31 268 läst ·
30 svar
31k läst
30 svar
Grena i vägguttag?
jag tror inte att det är farligt. Det finns ett uttryck som heter "att arbetet skall vara fackmanamässigt utfört" Det är det som skiljer en elektriker från en amatör. Du kan se på en installation direkt om det är yrkesfolk som har gjort arbetet.elmont skrev:
Utan att kommentera huruvida man får koppla bakom uttag eller ej så kan jag meddela att Eljo Trend har ett "avgreningsuttag" med dubbla fas-, noll och jordanslutningar. Dvs möjlighet med upp till 4 anslutningar: E18 302 89.
På den tiden jag jobbade som elektriker så var detta det enda godkända sättet att avgrena. På den tiden fick man endast överkoppla uttag. Tror man idag får koppla bakom uttag. Se på Eljos nya kopplingsdosor, VP-2 som ju är en apparatdosa!
Man kopplar ju bakom lamputtag?
På den tiden jag jobbade som elektriker så var detta det enda godkända sättet att avgrena. På den tiden fick man endast överkoppla uttag. Tror man idag får koppla bakom uttag. Se på Eljos nya kopplingsdosor, VP-2 som ju är en apparatdosa!
Man kopplar ju bakom lamputtag?
Fortsätter denna tråd, eftersom jag själv behöver göra något liknande. Hoppas på svar även om tråden är gammal.
På en av mina väggar finns bara ett el-uttag. Jag behöver sätta up ett till, ett par meter längre bort på samma vägg. Jag kommer fräsa in VP-rör i väggen och även en apparat-dosa där det nya vägguttaget skall finnas.
Om jag förstår svaren ovan rätt så skulle det vara ok att grena ledningarna bakom befintligt el-uttag i den apparat-dosan, om plats finns? Hur gör man det? Lossar man ledningarna från el-uttaget och grenar med ledningarna som skall vidare bort till det nya uttaget, tillsammans med korta ledningar som skall sitta i det befintliga uttaget? Se bild.
Mvh
/Anders
På en av mina väggar finns bara ett el-uttag. Jag behöver sätta up ett till, ett par meter längre bort på samma vägg. Jag kommer fräsa in VP-rör i väggen och även en apparat-dosa där det nya vägguttaget skall finnas.
Om jag förstår svaren ovan rätt så skulle det vara ok att grena ledningarna bakom befintligt el-uttag i den apparat-dosan, om plats finns? Hur gör man det? Lossar man ledningarna från el-uttaget och grenar med ledningarna som skall vidare bort till det nya uttaget, tillsammans med korta ledningar som skall sitta i det befintliga uttaget? Se bild.
Mvh
/Anders
En separat förgrenings vara eller ickevara vill jag inte uttala mig om, men svärfar elektriker (och därmed jag) har i liknande situationer nyttjat det faktum att ett de flesta apparater har plats för två tåtar i varje skruv/snabbanslutning. Bara in med inkommande och sedan ut med vidarekoppling till nästa uttag.
hur menar du nu? uttag med snabbkoppling brukar ha 2 hål bredvid varandra,dvs två fk går att sätta där, en fk per hål. uttag med endast en skruv för fas/nolla/jord brukar normalt åxå klara 2 st fk, en i varje "hål". då räcker det inte till eftersom man inte ska sätta fler än en fk per "hål". lämpligast är att grena bakom uttaget med 3 stycken oranga wagos(2 om det är ojordat)hempularen skrev:Det skall väl inte vara några problem att grena på det viset.
Lite beroende på vad det är för typ av koppling på uttaget så går det att stoppa i 2 trådar (på vissa uttag, är det s.k snabbkopplingar så går det givertvis inte) i en koppling. Om du gör detta så kontrollera att kopplingen blir bra. Prova att dra i trådarna för kontroll så att de inte lossnar. Var extra nogrann med att kontroller att du verkligen fått samtliga kardeler i kopplingen.
I annat fall får du koppla ihop bakom uttaget i dosan med ex "ubåtar".
Du frågade ocksp om man får göra så. En elektriker får göra så, själv får man inte göra så.
Det här ämnet är uppe lite då och då på forumet. Det brukar sluta med att någon gräver fram när det blev tillåtet att använda apparatdosor för att koppla och förgrena i, bakom apparaterna.
Flera tillverkare av apparatdosor gör extra djupa varianter uttryckligen för att kunna underlätta att koppla bakom apparater.
Flera tillverkare av apparatdosor gör extra djupa varianter uttryckligen för att kunna underlätta att koppla bakom apparater.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
petersv skrev:Det här ämnet är uppe lite då och då på forumet. Det brukar sluta med att någon gräver fram när det blev tillåtet att använda apparatdosor för att koppla och förgrena i, bakom apparaterna.
Flera tillverkare av apparatdosor gör extra djupa varianter uttryckligen för att kunna underlätta att koppla bakom apparater.
Sedan skall man inse att bara för att man får göra nåt så skall man ta sig en funderare om det är lämpligt. Jag kopplar INTE i en apparatdosa. Det finns en anledning till att det heter appratdosa respektive kopplingsdosa.
Har råkat på installationer där det sitter kopplingar lite här och där bakom uttag och strömbrytare, vansinningt irriterande att följa upp och ändra på.
En god överblickbar installation med kopplingar endast på det för avsedda ställen och med avsett material är guld värd både vid service och utbyggnad.

