Hej alla,

Har en torpargrund på lite drygt 120 kvm som är full med dels en massa byggskräp men framförallt jord. Allt detta ska bort och sedan ska singel in samt byggplast enligt konstens alla regler. (murar även upp leca hela vägen runt samt in med en avfuktare när allt är tätt)

Jag har provat att gräva för hand. Det går men tar otroligt lång tid och gör ont i hela kroppen. Jag har kikat på olika torrsug-lösningar och läst en del trådar om just detta men insett att det inte kommer passa mig. Dels är det galet dyrt men framförallt behöver jag jobba lite stegvis. En del plintar under huset står bara på jorden så om allt sugs bort i ett svep får jag problem. (huset rasar) Jag behöver alltså jobba mig fram lite i taget och gjuta nya plintar allteftersom med bas ned i berget.

Om jag ska ta dit en torrsug-bil kommer det behöva bli flera gånger med allt vad det innebär i form av etableringskostnader etc. Det jag egentligen vill ha är typ en grovdammsugare modell jättestor! Antingen köpa eller hyra. Inser ju att kapaciteten på en sådan inte på långa vägar kan mätas mot en riktig torrsug-bil men jag har som sagt var inte bråttom.

Någon som har tips om vad jag kan köpa/hyra/bygga själv? Budget är väl runt 20.000 vilket skulle motsvara en enda dag med en torrsug-bil.

Tack på förhand!

// Azkel

Fantastiskt! Visste väl att det fanns någon maskin där ute som skulle klara detta. Om jag hittar en maskin som klarar 2-3cm så är jag mer än nöjd. Det skulle ta 95% av allt och det räcker bra. Hade aldrig ens sett eller ens hört om en stoftavskiljare men det verkar ju vara typ en grovdammsugare modell jättestor. Optimalt vore ju att ha en "ut-slang" också så att man slipper tömma behållaren hela tiden.

Tack Corre!!

// Azkel

Eftersom det är undertryck som man suger med så kan du inte ha en utslang, iaf inte om du inte vill att möget inte ska passera fläktbladen på vägen.
Dessa stoftavskiljare har en cyklon i sig, det är den som gör att fläkten inte slås sönder.

Du har nog rätt corre, en ut-slang hade varit trevligt men går nog ej att finna givet konstruktionen på dessa. Jag tackar för tipset!

// Azkel

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.