???

***** VARNING *****

Man får absolut inte göra på detta vis, i förlängningen kan man stoppa in en brödrost (som behöver skyddsjord) och den kan bli strömförande om det inte finns en ordentlig skyddsjord.

Ett Jordat uttag --->
Euro kontakt (utan skyddsjord) --->
ojordat skarvuttag (ojorda förlängningssladd) --->
Apparat som behöver syddsjord (behöver skyddsjord för att säkerställa att inte chassit inte blir strömförande vid ett eventuellt el fel)

= DÖDSFÄLLA.

NOG DISKUTERAT OM DESSA HEMKOPPLINGAR, KÖP ENDAST FÄRDIGA SKARVSLADDAR, LEV MED ATT DU INTE FÖR IN TEVÉ MÖBELN HELT
MOT VÄGGEN.

/Richard (och ni behöver inte skälla på mig. För jag vet att jag har rätt, samt att jag inte bryr mig om vad folk tycker om mig. Livsfarligt att koppla fel med el.)

Jag har en sån här skarvkontakt hemma. Den tar nästan ingen plats alls bakom möblerna. Det sitter en Eurokontakt på sladden, jag orkade inte rita den...
Har ingen aning om var jag köpte den.

• skarv.GIF
Clas Ohlson har säljer en sån som du ritade (36-2310), men på bilden på nätet så har den ojordad kontakt som passar i jordat uttag. Kanske är den annorlunda i verkligheten.

362310_X_2006-07-04_134002_312.jpg

e_richard skrev:
???

***** VARNING *****

Man får absolut inte göra på detta vis, i förlängningen kan man stoppa in en brödrost (som behöver skyddsjord) och den kan bli strömförande om det inte finns en ordentlig skyddsjord.

Ett Jordat uttag --->
Euro kontakt (utan skyddsjord) --->
ojordat skarvuttag (ojorda förlängningssladd) --->
Apparat som behöver syddsjord (behöver skyddsjord för att säkerställa att inte chassit inte blir strömförande vid ett eventuellt el fel)

= DÖDSFÄLLA.

NOG DISKUTERAT OM DESSA HEMKOPPLINGAR, KÖP ENDAST FÄRDIGA SKARVSLADDAR, LEV MED ATT DU INTE FÖR IN TEVÉ MÖBELN HELT
MOT VÄGGEN.

/Richard (och ni behöver inte skälla på mig. För jag vet att jag har rätt, samt att jag inte bryr mig om vad folk tycker om mig. Livsfarligt att koppla fel med el.)
Jag tänker inte säga emot dig. Men jag undrar ändå varför det inte verkar finnas (eller är exceptionellt ovanligt) den typ av grenuttag jag letar efter. Kan det ha att göra med att Euro-brunnen i vägguttaget inte får belastas lika mycket som en vanlig brunn?

En annan fundering ang. det du skriver om dödsfälla: Hur är resonemanget i ett gammalt hus med ojordade uttag? Är sådana per definition dödsfällor?

psvpsv skrev:
Jajamensan. Euro-pluggen är bara godkänd för 2.5A. Se CEE 7/16 och CEE 7/17.

[länk]

[länk]
Ah, intressant! Och när jag läser om mitt uttag på elbutik.se står det mycket riktigt: "3-vägsuttag, jordat med 1 st uttagsbrunn 16A framåt och 2 st uttagsbrunnar 2,5A på sidan."

Okej, jag ger mig... sätter dit ett vanligt grenuttag istället, men åtminstone med snedställd stickpropp så den inte bygger ut så fasligt mycket.

Tack för all hjälp!

S
void skrev:
En annan fundering ang. det du skriver om dödsfälla: Hur är resonemanget i ett gammalt hus med ojordade uttag? Är sådana per definition dödsfällor?

Nej, det är de inte.

S
void skrev:
Okej, jag ger mig... sätter dit ett vanligt grenuttag istället, men åtminstone med snedställd stickpropp så den inte bygger ut så fasligt mycket.

Tack för all hjälp!
Clas Ohlsson säljer det du letar efter, artikelnummer 32-1010. 1 rund stickpropp (dock inte vinklad) med 6 st eurouttag. 49:-.

sawsaw skrev:
Nej, det är de inte.
Du har inte lust att utveckla lite? Där kan man ju också koppla in en apparat som kräver skyddsjord, fast som då inte jordas.

