Jag kör dammsugaren när jag ska göra något mobilt fast av ett annat skäl. En behållare med 70 l innervolym av 18 mm spån är inte ultraportabelt. :)

F
J Jorel03 skrev:
Fortfarande samma mängd damm, så vet inte riktigt vad du vill förmedla.
Att dammet stannar i cyklonen. Det sätter inte igen påsen i dammsugaren, det sätter inte igen filtret i dammsugaren och man får betydligt bättre ekonomi om man kör mycket spån och använder påsar. En cyklon gör mycket nytta, att du inte tar in det betyder antagligen att du har bristande erfarenhet eller använt skit.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
F
J Jorel03 skrev:
[länk]
DeWalt brukar inte utveckla sånt själva utan kör med väldigt mycket branding utanför sitt eget core segment. Vet du vem som tillverkar den?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
F
Kärcher WD6 ligger inom budget. Relativt mycket för pengarna och jag skulle alla dagar i veckan köpa den istället för en Nilfisk.

J
F fsn skrev:
Att dammet stannar i cyklonen. Det sätter inte igen påsen i dammsugaren, det sätter inte igen filtret i dammsugaren och man får betydligt bättre ekonomi om man kör mycket spån och använder påsar. En cyklon gör mycket nytta, att du inte tar in det betyder antagligen att du har bristande erfarenhet eller använt skit.
Jag har ett rörligt förfilter i min grovdammsugare och behöver därför aldrig öppna upp för att rensa mitt finfilter. Att du inte vet att det finns bättre alternativ än en extra cyklon, tyder på att du är den utan erfarenhet och kunskap. 👌

F
J Jorel03 skrev:
Jag har ett rörligt förfilter i min grovdammsugare och behöver därför aldrig öppna upp för att rensa mitt finfilter. Att du inte vet att det finns bättre alternativ än en extra cyklon, tyder på att du är den utan erfarenhet och kunskap. 👌
En cyklon sätter inte igen sig.....

J
F fsn skrev:
En cyklon sätter inte igen sig.....
Nej, den tar bara extra onödig plats och effekt på sugförmågan. 👌

F
J Jorel03 skrev:
Nej, den tar bara extra onödig plats och effekt på sugförmågan. 👌
Plats tar den, det är väl därför jag inte har nån hemma men har en fast monterad på jobbet. Och den påverkar sugförmågan, men inte direkt jättemycket. Ditt lätt igensatta filter stryper nog mer. Nu skall det bli intressant att höra från dig VARFÖR en cyklon minskar sugförmågan.... det här kan bli underhållande.

F fsn skrev:
Kärcher WD6 ligger inom budget. Relativt mycket för pengarna och jag skulle alla dagar i veckan köpa den istället för en Nilfisk.
Hur är bra är filtret på den? Jag suger mycket slipdamm och vill ha något som tar så mycket smått som möjligt.

J
Viktor Höök Viktor Höök skrev:
Hur är bra är filtret på den? Jag suger mycket slipdamm och vill ha något som tar så mycket smått som möjligt.
Det är minimal skillnad på en 1000 kr Meec/Biltema och en 10.000 Festool/Bosch, när det kommer till filtrering av slipdamm. Alla fyra, tar 99.99% av dammet. Hypen och prylbögeriet gör att de som köper dyrt, tror att de får bättre filtrering. Det skiljer minimalt. Finns åtskilliga tester av detta på mikroskopisk nivå på YouTube.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Det är minimal skillnad på en 1000 kr Meec/Biltema och en 10.000 Festool/Bosch, när det kommer till filtrering av slipdamm. Alla fyra, tar 99.99% av dammet. Hypen och prylbögeriet gör att de som köper dyrt, tror att de får bättre filtrering. Det skiljer minimalt. Finns åtskilliga tester av detta på mikroskopisk nivå på YouTube.
Håller med. 99.99% är samma på alla språk. Dock det man får med en dyrare är att man får en betydligt mer genomarbetad produkt. Det är ju a och o att hålla filter rena och lätt att tömma påsar osv.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
F
Viktor Höök Viktor Höök skrev:
Det är ett rent standardfilter. Det finns både hepa och M att få tag i på eftermarknaden. Det är fortfarande en bra dammsugare men den håller inte proffsnivå med den robusthet som kommer med det segmentet och priset..

F
J Jorel03 skrev:
Man köper kanske lägre ljudnivå, mer effekt, genomarbetade produkter, långsiktiga produktlinjer och reservdelsstrategi, ergonomi, användarvänlighet, gummikabel, knappar, vred och tillbehör som inte är tillverkade av den avsolut billigaste kinesiska hårdplasten mm. Men förstår att det är svårt att förstå.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
J
F fsn skrev:
Man köper kanske lägre ljudnivå, mer effekt, genomarbetade produkter, långsiktiga produktlinjer och reservdelsstrategi, ergonomi, användarvänlighet, gummikabel, knappar, vred och tillbehör som inte är tillverkade av den avsolut billigaste kinesiska hårdplasten mm. Men förstår att det är svårt att förstå.
"Kanske" "kanske" "kanske..."

Aka prylbög 👌

F
J Jorel03 skrev:
"Kanske" "kanske" "kanske..."

Aka prylbög 👌
Men det står dig fritt att köra vidare på Meec. Att inte begripa eller fatta att det är kvalitetsskillnader på tex Festool eller andra erkända kvalitetsmärken är så naivt och dumt. Hela din approch andas "livets hårda skola"... "hellre än bra" . Jag hoppas de som funderar på att ta några råd från en foppatoffel som dig funderar både en och två gånger på om det är rimligt.

• Gilla
poba53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.