3 639 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Grovslipning med Festool Rotex 150
Hej,
Efter att ha läst en recension på nätet (http://www.mcfeelys.com/docs/reviews/RO150FEQ_review_ms.pdf),
samt lite gamla inlägg på detta forum, och kollat med min Festool-dealer, bestämde jag mig för att inte hyra golvslip, utan försöka slipa trägolvet (furu) under linoleummattan i vår minimala glasveranda på 4m2 med Rotex 150:an.
Verandan skall byggas om helt med bytt golv om ett par år, dessutom slipar jag nu för att måla över med golvfärg. Rätt bra som testobjekt alltså.
Golvet var rejält slitet (suttit i 80 år) och målat med lackfärg. Hade bara Brilliant-papper i grova korn (40) hemma, men insåg snabbt att även om den tog bort färgen hyfsat bra, så hade jag problem med att utjämna de smärre åsar som golvplanken hade intill gliporna (något kupade plank alltså) trots naturligtvis Rotex-mode. Läste på lite mer, Cristal verkar vara det papper som gäller för att utjämna en yta snabbt med aggresiv avverkning i grova korn. Den hittade jag inte i butiken, fick med mig Rubin i korn 24 dock, som också ska ta rejält med trä i Rotex mode.
Jag såg till att vara snäll mot slippapprena, och skrapade bort det mesta av den färg som var kvar på golvet efter Brilliant 40- slipningen. Körde sen Rotex-slipning med Rubin 24, som dock blev lite av en besvikelse. Fick bara bort åsarna marginellt, och överhuvudtaget tyckte jag inte alls att den avverkade trä såsom beskrivs överallt ang Rotex. Visst har den effekt, men ändå - att den skulle ersätta bandslip kanske ska tas med en nypa salt trots allt?
Kanske är furugolvet helt enkelt väldigt hårt (extremt täta stående årsringar och känns nästan som ek i hårdheten på sina håll).
Nu blev jag ändå nöjd med tanke på att det ska målas sen. Har nåtat golvet och tänkte sen gå vidare med korn 40, 80, 120. Vore dock intressant att höra av er som kört denna maskin en del i Rotex läge med grovt korn, finns det något tips, vad kan man förvänta sig egentligen? Ska man hålla emot när den drar åt ett visst håll? Tyckte den tog bättre då.
Tillägger bara att jag är mycket nöjd med min Rotex annars, bara just den här grovslipningen som gjort mig lite besviken.
/A
Efter att ha läst en recension på nätet (http://www.mcfeelys.com/docs/reviews/RO150FEQ_review_ms.pdf),
samt lite gamla inlägg på detta forum, och kollat med min Festool-dealer, bestämde jag mig för att inte hyra golvslip, utan försöka slipa trägolvet (furu) under linoleummattan i vår minimala glasveranda på 4m2 med Rotex 150:an.
Verandan skall byggas om helt med bytt golv om ett par år, dessutom slipar jag nu för att måla över med golvfärg. Rätt bra som testobjekt alltså.
Golvet var rejält slitet (suttit i 80 år) och målat med lackfärg. Hade bara Brilliant-papper i grova korn (40) hemma, men insåg snabbt att även om den tog bort färgen hyfsat bra, så hade jag problem med att utjämna de smärre åsar som golvplanken hade intill gliporna (något kupade plank alltså) trots naturligtvis Rotex-mode. Läste på lite mer, Cristal verkar vara det papper som gäller för att utjämna en yta snabbt med aggresiv avverkning i grova korn. Den hittade jag inte i butiken, fick med mig Rubin i korn 24 dock, som också ska ta rejält med trä i Rotex mode.
Jag såg till att vara snäll mot slippapprena, och skrapade bort det mesta av den färg som var kvar på golvet efter Brilliant 40- slipningen. Körde sen Rotex-slipning med Rubin 24, som dock blev lite av en besvikelse. Fick bara bort åsarna marginellt, och överhuvudtaget tyckte jag inte alls att den avverkade trä såsom beskrivs överallt ang Rotex. Visst har den effekt, men ändå - att den skulle ersätta bandslip kanske ska tas med en nypa salt trots allt?
Kanske är furugolvet helt enkelt väldigt hårt (extremt täta stående årsringar och känns nästan som ek i hårdheten på sina håll).
Nu blev jag ändå nöjd med tanke på att det ska målas sen. Har nåtat golvet och tänkte sen gå vidare med korn 40, 80, 120. Vore dock intressant att höra av er som kört denna maskin en del i Rotex läge med grovt korn, finns det något tips, vad kan man förvänta sig egentligen? Ska man hålla emot när den drar åt ett visst håll? Tyckte den tog bättre då.
Tillägger bara att jag är mycket nöjd med min Rotex annars, bara just den här grovslipningen som gjort mig lite besviken.
/A
Redigerat:
Hur gör man?Nimajneb skrev:
Varje gång jag plockar loss min elhyvel i dess stationära plats och försöker så blir det "randigt" då jag skall hyvla en större yta jämn. Hyvlen monteras varje gång tillbaka men ett "Faan - detta skall jag inte göra om..." åssa blir det Rotex ist.
Finns ett antal trådar om det men denna är den bästa..
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ngangs-elhyvel-projekt-furugolv-med-fris.html
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ngangs-elhyvel-projekt-furugolv-med-fris.html
Tack för svar! Elhyvel tänkte jag på men det fanns helt enkelt inte tillhands, hade bara en Rotex 150:a som ändå inte gjort nån nytta på ett tag nu
.
Hårdare slippplatta låter ju som en bra idé, borde absolut göra skillnad även om ett 24-korn papper ju är rätt styvt också när det sitter på mediumplattan. Ska testa på nästa golv om det blir något!
/A
Hårdare slippplatta låter ju som en bra idé, borde absolut göra skillnad även om ett 24-korn papper ju är rätt styvt också när det sitter på mediumplattan. Ska testa på nästa golv om det blir något!
/A
Klicka här för att svara