Min gamla slitvarg har börjat bete sig lite skumt på senare tid.

Efter att ha kört en stund hoppar/ökar varvtalet till några gånger och strax efter saktar den ner och stannar helt. Brukar då gå att slå av och på brytaren och köra igen, men man kan få hålla på några gånger. Och så där håller den på.

Arbetet den på sista tiden utsatts för är främst till att polera ut hårdvaxolja på träpanel med skurnylon. Detta innebär att den då körs utan damsugare, och att den därmed inte fått det luftflöde/kylning som detta ger. Men å andra sidan har det knappast varit ett speciellt hårt arbete så tycker inte det borde röra sig om överhettning.

Har en förhoppning om att det kan vara kolen som är slut? Men förknippar dåliga kol främst med orkeslöshet och svårigheter att få igång maskiner? Någon som råkat ut för att en maskin beter sig så här?

Bifogar bild på kolen, som jag inte tycker ser sopslut ut, men förhoppningsvis har jag fel och det är så enkelt!

Närbild på insidan av en maskin, visar utslitna kolborstar och kopparspole, diskuterad som potentiell orsak till funktionsfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elverktygsmotor som visar kolborstar och koppartrådar, delvis täckt i damm och slitage.
Skapa konto

Har skruvat isär en del Festool som gett upp och ibland förvånansvärt klena kablar de har. Startar den och sen dör tänker jag mer glapp relaterat till att något expanderar av värmen som bygga upp i maskinen.
Bara utifrån din sista bild, hur ser den gröna kabeln ut där innan den svänger in över statorn?

Sen klart, skadar aldrig att bara byta kolen för säkerhets skull. Trist att skruva isär allt och sen visar sig vara kolen som suttit snett lr liknande. Kan ju testa att bara rengöra dem så de inte blivit inoljade/isolerade av skit..

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Prova också med en annan plugit-kabel så det inte är den som är glapp, det har hänt mig.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Tackar för uppslag! Tagit lite fler bilder som kanske avslöjar något för ett vant öga?

Men jag börjar med det enkla, byter kol och testar med annan plugit-kabel. Så hoppas jag att det räcker!
Öppen elektrisk motor med färgade kablar och slitna kolborstar, fotograferad på rutigt underlag.
Skapa konto
Elektrisk komponent med kablar och kretsar, del av en apparat på ett rutigt bord, visar detaljerade inre delar för felsökning.
Skapa konto
Elektrisk apparat med exponerade kablar och komponenter, inklusive en grön ratt inställd på nummer 6, på ett arbetsbord.
Skapa konto
Närbild av insidan av en elektrisk maskin med skruvar och kablar synliga, använd för reparation eller underhållsdiagnos.
Skapa konto

D DejvidK skrev:
Tackar för uppslag! Tagit lite fler bilder som kanske avslöjar något för ett vant öga?

Men jag börjar med det enkla, byter kol och testar med annan plugit-kabel. Så hoppas jag att det räcker!
[bild][bild][bild][bild]
Borsta bort allt damm också när den ändå är öppen.

Frustrator Frustrator skrev:
Borsta bort allt damm också när den ändå är öppen.
Har, tro det eller ej, faktiskt dammsugit insidan lite försiktigt innan bilderna är togs, men ska absolut se till att få bort mer ingrott damm :)

Ligen epio
nanowire nanowire skrev:
Prova också med en annan plugit-kabel så det inte är den som är glapp, det har hänt mig.
Visade sig vara plugit-kabeln som var boven i dramat! Trodde jag aldrig givet det märkliga beteendet, men det kanske handlade om att sladden byggde upp värme och att glappet först då gav sig till känna. Oavsett väldigt skönt att den fungerar som vanligt igen.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Ligen epio

Visade sig vara plugit-kabeln som var boven i dramat! Trodde jag aldrig givet det märkliga beteendet, men det kanske handlade om att sladden byggde upp värme och att glappet först då gav sig till känna. Oavsett väldigt skönt att den fungerar som vanligt igen.
Trevligt att det löste sig! Ju mer elektronisk styrning det är desto känsligare för glapp. Blev galen på ets 150 ec (borstlös motor) innan jag fattade att det var plug-itsladden. Samma sladd som funkade fint med andra maskiner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.