Byggahus.se

Grovdammsugare till aska mm?

1. I
    Medlem · Dalarna/Gagnef · 1 199 inlägg

ichgary

Medlem
    Kör själv med PELLVAC Virvelvind och tycker den funkar mycket bra..

2. kulle
    Medlem · skåne · 1 893 inlägg

kulle

Medlem
    Jo det vet ja :D men den risken tar vi ju alla.
    Jag brukar alltid raka ur det största för hand o sen efter jag sotat suger ja upp det fina stoftet.

3. pipewelder
    Medlem · 506 inlägg
    I många anläggningar är risken överhängande för att askan inte hinner kallna helt innan det är dags att elda igen. Sen är det inte alltid man har tid/lust att slå av anläggningen så länge det krävs att det kallnar.

• Laddar…
  4. C
    Medlem · 1 145 inlägg
    Resultatet kan man visa genom att fimpa en cigarett i askhinken, en halvtimme senare så har man en rejäl glödbrand.

Man ska aldrig intala sig själv att min aska har slutat glöda.

Så jag håller med.

5. R
    Medlem · Kronoberg · 130 inlägg

RickeP

Medlem
  6. S
    Medlem · Sörmland · 357 inlägg

Skalman

Medlem

Grovdammsugare

Har tittat på den dammsugaren.
    Intressant med vattenfiltret.
    Men för mig passar det def. inte.
    Jag eldar med havre och den askan är lätt och innehåller ingen glöd. Så min plastslangar som skruvar ut askan från pannan är som ny fortfarande efter 6 års användning.
    Jag har alltså en spiral som skruvar ut askan ur pannan. Den hamnar i en liten burk. Därifrån går en annan spiral i en vanlig PEM slang för vatten upp till en plåtlåda.

Provade att från den lilla lådan suga ut askan rakt upp i taket och ut genom källarfönstret via en Jula grovis samt en ÖB svart liten dammsugare, gjord just för aska. Rören var vanliga elektriker rör storlek ca 40 mm diam.
    Det funkade bra. Enda problemet var att den sög ut för mycket, lilla lådan är för liten!, så det blev tomt i röret där skruven kommer ut från pannan. Den askan där skall fungera som en tätning-kork, så det gäller att stoppa suget innan den askan åsså flyger ut. Det är nästa sak att lösa och trimma in. Efter det skall det hamna i framtiden på någon täckt tippbar släpkärra så jag kan lätt sprida den på åkern där havret växt utan att behöva skotta och slita ryggen.

Just nu håller jag på med en ny version där en automatiska återtändningen skall fungera 100%.

7. Automover
    Medlem · Värmland · 146 inlägg

Automover

Medlem
  8. P
    Medlem · Dalarnas län · 618 inlägg

-PC-

Medlem
    Hmm, hittade ingen info om dB på julas... Kanske finns en anledning till det :p

Min jag har låter som själva f*n. Kanske skulle mäta dB på den...

9. O
    Medlem · Örebro · 754 inlägg

obba

Medlem
  10. A
    Medlem · - · 382 inlägg

analog

Medlem
    jag har pellvacs virvelvind hemma, men är på jakt efter en till jobbet, lite bökigt att släpa på både en kärscher industrimodell och virvelvinden.
    Vore roligt att höra ljudnivån på "asksugen" har testat julas och den får man ha hörselkåpor till +att den satte igen sig ganska snabbt.

11. Wendigo
    Medlem · Gotland · 247 inlägg

Wendigo

Medlem
    Bumpar den här tråden igen!

Sotade min Pel-Tec panna ikväll. Har en rent ut sagt skitdålig ask-"dammsugare" från Biltema som fungerar marginellt sämre än att skyffla askan med två gafflar... Ja, ni fattar.

Jag pallar inte mer. Hjälp mig att köpa bort problemet. Vad ska man satsa på, säg MAX 2000;- för att slippa se ut som en kolgruvearbetare.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

12. Krillew
    Lösvirkesbyggare · Uppsala · 1 244 inlägg

Krillew

Lösvirkesbyggare
    Hej Wendigo ja jag förstår vad du menar.

Jag har nått liknande. man kan suga lite så sätts filtret igen på en gång.
    Som jag ser det så blir flödet in i hinken felaktigt. Ev att det skulle funka om hinken var högre.
    Jag har funderat lite på hur man skulle kunna bygga om en asksug till att fungera.
    sätta ihop 1 hinkar den övre bygger man om så det blir en cyklon och den undre blir just hink för askan.
    Nu blåser ju insuget ner i botten hela tiden så inget hamnar i botten utan allt virvlar upp och sätter sig i filtret. Jag förstår inte hur man kan designa nått på det viset.
    Jag letar efter billig metall hink med lock så jag kan sätta den under den andra.
    Det finns ju dom asksugar som har ganska så kraftig motor, den kommer nog funka bra som driv enhet till cyklonen. Cyklon är nog det enda som funkar här eftersom askan är så lätt och finfördelad.

13. Andreas_Hansson
    Medlem · x · 3 406 inlägg
  14. S
    Medlem · Sörmland · 357 inlägg

Skalman

Medlem
    Själv har jag en sk "sotis" för-burk med filterpåse. Men jag använder den sällan. När jag sotar så skrapar jag bara rent ner å allting hamnar längst ner i pannan å därifrån kommer det ut med vanliga urasknings-skruven. Annars har jag en sån där hobby Jula damsugare i 500:- klassen med hepafilte,. å det filtret tvättarjag rent ute under rinnande vatten bara då å då. Tygfiltret i för-burken skakar jag rent utomhus å vinden får ta hand om det som flyger iväg.

15. A
    Medlem · - · 382 inlägg

analog

Medlem
    Jag har införskaffat en kärcher ad3000. Fungerar klockrent på askan från brännkammaren, och även fast det är glöd kvar, men när man kör lätt flygaska från tuberna så får man göra rent filtret efter typ en halvliter aska.
    Har lyckats paja en slang också då den är lite omtålig.

Såg att den fanns att köpa på Jula nu.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.