S
void skrev:
Du har inte lust att utveckla lite? Där kan man ju också koppla in en apparat som kräver skyddsjord, fast som då inte jordas.
Detta ämne hör inte hemma i den här avdelningen men jag svarar 1 gång ändå. Har du ytterligare frågor hänvisas till el-forumet.

I ett rum där du har ojordade uttag SKA ALLTING vara ojordat (inga mellanting som jordade uttag och ojordade lamputtag). Då har du något som på fackspråk kallas "isolerad miljö". Även om du ansluter en apparat med jordat metallhölje till ett ojordat uttag och höljet blir spänningssatt så står du ändå isolerat (kan inte komma i kontakt med jord) och strömgenomgången genom kroppen blir i det närmaste obefintlig. Om du däremot för in ett jordat föremål i ett ojordat rum så kan situationen vid ett fel bli livsfarlig.
ALLT eller INGENTING i ett rum ska vara jordat. Isolerad miljö är inte tillåtet för nyinstallationer idag men det är tillåtet att utöka en äldre, ojordad installation med ytterligare ojordade uttag. Jordar du ett uttag så måste du jorda allt.

sawsaw skrev:
Detta ämne hör inte hemma i den här avdelningen men jag svarar 1 gång ändå. Har du ytterligare frågor hänvisas till el-forumet.

I ett rum där du har ojordade uttag SKA ALLTING vara ojordat (inga mellanting som jordade uttag och ojordade lamputtag). Då har du något som på fackspråk kallas "isolerad miljö". Även om du ansluter en apparat med jordat metallhölje till ett ojordat uttag och höljet blir spänningssatt så står du ändå isolerat (kan inte komma i kontakt med jord) och strömgenomgången genom kroppen blir i det närmaste obefintlig. Om du däremot för in ett jordat föremål i ett ojordat rum så kan situationen vid ett fel bli livsfarlig.
ALLT eller INGENTING i ett rum ska vara jordat. Isolerad miljö är inte tillåtet för nyinstallationer idag men det är tillåtet att utöka en äldre, ojordad installation med ytterligare ojordade uttag. Jordar du ett uttag så måste du jorda allt.
Då förstår jag bättre, tack för förklaringen! :)

Nej det här passar ju bättre i EL

sawsaw skrev:
[quote author=void link=1162141642/15#18 date=1162983187]

Nej, det är de inte.[/quote]

Jag anser att dessa installationer är farliga. Jag försöker påverka min omgivning med installationer äldre än 1995 att uppdatera installationen med i alla fall jordfelsbrytare.
Gärna också med jordade uttag.
I den äldre installationen där man förlitar sig på att man befinner sig i en isolerad miljö lägger man ett stort ansvar på brukaren att inte förstöra den isolerade miljön. T.ex att dra en skarvsladd från ett sovrum genom fönstret till grästrimmern.

/m

Lånar tråden lite, efter som ämnet är väldigt snarlikt.

Har ett vanligt jordat uttag bredvid byrån som jag skulle vilja koppla in en lampa med euro-kontakt i. Dock är utrymmet för trångt för att man ska kunna sätta in en euro-kontakt som pekar rakt ut.

Alternativet skulle vara att byta till ELJO uttaget som detta
Eljo%20trend%20vagguttag%204-vags%20utanpaligg.jpg
, men jag tycker att det borde finns vinklade euro proppar för trånga utrymmen. Räcker med en sån här:
grenpropp-malmbergs-2-vags-euro.jpg
... men att uttagen är vinklade 90 grader ut åt sidorna.

Det finns annars alternativ med förlängningssladd och grenuttag som 620719_BB_00_FB.EPS_1000.jpg 612801_BB_00_FB.EPS_1000.jpg
... men jag tycker att det borde finnas små enkla mellanproppar som löser problemet också.

Någon som vet om det finns och var i så fall?

Om du redan har jord framdraget och funderar på att byta uttag så är det väl iofs bättre att välja det med två eurouttag åt sidorna och ett jordat rakt fram, så att det fortfarande går att använda jordade prylar i framtiden utan att behöva byta uttaget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.