Och bestämmer du dig för att gjuta igen så fyll inte hela gropen med betong. Fyll upp med typ leka sten först sedan en markduk för att betongen inte ska rinna igenom. Då är det inte ett häst jobb om du nu i framtiden behöver ner i hålet.

Jag har/hade en liknade gjutning i min källare. Det var renslucka men inte till kommunala avloppet..
Det visade sig att jag hade ett till "avloppssytem" som 4 st golvbrunnar samt en utomhus-spygatt var kopplade i mot. De går ut till en "betongbrunn" på fastigheten. Jag moderniserade rensluckan/rensbrunnen samt satte klinkers över golvet med ett rostfritt lock för att komma åt rensbrunnen.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vattnet som syns på bilden är det jag som tillfört. Sprutade på lite och stålborstade för att konstatera vad det var jag knackade/skrapade på.
Vattnet som syns på bilden är det jag som tillfört. Sprutade på lite och stålborstade för att konstatera vad det var jag knackade/skrapade på.
Har en till renslucka utanför husknuten (0,5m utanför fönstret där träluckan står under).

Tänkte precis fråga det snuttjulle föreslog.
Fylla upp med lite leka, evntuellt lägga plast/cellplast och sen gjuta på en tunn kaka för att förhindra fuktgenomträngning DÄR .
Bättre att fukten vandrar upp vid på plattan istället där det kommer vara bättre luftomsättning.

Nu ska vi se.
Drog av med högtryckaren och säg upp med våtdammsugare.
Ser ut så här.
Verkar vara ett rör delvis nedgjutet.
Tänkte ta över en rörmokare att titta.
Han tänkte att det eventuellt var ett vattenlås för avloppet. Så gjorde man ibland förr enligt honom för att förhindra frysning av låset om det satt utomhus.
Tankar? Bild på ett delvis nedgjutet rör i betong efter rengöring med högtryckstvätt och våtdammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Ett vattenlås i horrisentalt läge , det finns men inte vad jag sett då måste det vara något som är bra mycket djupare än det man ser där , tveksamt med att det är ett vattenlås , däremot en spolbrunn kan jag tänka mig , men överraskningarnas tid är inte över , får se vad röris säger , mycket intressant
Återkom gärna

En annan rörmokare jag ringde innan den som gissade vattenlås, sa att dom hittat brunnar på detta vis som hade med dagvatten eller grundvatten att göra.
Han menade att det inte var någon vits att komma förbi och titta då han förmodligen inte ändå skulle kunna konstatera vad vi hade att göra med utan djupare undersökning.
Som inte ens hobbyrörmokare tuggade jag i mig vad han sa...

S
Är nog en bra gissning då , när vattenlås inte normalt sitter vågrätt , så låt det vara , men tänk att du kan få upp det på ett bra sätt om du måste blir nog inte under din tid i huset

Om så är fallet att det är en rensbrunn .. så går den ju knappast att använda.
Upp går man väl den alltid men att få igen den lär ju vara lönlöst.
Panelen tycker det är dumt att vara gjuta igen den? (har rensbrunn ca 2 m från denna brunn utanför knuten)
Några tips i så fall hur man kan få till golvet och behålla brunnen?
Vill gjuta EPS o lägga heltäckningsmatta ..

richardtenggren
Vi hade ett liknande grop/hål i plattan, med bara en plåt över och under var det en rensbrunn.
Det tråkiga var att när det regnade stora mängder i höstas så steg grundvattennivån lika mycket ute som i vår källare pga hålet. Nu var det bara grus runt vår rensbrunn, ditt ser ju gjutet ut, samt att vi har plastbrunn.
Men det slutade med att jag fyllde hålet med cellplast och gjöt en kaka ovanpå för att förhindra att detta skulle hända igen. Behöver vi rensa så knackar vi sönder kakan, men vår brunn är 4m från rensbrunnen så ser inte behovet riktigt.

Då kommer facit.
Hade sån tur att just nu så sprang det runt en firma här som erbjöd sig att filma avloppet gratis (Reliningföretag som vill offerera naturligtvis).
Filmade och konstaterade att det var just en rensbrunn.
Hittade även en till rensbrunn på samma raksträcka (dold av laminat).
Med den vetskapen känner jag att jag utan vidare kan gjuta igen I gillestugan .

Som parentes sa jag till han som erbjöd sig att gratis filma att han kunde komma, men att det förmodligen inte blir nån affär, men han ville komma ändå.
Kostar en bra slant, men funderar på att nappa på det ändå..
Inte spruta rören utan blåsa i nytt rör.

H Horace76c skrev:
Då kommer facit.
Hade sån tur att just nu så sprang det runt en firma här som erbjöd sig att filma avloppet gratis (Reliningföretag som vill offerera naturligtvis).
Filmade och konstaterade att det var just en rensbrunn.
Hittade även en till rensbrunn på samma raksträcka (dold av laminat).
Med den vetskapen känner jag att jag utan vidare kan gjuta igen I gillestugan .

Som parentes sa jag till han som erbjöd sig att gratis filma att han kunde komma, men att det förmodligen inte blir nån affär, men han ville komma ändå.
Kostar en bra slant, men funderar på att nappa på det ändå..
Inte spruta rören utan blåsa i nytt rör.
jag blir alltid fundersam när man frågar dom som håller på med blåsa rör eller relining.
om dom skulle göra samma hemma. och svar blir aldrig, med detta döjler man bara ett problem.

Tombrittberg
useless useless skrev:
En pumpgrop om grundvattnet stiger för mycket.
Har sett något liknande i ett villaområde som låg vid foten av ett mindre berg, där många hade problem med grundvattnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.