I övermorgon har jag hyrt en mingrävmaskin för att gräva bort en gammal syrenhäck och ersätta med ett 10 m långt och 180 cm högt plank. Ena änden kommer fästas i ett förråd och efter 10m kommer en 90 graders vinkel som kommer ge stabilitet på vardera ände.
Vad anser ni är bästa sättet att förankra planket i marken däremellan?
Eftersom jag har grävmaskinen och det kommer bli en ränna efter häcken är borta så funderar jag på att gräva bort en ca 1 m djup ränna och lägga duk och makadam längs hela sträckan. Frågan är om jag kan köpa färdiga 70cm plintar från typ byggmax eller om jag bör gjuta egna plintar. Makadam har jag gott om så om det är en bra idé så fyller jag upp hela sträckan med det.
Någon som har bra koll eller bättre idéer?

Claes Sörmland
I princip kan det fungera.

Jag tror den stora utmaningen blir att få makadamen packad. Om du bara skopar ned och plattar till lite så kommer plintarna att stå löst de första säsongerna och det är mycket sidokraft när vinden tar tag i ett 180 cm högt plank.

• Gilla
combato
  • Laddar…
Ok, tror du det är bättre att gräva gropar och sedan fylla med makadam? Då får ju makadamen och plinten lite mer stöd från jorden/leran runt om hålet

Någon som vet eller har ytterligare tips/idéer?

nä det enda jag vet är att ett hus i grannskapet hade ett liknande plank efter E14 och det blåste till slut omkull fast det såg ganska rejält ut. Så man ska nog inte underskatta grundarbetet. Dina tankar låter dock rejäla så länge man får fast plintarna i backen.

• Gilla
combato
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nä det enda jag vet är att ett hus i grannskapet hade ett liknande plank efter E14 och det blåste till slut omkull fast det såg ganska rejält ut. Så man ska nog inte underskatta grundarbetet. Dina tankar låter dock rejäla så länge man får fast plintarna i backen.
Jag funderar på om jag längst ned i varje grop även skall gjuta en sula med lite grovbetong som jag sedan kör ned betongplinten i. Det borde väl stabilisera ytterligare?

Till mitt 180 höga plank använde jag BM 70 plintar. Grävde ur hål för resp plint. Var bara 6 plint så inte så omfattande. Jag menar att hål är bättre än dike för stabiliteten.

• Gilla
combato
  • Laddar…
Ok, tack för input!
Vad tror ni om ett avstånd på Max 2 m mellan plintarna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.