517 läst ·
6 svar
517 läst
6 svar
Trall på lecakulor.
Hej!
Vi har nyligen dränerat vårt hus (sutteräng). Huset ligger nära berg med ca två meters avstånd och har efter inrådan av de som utförde dräneringen fyllts igen med lecakulor, på ca tre meter djup(!).
NI har vi alltså två meter lecakulor mellan huset och gräsmattan.. Nästintill omöjligt att gå i, någon sorts trall måste byggas. Inte mycket utrymme att gräva i trallen då isodrän och fönster kommer vara i vägen.
Någon som har någon förslag? Instinktivt tänkte jag på trallrutor.
Vi har nyligen dränerat vårt hus (sutteräng). Huset ligger nära berg med ca två meters avstånd och har efter inrådan av de som utförde dräneringen fyllts igen med lecakulor, på ca tre meter djup(!).
NI har vi alltså två meter lecakulor mellan huset och gräsmattan.. Nästintill omöjligt att gå i, någon sorts trall måste byggas. Inte mycket utrymme att gräva i trallen då isodrän och fönster kommer vara i vägen.
Leca kulor är bra, men dom ligger inte still vid ytan utan du behöver stabilisera stödpunkter för din altan..M Mikalagua skrev:Hej!
Förslagsvis så gjuter du mindre stödpunkter på ca 600x600x100mm som fungerar som stabiliserande stöd/plintar, på dessa byggs ramverket som ligger under trallen…
Jag skulle nöja mej med stora fabrikstillverkade betongplattor 50*50*5cm en trall är inte så tung och plattor med en kvarts kvadratmeters yta kommer fördela trycket tillräckligt.J Jansson69 skrev:
Ja varför inte, är dock inte säker på att det blir tillräckligt stabilt med den tyngden..F fribygg skrev:
Har nämligen gjutit 600x600x100 som stöd så det vet jag fungerar, men det kan räcka med prefab som du säger..
Jo jag vet men har du jobbat på Lecakulor någon gång det är svårt att få saker att ligga still/stumt..F fribygg skrev:
Men TS kan ju köpa några prefab plattor och testa dom kostar väl inte så mycket, skulle dom inte ligga bra så kan man gjuta in dom..
Klicka här för att svara