D

V vectrex skrev:
Ursäkta, men vadå ska förläggas utanpåliggande? Detta kommer inte se ut som en ekonomibyggnad. Bortsett från massa trefasuttag och målat betonggolv så kommer det se ut som ett modernt hem. Fullisolerat och uppvärmt året om. Återkommer när jag har något att visa upp. Ge mig 4-5 månader! :D
Det var inte meningen att trampa dig på tårna, men så har jag förstått att det gäller för ekonomibyggnader. Men som jag skrev så vet jag inte vad som gäller för ditt garage? Tror inte det har å göra med om rummer ser ut som ett "hem" eller inte utan hur utrymmet används.
Vi får alla se fram emot lite bilder om såder ett halvår :)

Tobyge Tobyge skrev:
Det var inte meningen att trampa dig på tårna, men så har jag förstått att det gäller för ekonomibyggnader.
Gäller inte kravet på utanpåliggande förläggning bara byggnader för djurhållning?
Jag vet inte, därför frågar jag. I mitt stall/hönshus är i alla fall allt utanpåliggande.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det finns väl inget krav på utanpåliggande installationer, men däremot kan det vara lite besvärligare att uppfylla tex IP klassning och värmekrav vid infällda installationer.

Ett alternativ till grunda dosor är att sätta en "fisk" på väggen.

En träskiva/plyfa eller motsv som är lagomt mycket större än apparaten (uttaget), och som Du sätter dosan i. Gör fisken så tjock att den + gips + glespanelen är mer än dosdjupet så slipper Du hål i ångspärren.

Men som andra sagt - se till att få rätt kapsling på prylarna. Ett alternativ är ju att lägga rör i väggarna, som kommer ut strax ovanför apparater, och sedan montera utanpåliggande. Då kan EKK (kabel utan metallmantel) dras i rören, eller ännu hellre FKK, som dock inte säljs i varje snabbköp...

Att använda kopplingsdosa för att grena 3-fasen verkar i mina ögon vettigt - att ansluta 10 st 2,5 mm² enkelledare i en vanlig CEE 416-6 är ingen nöjesresa, redan 5 brukar bli knöligt nog!

Mitt förstaval vore nog en ledning ut från central, och mer eller mindre en dosa över varje uttag som grenar av ledning ner till uttaget. 3 st 5 x 2,5 mm² i en dosa funkar, 4 st går om man vet vad man gör, men det börjar ställa krav på erfarenhet i hantverket för att få ihop dosan utan att riskera klämma sönder någon isolering direkt eller på lång sikt.

Men absolut egen grupp för värmen - troligen räcker det med 10A här- sprid flera element över faserna (första L1-L2, andra L2-L3, tredje L3-L1...), för enfasen och för belysningen. Lyset skulle jag lägga på egen jordfelsbrytare också - riskerna med tvärmörkt i ett snickeri samtidigt som det sprakat på fel ställe skall inte underskattas. Om det är 3-fasuttag längs båda väggarna kanske 2 ledningar ut vore bättre, så dyra är varken 3-poliga säkringar eller ledningen!

Jag gjorde nu så som föreslogs i början av tråden. All slang är dragen och nästan alla grupper är trådade!

Har ingen bra översiktsbild men här är ett par bilder där centralen kommer sitta.

Grupp 1: 16A 3 fas, 1st trefasuttag till spånsug samt 1 utomhusuttag
Grupp 2: 16A 3fas, 4 trefasuttag runt boden till snickerimaskiner.
Grupp 3: 10A 1fas, 2 uttag för värme, ett till element under fönster samt ett högt upp på motsatt sida för eventuell framtida luftvärmepump. Draget med 2,5 kvadrat.
Grupp 4: 10A enfas, 4 uttag inomhus för handhållna snickerimaskiner. 2,5 kvadrat.
Grupp 5: 10A enfas. Takbelysning (9x40W ledarmaturer), utebelysning, 2 x 4W led.
Grupp 6: 10A enfas matar min gamla snickarbod 15 meter bort. Matas via en N1XV 5G6 (onödigt att byta och går att uppgradera till en egen central där nere i framtiden). Skall vara vara förråd framöver.

Elinstallation med flera dragna sladdar och slangar i en träregelkonstruktion med isolering, inför montering av central.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En verkstadsinredning med exponerad isolering och ramar för elinstallationer, inklusive sladdar och väggdosor.
Skapa konto
Elcentralens plats med dragna kablar och öppna uttag på en trävägg, isolering synlig ovanför.
Skapa konto

• Gilla
Tur1234
  • Laddar…
Det blev för övrigt bara en enda infälld kopplingsdosa i hela snickarboden, den behövde jag sätta då det ska sitta ett trådlöst relä som kommer styra utebelysningen (har så på resten huset). Allt annat går bara från uttag till uttag.
En utanpåliggande dosa blir det sen till takarmaturerna, dessa kommer jag dra utanpåliggande till.

Härligt, då sparade du ytterligare några tjugolappar!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fin träpanel! [länk]
Ser ut som den jag har i nästan hela huset.
Det är ett furugolv faktiskt. 26mm tjockt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.