D Du och 19till skrev:
Ring och hör vad det kostar att få dit med cementbil. Om det finnas plats.

Göt nyligen platta och för vad cementen från cementbilen kostade så var det ingen tvekan på att det var rätt val.
Cementbil?

Jag tänker att det om man ändå ska kosta på transport är bekvämare och bättre med färdigbetong från betongstation..

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Cementbil?
Finns det någon betongbil som kör ut 650 l?
Risken är väl att man måste beställa 5 kubik och dumpa typ 4,5 kubik på gräsmattan.

Jag bad om offert på 2kubik nyss.
En massa olika prispåslag för att jag beställde under 6 kubik.
Skulle kosta ~9000kr.

Har räknat på att vi behöver 1.2-1.5 kubik, så det blir att blanda med brocka istället.

blir ingen betongbil av flera skäl... har aldrig hittat nån som kommer med en svätt det hade ju varit smidigt såklart

F fribygg skrev:
Cementbil?

Jag tänker att det om man ändå ska kosta på transport är bekvämare och bättre med färdigbetong från betongstation..
Alldeles för lite mängd. De vill väl ha minst 4 m3 eller något sådant.

Självklart beroende på var man bor men om man är flexibel när betongen kommer så åker det runt skvättar i betongbilar så har man kontakter så kan man säkert få 650liter...

Gjöt en platta och hade räknat fel så det saknades i ett hörn... betonggubben ringde nåt samtal innan han drog och en timma senare kom en annan bil som hade lite över och jag fick min skvätt.

Kände att jag hade tur men misstänker att det åker runt en del betongbilar som vill bli av med det sistsa...

/ATW

C cpalm skrev:
Finns det någon betongbil som kör ut 650 l?
Risken är väl att man måste beställa 5 kubik och dumpa typ 4,5 kubik på gräsmattan.
Man kan beställa underlass, men man får betala för det så 1 m3 är det minsta men den kommer att kosta det tredubbla per m3 mot att beställa full bil..
Sedan kan man alltid skicka tillbaka överbliven betong som kasseras men det kostar givetvis men kanske lite smartare än att lägga det på gräset😂 slipper skilsmässa kanske😉

Redigerat:
Svarar inte på din egentliga fråga, men beroende på vad du har tillgång till för släp och körkort så är en lösning att du ber personalen i butiken att lyfta på en pall direkt på släpet, så slipper du bära några hundra kilo.

Du sitter inne med svaret själv! Vill Du ha en lättarbetat produkt och därmed ett snyggt slutresultat skall Du välja weber. Då får Du dessutom garanterad hållfasthet även om det inte var så viktigt. Förmodligen dyrarare än Byggmax men Du har ju bra erfarenhet av andra produkter från weber.

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
jag har gjutit med en del olika märken. Bland annat så blandade jag 24 olika omgångar när jag gjöt odlingslåds-element för ett par år sen och återanvände formarna men även gjutit en hel del i och vid huset. Viss skillnad är det men kan ju själv säga att jag verkligen uppskattar byggmax plastsäckar över vanliga i papper. Dem tömmer bättre ut allt, är tåligare och mindre fuktkänsliga. Dammar inte vid hantering på samma sätt innan öppning. Själva bruket har jag inte märkt någon större skillnad på mellan tex byggmax, kombimix, jem och fix, finja, osv. Där emot kan jag verkligen rekomendera en 500kr betongvibrator från amazon. Gör livet så mycket enklare för en mycket liten peng. det lilla man använder det som privatperson håller den utan problem.

gs242 gs242 skrev:
Bland annat så blandade jag 24 olika omgångar när jag gjöt odlingslåds-element för ett par år sen och återanvände formarna men även gjutit en hel del i och vid huset.
Lite off från tråden, men har du någon mer info postad om detta? Nästa sett med odlingslådor jag bygger kommer bli av antingen murade stenblock eller gjutna.

