Jag ska gjuta en platta på 2 × 4 meter i källaren och tänkte blanda betongen själv. Det är inte första gången jag gjuter och genom åren har jag använt många olika sorters bruk. Senast gjöt jag en platta på 2 × 5 meter i ladan med Byggmax grovbetong.

Frågan är: är det i praktiken samma grejer mellan de olika fabrikaten?

Jag syftar inte på hållfastheten, för någon skillnad där kommer jag aldrig att kunna bedöma, utan på hanteringen: hur betongen är att blanda, lägga ut, bearbeta och glätta samt hur den beter sig under härdningen.

Den senaste plattan blev inte särskilt bra. Jag hittade aldrig riktigt rätt tidpunkt för att bearbeta ytan och rev upp många av de grövre stenarna. De två gånger jag har fått betong levererad med betongbil har det varit en helt annan sak att arbeta med.

Jag tycker också att Webers produkter, som jag oftast har använt, i regel blir väldigt bra oavsett om det gäller putsning, gjutning eller något annat. Jag har inte riktigt samma erfarenhet av Byggmax produkter.

Saken är att Byggmax ligger närmast och att det går åt väldigt många säckar. Därför vill jag helst inte åka betydligt längre för att köpa Weber om skillnaden egentligen är marginell. Vad har ni för erfarenheter?

• Gilla
leifberggren
  • Laddar…
C
A Arne999 skrev:
Saken är att Byggmax ligger närmast och att det går åt väldigt många säckar. Därför vill jag helst inte åka betydligt längre för att köpa Weber om skillnaden egentligen är marginell. Vad har ni för erfarenheter?
Skall man ha mycket, ring runt till proffshandlarna i trakten och be om offert ink. utkörning. Troligen får du i princip samma pris som på byggmax, och det är j-kligt bekvämt att få pallarna utkranade direkt dit du skall stå och jobba istället för att hålla på själv och släpa/transportera tonvis med betongsäckar från byggmax.

• Gilla
kimmens
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skall man ha mycket, ring runt till proffshandlarna i trakten och be om offert ink. utkörning. Troligen får du i princip samma pris som på byggmax, och det är j-kligt bekvämt att få pallarna utkranade direkt dit du skall stå och jobba istället för att hålla på själv och släpa/transportera tonvis med betongsäckar från byggmax.
Bauhaus har även fri frakt på ordrar över 4000 kr om det är ett alternativ

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ett tips är att kolla säkerhetsdatabladen i webbshoppen. Där står vem som levererar betongen.

Bauhaus har haft Combimix och Byggmax har Pewab (Finja) eller Combimix, beroende på butik.

• Gilla
kimmens och 2 till
  • Laddar…
ok svarar inte riktigt på frågan. Vi snackar kanske 50 säck och det är inte så jobbigt att hämta. Utkörning är ju garanterat 2k i gbgområdet på allt som ska lossas med kran. Är det "samma skit" i säckarna och bara tillfälligheter som gjort att jag upplevt annat så är det bara att köpa byggmax. Om det finns skäl att tro att tex weber är bättre att jobba med så är det en annan sak

• Gilla
Ronnya65
  • Laddar…
50 säckar!?! Blir det inte billigare att köpa cementsäckar och blanda med sand och grus själv?

C
H HenrikHuslöse skrev:
Blir det inte billigare att köpa cementsäckar och blanda med sand och grus själv?
Troligen, men frågan är om det blir så mycket billigare att man tycker det är värt det. Betong är inte direkt dyrt.

Ring och hör vad det kostar att få dit med cementbil. Om det finnas plats.

Göt nyligen platta och för vad cementen från cementbilen kostade så var det ingen tvekan på att det var rätt val.

tommib
A Arne999 skrev:
ok svarar inte riktigt på frågan. Vi snackar kanske 50 säck och det är inte så jobbigt att hämta. Utkörning är ju garanterat 2k i gbgområdet på allt som ska lossas med kran. Är det "samma skit" i säckarna och bara tillfälligheter som gjort att jag upplevt annat så är det bara att köpa byggmax. Om det finns skäl att tro att tex weber är bättre att jobba med så är det en annan sak
Du ska gjuta en platta på 8 kvm och räknar med 50 säck? Finjas grovbetong 25 kg ger ca 13 liter betong per säck vilket ger 650 liter på 50 säck. Det blir en tunn platta.

K
tommib tommib skrev:
Du ska gjuta en platta på 8 kvm och räknar med 50 säck? Finjas grovbetong 25 kg ger ca 13 liter betong per säck vilket ger 650 liter på 50 säck. Det blir en tunn platta.
Drygt 8cm tjock

jagar inte pengar mellan olika märken. Det jobbiga är att åka långt för att köpa, speciellt om det är helt onödigt

Cementbil med pump, för det är vad som gäller, är dyrt och man får en grinig gubbe på köpet som inte gillar privatpersoner (prövat 2 ggr...)

8cm räcker för ett golv i ett rum i källaren utan belastning

Vi glider från kärnfrågan... skillnad i kvalite :)

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag tycker att Finjas produkter är lättare att jobba med än Combimix men någon jätteskillnad är det verkligen inte. Ingen aning om det blir någon skillnad i kvalitet i slutprodukten, troligen inte.

Eftersom det är en 8 cm platta utan belastning så spelar det väl inte så stor roll?

• Gilla
JLand
  • Laddar…
jo för det är just hanteringen hur den flyter ut härdar och ger för slutfinish som har varierat väldigt men det kanske bara är tillfälligheter

Jag tror skillnaden i kvailite har mer med blandingstid/maskin och mängd vatten att göra än nåt annat...

Skulle vara intressant att veta om det är samma % cement/grus/sten i de olika sorterna...

Man kanske skulle kunna ha en lös säck cement för att få upp cementinnehållet några %.

/ATW

A ArneTW skrev:
Man kanske skulle kunna ha en lös säck cement för att få upp cementinnehållet några %.
Det är redan mycket cement i färdigblandade påsar. Om man blandar själv kan man snåla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.