83 722 läst ·
24 svar
84k läst
24 svar
Grund på lutande berg, hur gör man?
Jag kommer behöva bygga formar och gjuta på liknande sätt direkt på berg. Eftersom det lutar ganska bra på ena långsidan tänker jag för ekonomins skull bygga trappsteg. höjdskillnaden är 2 m över 13 meter. Det kommer bli ett antal trappsteg. Lecasten ska muras på det.
Problemet jag klurar på är hur jag ska bygga själva formen så att inte betongen rinner nedåt till lägre nivåer. Har ingen erfarenhet av betonggjutning, men jag antar att den rinner nedåt om man inte ser till att den inte kan det.
Tror nog på alternativ 3, med hönsnät först, sedan betong.
Vad tror ni?
Problemet jag klurar på är hur jag ska bygga själva formen så att inte betongen rinner nedåt till lägre nivåer. Har ingen erfarenhet av betonggjutning, men jag antar att den rinner nedåt om man inte ser till att den inte kan det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni?
Nu så har formarna börjat ta form. Jag har en fråga som någon kunnig inom betong kanske kan svara på.
Jag armerar sulan med 3 st 10 mm armeringsstål i botten och 16 rostfri dubb cc 50. Byglar håller ihop järnen. Där formen blir tillräckligt hög (25 cm) och plan ligger det två järn i under- och överkant. Jag hade tänkt mig betong med hållfasthet C35/45 , men det kanske är att ta i? räcker C28/35 eller C35/40? Min tanke är att C35/45 kanske kräver mer armering för att inte spricka.
Betongen i övrigt ska ha luftporbildande tillsatsmedel då sockeln kommer ytligt vid källardörren. Exponeringsklass XC4. vct 0,5. Varmbetong 25 grader.
Gjutning nästa vecka!
(inga skönheter direkt, men de håller nog)
Jag armerar sulan med 3 st 10 mm armeringsstål i botten och 16 rostfri dubb cc 50. Byglar håller ihop järnen. Där formen blir tillräckligt hög (25 cm) och plan ligger det två järn i under- och överkant. Jag hade tänkt mig betong med hållfasthet C35/45 , men det kanske är att ta i? räcker C28/35 eller C35/40? Min tanke är att C35/45 kanske kräver mer armering för att inte spricka.
Betongen i övrigt ska ha luftporbildande tillsatsmedel då sockeln kommer ytligt vid källardörren. Exponeringsklass XC4. vct 0,5. Varmbetong 25 grader.
Gjutning nästa vecka!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
StenHardy: Gjutningen var en upplevelse i sig. Det visade sig att man måste ha ett lock på trappstegen för att inte betongen skulle tryckas över kanten längre ner. I alla fall när man beställde för lättflytande betong som jag gjorde. Men med flera man på plats så lyckades vi rädda situationen.
Om jag skulle gjort om det idag så hade jag nog sprängt ut och gjutit en riktigt platta, även om det hade kostat en hel del mer. Som det är nu så har jag 55 m2 kallkällare som förvaring som kommer väl till användning. Men eftersom det är en del sprickor i berget där vatten letar sig in så går det inte att få det helt torrt utan att gjuta en riktigt platta invändigt.
Om jag skulle gjort om det idag så hade jag nog sprängt ut och gjutit en riktigt platta, även om det hade kostat en hel del mer. Som det är nu så har jag 55 m2 kallkällare som förvaring som kommer väl till användning. Men eftersom det är en del sprickor i berget där vatten letar sig in så går det inte att få det helt torrt utan att gjuta en riktigt platta invändigt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Exakt detta undrar jag också! Hur gjorde du till slut om du fortfarande finns härP Plars skrev:Jag kommer behöva bygga formar och gjuta på liknande sätt direkt på berg. Eftersom det lutar ganska bra på ena långsidan tänker jag för ekonomins skull bygga trappsteg. höjdskillnaden är 2 m över 13 meter. Det kommer bli ett antal trappsteg. Lecasten ska muras på det.
[bild]
Vad tror ni?
Klicka här för att svara