Jag har ett antal av denna variant sedan mycket länge och där har det aldrig varit några fuktproblem fast de legat ute i ur och skur.
Upphöjd design och fläns samt öppning för dränering gör nog skillnaden mot enklare typer av uttag.
Uttag med två runda skyddande locket, upphöjd design och märkning 16/250, omgiven av svarta kablar i utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uttag med upphöjd design och fläns, anslutet till en kabel, liggande på en yta med text "LOCKED" i bakgrunden.
Skapa konto
Vägguttag med upphöjd design och fläns, lock delvis öppet; skydd mot fukt, anpassat för utomhusbruk.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Om du kollar efter Schuko-delar med IP54-klassning är dessa med en extra packning som sluter helt tätt när man trycker i kontakten ordentligt. De kan vara ”svårmanövrerade” eftersom de flesta inte inser att inkopplingen skall ”ploppa till” för att det skall bli tätt. Därav att det verka glappa och att grenuttagens lock inte är helt stängda.
Jag har själv dessa i olika former, även grenuttag från nämnda Brennenstuhl och de har funkat felfritt i regn och vattenbegjutning. Säkert i 20 års tid. Nedan ett exempel från A****n

Svart Schuko-kontakt med IP54-klassning och extra packning, påskyndar tät inkoppling. Märkt med gröna markeringar för att visa särskilda detaljer.
Skapa konto
Svart Schuko-kontakt med IP54-klassning, visar detalj av packning för säker tätning vid inkoppling. Perfekt för utomhusbruk i fuktiga miljöer.
Skapa konto

• Gilla
TorbjornEd och 1 till
  • Laddar…
Frerider
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men, ja, strömbrytare på grenuttag är i varje fall, och i vilket fall, ett otyg. Men det blir allt svårare att hitta utan tyvärr.
Varför är en strömbrytare ett otyg?

Ossian K Olsson
C cpalm skrev:
Någon som har tips på bra grenuttag för utomhusbruk som verkligen tål att vara utomhus i ur och skur?
Typ uttagslist med tre eller fyra uttag och helst med strömbrytare.

Söker runt lite och inser att nästan alla produkter jag hittar i stort sett är identiska, dvs. sannolikt samma fabrikat som säljs under diverse olika varumärken, inklusive Brennenstuhl.
Typ:
[bild]
Och de har inte funkat så bra för mig, de tar in vatten och slutar fungera efter ett tag.
Eluttag och förlängningssladd installerade på en trävägg utomhus vid havet, med flera hus i bakgrunden och en del av ett bord synligt.
Skapa konto

Äsch! Ett vanligt från lågprisvaruhus verkar fungera bra! Källa: Restaurang på västkusten som under en kväll både fick utstå ur, men även skur ;)

• Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Källa: Restaurang på västkusten som under en kväll både fick utstå ur, men även skur ;)
Säkert en thai-restaurang. De är buddister och inte så noga med om de dör några gånger. Källa: Yama. 😉

• Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Varför är en strömbrytare ett otyg?
De har en tendens att glappa med tiden (kan räcka att skaka till för att man skall få avbrott), glimlampan lyser när man inte vill det, och med tiden så slutar de lysa om man nu skulle vilja att de gjorde det.

De fyller heller ingen funktion, tar fysisk plats vilket gör grenuttaget större i onödan, och är en extra felkälla.

Så om man nu behöver eller vill ha en strömbrytare för de specialfall man behöver det, så skall man naturligtvis köpa ett med.

Men det är som sagt specialfallet, det borde inte vara det normala. Tyvärr så har de nästan tagit över och man får nu leta extra för att hitta ett grenuttag utan brytare. Dvs det som borde vara det normala.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Frerider
De har en tendens att glappa med tiden (kan räcka att skaka till för att man skall få avbrott), glimlampan lyser när man inte vill det, och med tiden så slutar de lysa om man nu skulle vilja att de gjorde det.

De fyller heller ingen funktion, tar fysisk plats vilket gör grenuttaget större i onödan, och är en extra felkälla.

Så om man nu behöver eller vill ha en strömbrytare för de specialfall man behöver det, så skall man naturligtvis köpa ett med.

