17 602 läst ·
37 svar
18k läst
37 svar
Grenrör på nedgrävt avlopp
Vad är det du inte får ihop?Rejäl skrev:
Det är inte tekniskt fel att ha orangea rör inomhus. Det är inte tekniskt fel att ha gråa rör utomhus.
Detta under förutsättning att lägsta klassen som röret ska ha för det aktuella förläggningssättet uppnås. Det kvittar om röret är vitt, grått, orange, svart, blått, etc.
Att det inte följer det "normala" valet gör det inte till att det blir fel tekniskt sett.
Ok vi tittar på Svensktavlopp som du har länkat..Demmpa skrev:
Tar två röda rör delar ifrån första sidan som du påstår är godkända för ingjutning och inomhusanvändning..
Vart hittar du den infon att dom skulle vara det, dom heter ju markgrenrör och markböj?
https://www.svensktavlopp.se/tillbe...taW4lMjI6MCwlMjJtYXglMjI6OTk5OTk5OTk5JTdEJTdE
Jag påstår INTE att alla rör i de tre länkarna är godkända för ingjutning!Rejäl skrev:
Det var tre länkar att läsa vidare på, å inte att allt var godkänt för all typ av montage/användning.
Generellt är gråa rör för inomhusbruk och röda för mark, jag googlade nu och kunde inte hitta ett enda rött rör som är godkänt för ingjutning inomhus..Demmpa skrev:
Så ditt ovanstående påstående är helt enkelt fel i stort då orangea rör är avsedda för mark!Demmpa skrev:
En text ifrån en VVS handlare:
https://www.vvsochbad.se/Tekniska-i...psroer-kopplingar-Graa-avloppsroer-delar.html
”Grå avloppsrör och delar
Stort urval av grå avloppsrör för avledning av avloppsvatten från kök och badrum. Grå avloppsrör av plast PP/HT används frihängande eller för ingjutning i betong inne i huset, t.ex. för avlopp under diskbänkar eller som stuprör, där de orange avloppsrören används för nedgrävning i marken. Hitta ditt avloppsrör i plast här från ledande tillverkare som Wavin och Purus.”https://www.vvsochbad.se/Tekniska-i...psroer-kopplingar-Graa-avloppsroer-delar.html
Att man normalt/generellt använder orangea rör i mark och gråa rör inomhus säger ingenting om att man inte kan/får använda rören tvärtom.Rejäl skrev:
Det som bestämmer var rören får användas till är klassningen, oftast får man använda högre klassning än vad som behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du sprider falsk propaganda som ofta!Demmpa skrev:
Visa mig röda eller orangea rör på en av dom stora VVS butikerna på nätet som är avsedda för ingjutning och inomhusbruk? Och som är godkända med rätt klassning?
Du vilseleder bara novisa konsumenter som söker hjälp i trådarna för generellt är det gråa rör inomhus och röda utomhus. Sedan finns det säkert någon eller några undantag men dessa vill jag påstå är få!
Har jobbat med hus och grunder i snart 30år och aldrig sett röda rör inomhus så upp till bevis nu😉
Redigerat av moderator:
Då får vi ha en liten uppdatering till er 😊
Efter många timmars pysslande och lite huvudbry och diverse utmaningar så kom tillslut grenröret på plats 🥳🙏💪
Behöver jag ”fästa” skjutmuff på något sätt, eller bara att packa tillbaka sand och fylla igen gropen?
Efter många timmars pysslande och lite huvudbry och diverse utmaningar så kom tillslut grenröret på plats 🥳🙏💪
Behöver jag ”fästa” skjutmuff på något sätt, eller bara att packa tillbaka sand och fylla igen gropen?
Hur tänker du kring att säkra muffarna?Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.
För det första, byt T-röret mot ett Y-rör
[länk]
Är det gråa röret godkänt för markförläggning/ingjutning?
Gräv upp mer så att ena röret kan böjas ut.
Eller så skaffar du en skjutmuff till och en rörbit.
Se till så att skjutmuffarna inte kan glida när de väl har kommit på rätt plats.
Något speciellt att tänka på?