Bor man i radhus har man ju valt ett slags kollektivboende. Man hör, ser och känner doften av grannarna. Inte för mig men populärt bland många!👍🤔😊
 
  • Gilla
polaris78 och 19 till
  • Laddar…
"Vedeldad grill" behöver ju inte vara mer komplicerat än en betongring med galler på. Själv grillar man med ved där någon månad till, sen börjar de bli barmark och man ids inte grilla med ved längre. Men en vedeldad grillning luktar ju klart mer än med kol.
 
  • Gilla
Krönvägen och 3 till
  • Laddar…
Varför skulle man vilja grilla med ved ? Kol är väl vida överlägset? Eldar man med kol utan tändvätska i en grill som inte är värdelös så är påverkan på grannarna även i ett radhusområde väldigt begränsad.

Ska man bo i radhus så är grannsämja A och O, det finns bättre och sämre grannar, du verkar ha fått en av dom sämre, det tillhör nånstans normalt hyffs att elda med lite förstånd. Det är inte så mycket begärt att göra en snabb bedömning av ev eventuell vindriktning, vid behov anpassar man sig till rådande förhållanden så man kan genomföra sin grillning utan att ställa till ett elände för grannen.
 
  • Gilla
Loke22 och 4 till
  • Laddar…
Lite OT men i höstas reagerade jag på att jag kände doften av grill med tändvätska i kvarteret på väg hem från bussen. En doft som jag tycker är lite ovanlig numera.
 
  • Gilla
Charlotte HN
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Varför skulle man vilja grilla med ved ? Kol är väl vida överlägset? Eldar man med kol utan tändvätska i en grill som inte är värdelös så är påverkan på grannarna även i ett radhusområde väldigt begränsad.

Ska man bo i radhus så är grannsämja A och O, det finns bättre och sämre grannar, du verkar ha fått en av dom sämre, det tillhör nånstans normalt hyffs att elda med lite förstånd. Det är inte så mycket begärt att göra en snabb bedömning av ev eventuell vindriktning, vid behov anpassar man sig till rådande förhållanden så man kan genomföra sin grillning utan att ställa till ett elände för grannen.
själv tycker jag köttet smakar bättre med ved plus vi eldar med kottar med perfekt till osten
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
J
L Liljeros skrev:
Varför skulle man vilja grilla med ved ? Kol är väl vida överlägset? Eldar man med kol utan tändvätska i en grill som inte är värdelös så är påverkan på grannarna även i ett radhusområde väldigt begränsad.

Ska man bo i radhus så är grannsämja A och O, det finns bättre och sämre grannar, du verkar ha fått en av dom sämre, det tillhör nånstans normalt hyffs att elda med lite förstånd. Det är inte så mycket begärt att göra en snabb bedömning av ev eventuell vindriktning, vid behov anpassar man sig till rådande förhållanden så man kan genomföra sin grillning utan att ställa till ett elände för grannen.
Det är sannolikt en smoker, de vedeldas ofta och det kan vara ett heldagsprojekt när man väl igång. Klart man får ha en sån på sin tomt, man är inte en sämre granne för det.
 
  • Gilla
Leif Larson och 5 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Det är sannolikt en smoker, de vedeldas ofta och det kan vara ett heldagsprojekt när man väl igång. Klart man får ha en sån på sin tomt, man är inte en sämre granne för det.
Om du kör en vedeldad smoker ett par meter från grannens sovrumsfönster varje helg tycker jag faktiskt du är en sämre granne. Bosätter man sig i ett radhus får man helt klart tåla en del, men det går åt båda håll. Man får även visa hänsyn. Kanske går det att placera smokern någonstans där den stör minst för grannarna. Den står kanske nu placerad där den stör minst för grillarens äkta hälft. Eller där bilderna blir mest Instagram-vänliga.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
cpalm och 14 till
  • Laddar…
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Sätt upp en arg lapp på områdes anslagstavla. Skämt åsido, försök att prata med grannen.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Jag hade som granne inte velat störa mina grannar men sen om det sker en gång någon gång ibland. Är ju inte hela världen. Varje dag. Ett problem. Prata med grannen och meddela problemet. De lyssnar säkert.
 
  • Gilla
bling och 4 till
  • Laddar…
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Låter som du har valt ”fel” boende. Hus på landet, enskilt läge hade kanske varit bättre!….
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
själv tycker jag köttet smakar bättre med ved plus vi eldar med kottar med perfekt till osten
Kottar? Har man inte hört varningar om att grilla med kottar?
 
  • Gilla
mcj och 3 till
  • Laddar…
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Matlagning ute med grill tillhör sommaren
Bland det finaste som finns. Byt boende
Till lägenhet utan balkong
 
  • Gilla
  • Älska
Rooney och 6 till
  • Laddar…
Jag både grillar och röker med ved, det är överlägset kol, briketter eller gasol när det gäller smak.
Jag kör ofta en ofset smoker och det är mycket riktigt ett projekt för en hel dag.

Normalt sett ryker det inte så mycket förutom då man lägger in ved innan den börjar brinna ordentligt.

Jag brukar dock ställa smokern så den inte ryker till grannarnas tvätt.
 
  • Gilla
mdubbelv och 3 till
  • Laddar…
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Det borde vara koldioxidskatt på sånt där också om man ska vara konsekvent!
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Sluta överdriv. Så mycket ryker det inte.
Bor du i området, är du rentav grannen?
 
  • Haha
  • Gilla
Franken. och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.