5 045 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Grop på min tomt
Sida 1 av 2
Hej!
Jag är ganska ny på forumet och har en fråga som någon snäll själ där ute kanske kan hjälpa mig med.
Jag har sedan i våras haft en stor grop på min nyinköpta tomt som fiberägaren grävt upp pga en skada på dennes fiberstam. Denna skadan är bara provisoriskt lagad och det verkar inte vara av högsta prioritet att detta åtgärdas permanent. Min fråga är hur länge kan de tillåtas ha denna stora grop öppen på min tomt?
Ser ju inte så kul ut samtidigt som det också medför en olycksrisk då gropen är belägen längs en trafikerad väg utan belysning.
Var kan jag vända mig för att få hjälp och kan jag kräva någon kompensation för detta?
Jag har försökt att få tag i någon ansvarig hos företaget men blir bara skickad vidare.
Jag är ganska ny på forumet och har en fråga som någon snäll själ där ute kanske kan hjälpa mig med.
Jag har sedan i våras haft en stor grop på min nyinköpta tomt som fiberägaren grävt upp pga en skada på dennes fiberstam. Denna skadan är bara provisoriskt lagad och det verkar inte vara av högsta prioritet att detta åtgärdas permanent. Min fråga är hur länge kan de tillåtas ha denna stora grop öppen på min tomt?
Ser ju inte så kul ut samtidigt som det också medför en olycksrisk då gropen är belägen längs en trafikerad väg utan belysning.
Var kan jag vända mig för att få hjälp och kan jag kräva någon kompensation för detta?
Jag har försökt att få tag i någon ansvarig hos företaget men blir bara skickad vidare.
Testa att tälta utanför deras kontor, brukar funka! ;=) Näe, men du kan inte göra så mycket tyvärr. Firman borde stängsla in gropen om det finns fallrisk. Kompensation tyvärr inte. Att tjata på dom några ggr per dag kanske hjälper...
Tack för fina förslag, kom dock på att jag kan börja med TRV eftersom gropen ligger inom säkerhetszonen, de bör ju ha något att säga till om 
Djup ca. 1,5m, avstånd från vägkant ca 4m, hastighetsbegränsning 70 km/h. Är dock belägen längs en raksträcka men tror ändå TRV bör vara intresserade av detta då det saknas både varningmarkering och belysning.
Med vilken rätt ligger ledningen på din mark? Om det t ex finns ett avtalsservitut eller en ledningsrätt.
Typiskt sett får servitut inte utövas så att stamfastigheten belastas onödigt mycket. Min gissning blir således att de inte får lämna öppna gropar på det sättet utan ditt medgivande.
Men ersättning då? Nej i så fall endast för skada, t ex om du måste ta dit en firma för att fylla igen gropen av säkerhetsskäl så finns en ekonomisk skada som du bör få ersättning för.
Typiskt sett får servitut inte utövas så att stamfastigheten belastas onödigt mycket. Min gissning blir således att de inte får lämna öppna gropar på det sättet utan ditt medgivande.
Men ersättning då? Nej i så fall endast för skada, t ex om du måste ta dit en firma för att fylla igen gropen av säkerhetsskäl så finns en ekonomisk skada som du bör få ersättning för.
De har ledningrätten och i detta stråket går även kommunalt VA så visst får man ju finna sig i att det kan förekomma markarbeten men som du skriver, det måste ju finnas någon tidsgräns som en grop får stå öppen.
Tänkte begära ett rabatterat pris för påkoppling som en liten kompensation för detta besvär
Tänkte begära ett rabatterat pris för påkoppling som en liten kompensation för detta besvär
Generellt så ger besvär ingen laglig rätt till ersättning. Men sen finns det ju goodwill också.H Hammareåspik skrev:De har ledningrätten och i detta stråket går även kommunalt VA så visst får man ju finna sig i att det kan förekomma markarbeten men som du skriver, det måste ju finnas någon tidsgräns som en grop får stå öppen.
Tänkte begära ett rabatterat pris för påkoppling som en liten kompensation för detta besvär![]()
Stämmer, så vi får hoppas på lite goodwill, vite från TRV vill de nog undvika.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
För några år sedan anmälde jag en grop som Skanova hade grävt för fiber. Detta dock mitt på en trotoar, Den var visserligen bara 30cm djup, och ca 40x40 cm yta. Men den hade stått stått så i någon månad, helt utan varningar. Jag anmälde till gatukontoret.
Det tog 2 timmar sedan var den avspärrad, dagen därpå igenfylld.
Det tog 2 timmar sedan var den avspärrad, dagen därpå igenfylld.
Mycket bra att veta, tack!
Låter märkligt! Detta ansvar borde väl ligga hos innehavaren av ledningsrätten eller servitutet om det är denne som grävt?
