Såg en film där ett gammalt badkar byggdes om till en bakugn. Det såg sjukt smidigt ut och jag började googla lite. Hade lite farhågor om emaljens giftighet.
Hittade en tråd här på forumet, där en grill byggdes av just ett badkar.
Det verkade inte vara några problem enligt de som kommenterade.
Kom även på att flertalet av de grillar man köper är emaljerade.
Dock lär det skilja på typ av emalj och även innehåll.
Emalj bränns fast på underlaget vid temperaturer mellan 400-800 grader. Temperaturer man lätt når i en grill.
Ville veta mer, men hittade inget på svenska.
dock hittade jag en undersökning på emaljerade grillgaller, utförd av testinstitutet SGS.

https://www.sgs.com/en/news/2018/08...ease-unsafe-amounts-of-heavy-metals-into-food
I de fallen, där maten ligger i kontakt med emalj, så avger den massor med otrevliga ämnen till mat.
Frågan kvarstår om ett badkars emalj avger gifter, och om det är olämpligt att använda.

Måste säga att det är lockande med formen och storleken, som är perfekt för en pizzaugn.

Borde ju finnas många fler än mig som tänkt på de frågorna.

Redigerat:
Emaljen vet jag inget om tyvärr. Jag ser dock inga fördelar med att lägga så mycket jobb på en badkarsugn. En ”riktig” pizzaugn eldar man ju på samma plan och pillar med kolen och så.

Finns ju hur många instruktioner på gjutna varianter.

själv kör jag en gasol-variant från ooni. Sjukt smidigt och vääldigt nära en riktig pizza. Jag skulle säga att ingen hade märkt skillnad i ett blindtest

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.