6 590 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
grovlek på fk-kabel?
Större datorutrustning har ofta blå handske, liksom många maskiner för stationär användning. Jag har sett det enstaka gånger på portabel utrustning.
Schuko är godkänt för 16A men kontaktytan är på gränsen. Det går, men jag har sett brända kontakter. Marginalerna i anslutning av sladd till kontaktstift är små. Är något minsta fel är man förbi marginalerna.
Schuko är godkänt för 16A men kontaktytan är på gränsen. Det går, men jag har sett brända kontakter. Marginalerna i anslutning av sladd till kontaktstift är små. Är något minsta fel är man förbi marginalerna.
Ska man ta det som en rekommendation att byta ut Schuckokontakter mot CEE på 1-fas maskiner till vilka det rekommenderas 16 A-säkring? I 9 fall av 10 kommer de ju med Schucko när man köper dem. Iofs så har jag sett att många maskiner till vilka det rekommenderas 16 A-säkring egentligen har en mindre maxström (t ex 12-14 A) när man gräver djupare i instruktionsböckerna, och då är väl marginalerna bättre igen.pefo skrev:
En lite följdfråga när jag ändå är inne på detta. När man har en dubbelisolerad apparat och alltså ingen skyddsjord, är det ok att då sätta dit en jordad Schukokontakt på anslutningssladden om man tar bort kontaktens jordstift? (Jag vet att det finns färdiga lösa anslutningssladdar med gjuten kontakt utan jordstift som passar i jordade Schukouttag som man kan använda men då måste man öppna apparaten och det är inte alltid så lätt.)
Egentligen inte. Det fungerar men är inte tillåtet utan man ska byta hela sladden. Vad är det för apparat och varför måste du sätta på en ny kontakt?BM skrev:En lite följdfråga när jag ändå är inne på detta. När man har en dubbelisolerad apparat och alltså ingen skyddsjord, är det ok att då sätta dit en jordad Schukokontakt på anslutningssladden om man tar bort kontaktens jordstift? (Jag vet att det finns färdiga lösa anslutningssladdar med gjuten kontakt utan jordstift som passar i jordade Schukouttag som man kan använda men då måste man öppna apparaten och det är inte alltid så lätt.)
Har köpt en del elverktyg i England med bra sladd (gummi) men fel kontakt. Har hittills kört med en omvandlare från engelsk kontakt till svensk men ibland funderat på att byta själva kontakten på sladden. Jag anade att det inte var godkänt.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Rrrrrr du må förlåta mig men det där tycker jag var ett ovanligt dumt förslag. BM har köpt elverktyg och det låter som mer än 2 A som platt europa och lamströmställare är godkända för. Plastkabel skarvad till en fin gummikabel.Rrrrr skrev:
Det sunda förnuftet bör få råda och byta till en stickpropp som passar uttagen i det land där utrustningen används. Säkerheten på en dubbelisolerad apparat påverkas inte av om stiften är runda eller rektangulära. Eller om ledaren är pressad eller skruvad. Apparat från England är CE märkt.
Att överhuvudtaget skarva en anslutningskabel till ett elverktyg, att ens föreslå.
Protte
Håller med Protte helt i denna fråga då jag själv råkat ut för "brand" pga exakt detta. Brytaren smälte och fick min jacka (som brytaren råkade ligga emot) att börja glöda. Det var inte alls långt ifrån att det började brinna, och då hade jag troligtvis inte suttit här idag då jag (som vi ofta gör) jobbade själv i garaget på kvällen. Snälla ha respekt för el och gör inga dumheter. Jag är ingen elektriker, men gör mycket själv. Som ni förstår frågar jag numera om det är något jag inte är helt säker på, och tar inga risker längre. Ingen kan allt, det är bara att inse det, och den som inte vågar be om hjälp när man känner sig osäker lever farligt i denna värld.prototypen skrev:Rrrrrr du må förlåta mig men det där tycker jag var ett ovanligt dumt förslag. BM har köpt elverktyg och det låter som mer än 2 A som platt europa och lamströmställare är godkända för. Plastkabel skarvad till en fin gummikabel.
Det sunda förnuftet bör få råda och byta till en stickpropp som passar uttagen i det land där utrustningen används. Säkerheten på en dubbelisolerad apparat påverkas inte av om stiften är runda eller rektangulära. Eller om ledaren är pressad eller skruvad. Apparat från England är CE märkt.
Att överhuvudtaget skarva en anslutningskabel till ett elverktyg, att ens föreslå.
Protte
Klicka här för att svara