2 970 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Grillplats med lecakulor
Hej!
Har köpt en grillplats och han vi köpte av sa att man skulle ha lecakulor i botten.
Nu eldar vi för första gången och lecakulorna sprätter åt alla håll. Ska det vara så? Kommer det sluta sprätta lecakulor överallt?
Nu efter första eldningen har det sprättat efter kanten, på bänkarna osv. Man får på sig när man sitter bredvid.
Har köpt en grillplats och han vi köpte av sa att man skulle ha lecakulor i botten.
Nu eldar vi för första gången och lecakulorna sprätter åt alla håll. Ska det vara så? Kommer det sluta sprätta lecakulor överallt?
Nu efter första eldningen har det sprättat efter kanten, på bänkarna osv. Man får på sig när man sitter bredvid.
Håligheterna i Lecakulor suger åt sig vatten som sedan expanderar snabbt vid eldning. Energin från vattenångan måste ta vägen någonstans så då sprätter de iväg eller sprängs.
Jag skulle fylla med makadam eller sand för att vattnet ska rinna undan. Makadam har fördelen att det tar längre tid för askan att täppa till men har en liten risk att glöd ska ramla ner genom lagren och ligga kvar ett tag. Risken är extremt liten då det bara är övre lagret som är varmt nog så att inte glöden kyls ner. Släcker man på rätt sätt är det inget att bry sig om.
Annars tar man bara en långpanna från en gammal spis (finns oftast på loppisar) och eldar på den.
Jag skulle fylla med makadam eller sand för att vattnet ska rinna undan. Makadam har fördelen att det tar längre tid för askan att täppa till men har en liten risk att glöd ska ramla ner genom lagren och ligga kvar ett tag. Risken är extremt liten då det bara är övre lagret som är varmt nog så att inte glöden kyls ner. Släcker man på rätt sätt är det inget att bry sig om.
Annars tar man bara en långpanna från en gammal spis (finns oftast på loppisar) och eldar på den.
Hej!Z z_bumbi skrev:Håligheterna i Lecakulor suger åt sig vatten som sedan expanderar snabbt vid eldning. Energin från vattenångan måste ta vägen någonstans så då sprätter de iväg eller sprängs.
Jag skulle fylla med makadam eller sand för att vattnet ska rinna undan. Makadam har fördelen att det tar längre tid för askan att täppa till men har en liten risk att glöd ska ramla ner genom lagren och ligga kvar ett tag. Risken är extremt liten då det bara är övre lagret som är varmt nog så att inte glöden kyls ner. Släcker man på rätt sätt är det inget att bry sig om.
Annars tar man bara en långpanna från en gammal spis (finns oftast på loppisar) och eldar på den.
Tack för svar.
Vi har bytt ut lecakulorna till makadam igår. Funkade fint! Men hur kan de som säljer rekommendera lecakulor om de sprättar överallt?
Klicka här för att svara