• Gilla
gs242
  • Laddar…
gs242 gs242 skrev:
jag har gjutit med en del olika märken. Bland annat så blandade jag 24 olika omgångar när jag gjöt odlingslåds-element för ett par år sen och återanvände formarna men även gjutit en hel del i och vid huset. Viss skillnad är det men kan ju själv säga att jag verkligen uppskattar byggmax plastsäckar över vanliga i papper. Dem tömmer bättre ut allt, är tåligare och mindre fuktkänsliga. Dammar inte vid hantering på samma sätt innan öppning. Själva bruket har jag inte märkt någon större skillnad på mellan tex byggmax, kombimix, jem och fix, finja, osv. Där emot kan jag verkligen rekomendera en 500kr betongvibrator från amazon. Gör livet så mycket enklare för en mycket liten peng. det lilla man använder det som privatperson håller den utan problem.
Bra svarat på FRÅGAN! Eller ska man beställa en cementbil….🤔 Eller hemkörning på pall…

• Gilla
gs242
  • Laddar…
S Spopas skrev:
Lite off från tråden, men har du någon mer info postad om detta? Nästa sett med odlingslådor jag bygger kommer bli av antingen murade stenblock eller gjutna.
sorry alla för offtopoic håller mig till ett meddelande och undrar fler så pm. Bildbomb nedan. Summan är att det är anpassade formar att tillverka från en hel skiva popel-form-plyfa. Formarna är anpassade så en säck gorvbetong fyller mitt-storleken och en stor/liten form blir exakt 2 säckar. Betongen blandades med brocka och min-mängd vatten. Jag testade lite olika fabrikat men märkte ingen större skillnad utöver att alla märken behövde bra armering för att inte knäckas, precis som väntat så för att armera både för små och stora sprickor så blandade jag i klippt glasfiber samt ett flytspackel-nät 50x50 i varje form samt spiralsnurrad najtråd runt varje "hörnhål" för att det skulle bli starkt. 10mm plaströr som stoppats med limmad rundstav användes som utfyllnad i hörnhålen. Formarna smörjdes med släppmedel. Jag hade även i liten mängd "flytmedel" för att minska mängden bubblor samt köra med betongvibrator, dock mest på undersidan. Fylla ca 1/2, vibba undersidan så det flyter ut jämt och bubblor försvinner, i med resten och vibba tills fullt och plan. Jag körde mest med vibben på undersidan och sidorna av formen med bra resultat. När det stelnat i ca 8-12h så måste man slå ut plastpinnarna, dvs morgonen efter gjutning, och en på kvällen så vända upp och ner och knacka/blåsa tryckluft för att få ut ur formen. använts i ca 3-4 år nu och funkar ännu kanon.
edit. för montering så ska marken vara ganska plan, ställa ut elementen och sen knacka ner 8mm armeringsjärn i hörnen för att lås. Ritningsunderlag finns på formarna.
1787254056435.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1787254076596.png
Skapa konto
1787254123807.png
Skapa konto
1787254139416.png
Skapa konto
1787254208051.png
Skapa konto
1787254224111.png
Skapa konto

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Fiffigt. Lite för industriell look för min smak (i trädgården) men onekligen effektivt. Smarta formar.

Hej! Använde nyligen finbetong från Weber och från Biltema. Där var det en mycket stor skillnad. Med weber blev det en lätthanterad betong med den vattenmängd som rekommenderasdes (tror det var 2.2 L per säck). Med Biltemas betong var man tvungen att sätta till betydligt mer vatten än vad som angavs på påsen. Med rekommenderad vattenmängd gick det inte att fördela betongen i formen. Blev dock bättre med ca 20% extra vatten. Osäker dock på hur allt vattnet påverkar hållfastheten. Här var det dock en så stor skillnad i hanterbarhet mellan Weber och Biltema att ursprunget/kvaliten måste varit olika.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.