Men det är som sagt specialfallet, det borde inte vara det normala. Tyvärr så har de nästan tagit över och man får nu leta extra för att hitta ett grenuttag utan brytare. Dvs det som borde vara det normala.
Jag har dessa inomhus vid tv och ljudanläggningarna så det är enkelt att stänga av alla på en gång tex. När man reser bort och så.
Har haft samma i många år och inga problem med dom, men ska man ha dom ute till byggjobb som TS skriver så kan jag tänka mig att dom inte håller.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Va? Jo, med brunnen uppåt så kommer det att rinna in vatten, förr eller senare. Går inte att komma ifrån. Finns ingen väg runt det.
Du missförstår mig. Jag förstår att det trots locken kan krypa in vatten genom brunnarna. Det är okej - om det blir ett problem kan jag ta in dosan och torka den. Det jag inte vill är att grendosan skall gå sönder pga att det kommit in fukt. Problemet är inte att själva kontaktblecken, som ju oundvikligen är utsatta, korroderar, utan det är något annat inuti grendosan som inte tål fukt i och med att hela dosan lägger ner.

C cpalm skrev:
Du missförstår mig. Jag förstår att det trots locken kan krypa in vatten genom brunnarna. Det är okej - om det blir ett problem kan jag ta in dosan och torka den. Det jag inte vill är att grendosan skall gå sönder pga att det kommit in fukt. Problemet är inte att själva kontaktblecken, som ju oundvikligen är utsatta, korroderar, utan det är något annat inuti grendosan som inte tål fukt i och med att hela dosan lägger ner.
Ja, då är det ju läge med en obduktion för att se vad det är som korroderar förutom blecken.

Det är heller inget enkelt läge. De billiga material som det är i alla dosor numer kommer att korrodera om de är utomhus. Förr eller senare. Förr om de är på Västkusten, senare om de är i Norrlands inland (tror jag).

• Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Jag har dessa inomhus vid tv och ljudanläggningarna så det är enkelt att stänga av alla på en gång tex. När man reser bort och så.
Då är det bara att gratulera. Räkna inte med att hitta lika bra när/om du skall köpa nya. Mina egna erfarenheter är betydligt sämre, och det gäller även släkt och vänner.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Ja, då är det ju läge med en obduktion för att se vad det är som korroderar förutom blecken.
Ja, är faktiskt lite sugen på att ta reda på vad den specifika orsaken är. Även om man nog måste plocka fram sågen då den inte går att skruva isär. Men misstänker som sagt strömbrytaren, den känns lite "mushy" och har sett att det stått vatten inuti den.

K
Brennenstuhl går här hemma under namnet BrenneSTRUL för nog fan strular alltid deras utomhuskabelvinda. Efter ett antal användande så blir deras pinskydd riktigt dåliga och aldrig fjädrar undan när man försöker sätta i stickproppen

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Tyvärr så har de nästan tagit över och man får nu leta extra för att hitta ett grenuttag utan brytare. Dvs det som borde vara det normala.
Upplever att det finns båda alternativen. Definitivt vad gäller det kapslade utförandet.

Visst är brytaren alltsom oftast onödig. I mitt fall är det bekvämt ibland när man kopplat in grejor utan egen brytare. T.ex. arbetsbelysning eller dränkpumpen. Så jag kan tänka mig att leva utan den om det gör uttaget mer robust.

MultiMan
Jag har haft grenuttag och kabelvindor ute året runt i snart 30 år där jag bor vid vatten, ständigt fuktigt. Ingen har gått sönder eller gett upp utom en jag fick laga eftersom jag körde över kabeln med gräsklipparen. MEN, jag har utan undantag skydd över. Tjock plastpåse, spann eller annat.

Har många olika Brennenstuhl och som med många märken är kvaliteten olika beroende på vad du betalar. Senaste köpet är 2,5mm2 kabelvinda av någon proffsmodell och den är betydligt mer påkostad än vad du hittar eller hittade på CO. Riktigt stabil på alla sätt.

Edit: Sådan här är det: https://www.brennenstuhl.com/sv-SE/...onstruction-site-cable-reel-40m-h07rn-f-3g1.5 fast i 25m. Kostade bara 500kr när Granngården sålde ut.

Bilden visar en gul och svart Brennenstuhl kabelvinda med flera uttag, märkningen "40 m" synlig. Vindan är robust och av proffsmodell.
Skapa konto

Den kommer antagligen överleva mig.

Redigerat:
Jag gillar de här, bra kvalitet rakt igenom. Dyra om man köper med kabel, kopplar man dem själv kommer man ner runt 250 kr för blocken. Brennenstuhl professional powerblock.
Svart förgreningskontakt med två röda skyddskåpor och en grön indikatorlampa. Har en metallklämma och är avsedd för byggprojekt.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.