Byggahus.se
Pratade med en nära släktning som är brandingenjör och brandchef. Dessutom är han ansvarig för det som kallas för "förebyggande". Han om någon borde ju ha pejl.

Han ser inget hinder alls att använda en Grovis eller motsvarande till att suga upp aska. Snarare tvärtom - "allt som underlättar att folk verkligen sotar och underhåller sida eldstäder är bra". Det minskar risken för brand samt bidrar till en effektivare förbränning vilket är bra för miljön.

Det som avgör solo allena är hurvida askan är kall eller ej. Sug INTE upp HET aska i någon föravskiljare alls där det inte uttryckligen anges i produktbeskrivningen. Använd askskyffeln isåfall. Gör det till en vana att ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG utan tillsyn ställa en asklåda på brännbart material - varken kall eller varm. Se också till att asklådan står luftigt. Sätt om möjligt tätslutande lock på asklådan. Allt bygger ju faktiskt på sunt förnuft och marginaler. I vart fall borde "alla" män i Sverige som gjort lumpen veta att glöd håller värme - länge.

Personligen har jag använt Grovis i många år att tömma askan med i både braskaminen och vedpannan i köket. Min bror använder den till sin stora vedpanna. Aldrig någonsin haft några problem att de olika dammsugarna strejkar.

Men visst, inget är omöjligt. Wertoks sugare kanske är lite känslig - mot damm!! ;)
 
Och ha inget brännbart i dammsugaren, vet några som satt eld på sin dammsugare mha Grovis när dom sugit "kall" aska...
 
Ett missförstånd; jag söker en grovdammsugare som klarar av askan i sig själv utan avskiljare. Avskiljare har jag redan och det fungerar bra dammsugare suger utan problem men det är bökigt med avskiljaren vore enklare att slippa den.
Jag har fått kontakt med Kärcher och de har ingen som klarar det som är riktad till normalanvändare. Han rekommenderar avskiljare innan.
 
Min Grovis fungerar bra som plåthink med lock när jag med skyffel rensar askan ur kaminen, att använda den ihop med dammsugare har jag lagt ner.
 
  • Gilla
Wendigo
  • Laddar…
vad har sotaren för mackapär då?
 
Väcker liv i en gammal tråd igen... Verkar vara lite både och med askavskiljare, men frågan är fortfarande obesvarad - finns det någon grovdammsugare som klarar aska utan avskiljare.
 
Verkar ju vettig - men hur är kvaliteten? Är det någon som har testat?
-PC- och ni andra: Hur gör ni i dagsläget? Vad använder ni?
 
I dagsläget så kör jag utan vatten i systemet (ska byta radiatorer mm).
Köpte kåken i somras, den har stått kall någon/några vintrar.

Men i morsans sommarstuga där jag bor för tillfället (skulle ju kunna flytta "hem" nu när jag har fungerande kallvatten :)) så har jag en sån där grovavskiljare man sätter före dammsugaren. Sugaren jag kör med är en äkta ÖB för 300kr eller vad det var :)
Tar det grövsta med en spade och resten med sugen, funkar bra till braskaminen.

Sugen på jula är ju i.a.f. billigare än en dammsugare + grovavskiljare :)
 
Redigerat:
Problemet är att det är luften som går genom påsen som kyler motorn i en "vanlig" dammsugare, slinker då genom fint elakt damm så hamnar det en massa skit i lagren.

Bättre dammsugare typ Elektrolux runda, Pullman och säkert Kärcher m.fl. har separat kylning av motorn så då hamnar det inte en massa smuts i lagren.

Protte
 
Visst finns det dammsugare som suger aska utan föravskiljare, men de kostar därefter. Vi har sånna på jobbet för att dammsuga bort svets- och slipdamm som är ännu mer finkorningt än aska. De har inbyggd cyklon och kostar väl en sådär 35 papp ungefär :D
 
Det blev en Jula-sug så länge. Har inte pajat efter 1 sugning... Återkommer när den gr sönder.
 
  • Gilla
Martin Bengtson
  • Laddar…
Jag köpte också en Jula-sug häromdagen:)
Det var då skapligt drag i den i.a.f. Lät lite illa, men för det priset så... Finns ju hörselskydd/stereo:D
Dock så stod det att man enbart fick suga aska med den...
 
Ja, fast det stod ju också att man fick suga annat - på ett annat ställe... Ska nog "spara" min till aska...
 
Jag tycker dom flesta sugar fungerar riktigt bra till aska å dylikt,problemet för mig är när man ska suga fint sot som är nästan som gipsdamm då täpper det ju igen vilken sug som helst,eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.