Undrar hur man grundlägger marken bäst till en car-port med förråd.
För närvarande är det hårdgjord yta, mao urgrävt 30 cm,uppfyllt med sprängsten och makadam.och ordentligt packat.
Tanken var att gjuta plintar, men vad gör man med själva förrådsdelen???
Bör man gjuta en platta eller finns det något annat sätt att få till förrådsgolvet på ett schysst sätt.

En till sak, vi har bygglov för en car-port, OM man någon gång skulle vilja bygga ett garage, behöver man söka ett nytt bygglov då.
Är dessa två på ett ungeför likställda, eller kan man få ett ja till carport och ett nej till garage?

Någon som vill hjälpa mig att bringa lite klarhet i detta.

Att göra om en carport till garage bore inte kräva nytt bygglov, då det inte ändra ursprungskontruktionens mått, dvs höjd bredd och djup samt placering på tomten i förhållande till tomtgränsen. Men för att vara helt säker så bör du konsultera ansvarig på din komun.

En billig variant på förrådsgolv är ju att bereda mark och lägga ut stenplattor, men om du skall ha det uppvärmt på vinter ekomenderas att gjuta en platta så detta är det bästa alternativet!

Lycka till!

Tack för svaret.
Det förrådet ska härbärgera är cyklar, gräsklippare och trädgårdsöbler samt div redskap och verktyg.
Det bör ju räcka att lägga plattor.

Att lägga något slags trägolv på reglar. är det bara att krångla till det?
(vet knappt hur jag tänker själv?!!!)

Någon som har en åsikt?

Myran  

hej,

Ska börja bygga carport nu som också ska härbärgera div. trädgårdssaker men valde att göra en platta under förrådsdelen. På så sätt har jag möjligheten att ha ett uppvärmtförråd om jag någonsin vill det. Prismässigt vet jag inte om det skiljer så mycket heller. Gav 13000 (vitt) för en 10 m3 platta. jämför man det med kostnaden för Plintar, reglar och inte minst jobbet att gräva ner dessa i den hårdgjorda ytan (30 cm,uppfyllt med sprängsten och makadam.och ordentligt packat.) :P kan det kanske vara värt detta!?

Vet att allas vår egen Martin Timell byggde en carport med reglat golv för ett par år sedan. kolla på deras hemsida om informationen fortfarande finns kvar. där fanns en någotsådär detaljerad beskrivning.

Inom detaljplanerat område (åtminstone i lundskomun ) måste man tyvärr måste man nog söka bygglov (ändring av) om man bygger om från carport till garage då man ändrar fasaden.

Tackar för dina tips och ideer.
Hur mycket grävde du ur och fylde upp för att gjuta en förrådsplatta, och vad har du för mark under?
Att gräva sig ner bland sprängsten är ju föga lockande......
Det kanske till och med är svårt för en minigrävare, eller är jag ute och cyklar nu?

Myran

jag vet faktiskt inte hur mycket det grävdes ut under plattan. som sagt så lejde jag folk som gjorde det medan jag satt och letta navelludd. :) .

Vet att det finns mycket bra infor här på forumet om hur man gjuter en platta.

//Tomas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.