Det sitter ett jordat uttag där nu. Och som du säger är det dumt att byta till ojordat. Men jag vill göra det enkelt och billigt för mig, varför jag hoppas på att det finns vinklade mellan proppar.

Det finns ju vinklade jordade stickproppar, iaf de gjutna på kabel kan vara halvsmå fast sticker nog ändå ut 1,5-2cm eller nåt sånt. Kanske för mycket?

Det kanske bygger ungefär lika mycket som en vinklad euro-mellanpropp. Hur som helst har de flesta bordslampor euro-kontakt och det skulle betyda att jag måste byta den till en gjuten jordad vilket jag inte vet om det är okey med tanke på att själva lampan inte är jordad.

Men bäst vore nog att byta till ett jordat uttag med euro kontakt vinklat åt sidorna. Synd att de ska vara så dyra förhållandevis.

Man borde få byta en eurokontakt till en jordad, även om det inte är "snyggt". Jag tänkte annars på att använda en kort jordad skarvsladd, och ha skarven t.ex. under byrån.

Det är för övrigt lite märkligt att standard är att uttagen sitter en bit upp på väggen eftersom nästan alla möbler man ställer mot en vägg är helt släta mot väggen förutom längst ner där det ofta finns ett tomrum. Det inbjuder ju oserösa personer till att skruva loss vägguttagen och låta dem hänga löst i sladdarna längre ner mot golvet! q(;^;)p

Enda anledningen jag kan komma på till att inte ha uttagen direkt invid golvet är vid städning, dels att inte köra på dem med dammsugaren och dels inte få in vatten från golvmoppen...

Och sedan har vi aspekten att äldre kanske inte når hela vägen ner utan att lägga sig på golvet. Tror det inte finns någon standard när det gäller höjden men däremot kanske det finns riktlinjer och rekommendationer.

Hur som helst så tror jag inte att det är godkänt att byta euro till jordad på samma sätt som att man inte får byta ett uttag från ojordat till jordat utan att dra fram jorden.

Om nu ingen här känner till om det finns någon vinklad euro-propp så undrar jag var jag hittar ett nytt uttag till rimlig peng, alternativt någon av grenkontakterna jag skrev om ovan. Finns något av detta på Hornbach tex?

sankaboy skrev:
Tycker det är lite mycket när uttagen jag har kostade typ 1/3 av det. 4-Vägs finns tex här: [länk] till rätt vettigt pris men sedan tillkommer frakt om man bor i Stockholm, vilket jag gör.
Det där uttaget skulle jag vilja ha som utanpåliggande. Vad "sticker in" in i väggen på ett såntdär? Eller är det bara att kabelgenomföring bara finns bakåt som gör att det är "infällt"?

sankaboy skrev:
Sedan finns den även här: [länk] till vettigt pris, men även där blir det frakt som gör att det inte lönar sig, om jag inte köper för över 2000:- :S
Den där finns i ett utförande med brunnständning. Undrar hur uttaget är uppdelat då? Antagligen jordat uttag som en del och de två eurouttagen som andra delen, fast man skulle väl snarast vilja ha bara ena eurouttaget på separat brunnständning (i vissa fall)?

Hej,
Försöker förstå detta.
Om ett rum är ojordat och uttaget byts till en modell med endast eurokontakter. Vad är då risken med att ha en förgreningsdosa med eurostickkontakt på kabeln till förgrenaren och ojordade "runda" brunnar i förgrenaren?

Vad är det jag missar? Är det att förgrenaren ovan kan användas i ett jordad uttag?

/J

tommib
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
erikssonjorgen skrev:
Hej,
Försöker förstå detta.
Om ett rum är ojordat och uttaget byts till en modell med endast eurokontakter. Vad är då risken med att ha en förgreningsdosa med eurostickkontakt på kabeln till förgrenaren och ojordade "runda" brunnar i förgrenaren?

Vad är det jag missar? Är det att förgrenaren ovan kan användas i ett jordad uttag?

/J
Det vore som sagt jättefel att avgrena på det viset.

Dels går det då att använda apparater som måste jordas i den typ av rum som uttaget sitter i.

Men värre är att EUrouttaget kan bli överbelastat och börja brinna. Ledningen till uttaget är oftast säkrad för 10A. Men ett eurouttag tål bara 2,5A. Det klaras normalt genom att en apparat med platt Eurokontakt får inte kunna dra mer än 2,5A. Därför får det heller aldrig finnas grendosor med en Eurokontakt. För då skulle det ju gå att koppla in mer än en apparat.

En vanlig kontakt har stift som går in i uttaget, stiftet får kontakt genom att det går in i en fjädrande hylas om "kramar" stiftet. Det blir en rätt dålig men tillräckligt bra kontakt för att tåla upp till 16A.

Problemet som en platt Eurokontakt löser, är att runt om i Europa så har något avvikande standarder för uttag. I vissa länder är diametern på stiften något annorlunda, i andra länder är avståndet mellan hålen i uttaget lite mindre än i Sverige.

Europluggen löser detta genom att den dels har tunnare stift, som dessutom är av lite flexibelt material, så de kan fjädra lite i sidled, och de är någon ihopvinklade. Om man då sätter en Eurokontakt i ett uttag så kommer den att gå in och genom de fjädrande stiften som kommer in lite snett, så kommer stiftet att lägga sig mot en sida i hylsan i uttaget, och pressa sig mot sidan. Detta oavset diameter på hylsan och stiften kommer också att klara olika avstånd mellan hålen.

Den kontakten är då avsvärt sämre än den normala "halvdåliga" kramande kontakten. Men det fungerar så länge strömmen är låg.

En ytterligare särskiljande detalj med Eurokontakten är att stiften ar av plastmaterial, med metall längst fram. Detta gör att man inte kan komma åt ett spänningsförande stift om man petar in fingret när kontakten är halvt inkörd. På en vanlig rund kontakt sår man motsvarande skydd genom att brunnen runt kontakten är utformad så att det är omöjligt att få in ens ett barnfinger när kontakten är tillräckligt långt inkörd för att ge kontakt.

• Gilla
Tomas_12345 och 1 till
  • Laddar…
Man blir alltså tvungen att göra en sån här skarvkoppling?
P1241278.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man är varken tvungen till eller ska göra en sån, det är helt felaktigt. Läs och förstå tex hempularens utmärkta inlägg här ovan, skrota sen ditt mästerverk (om det nu är det på bilden).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.