Vi håller på med ett utbyggnadsprojekt i vårt 30-talshus och behövde gå med avloppsledningar genom golvet i befintlig del för att komma till de befintliga rören. Det optimala vore här att bila upp resten av golvet, isolera och sen gjuta nytt golv med golvvärme för att få ett till rum (golvnivån är lika som marken utanför så det blir ett bra rum).
Problemet här är att det är berg förhållandevis ytligt, som minst ca 2,50 under innertaket. I ungefär halva rummet är det på detta sätt, och sen faller berget av och man kan komma betydligt djupare (upp till 2,80).
Det bästa i denna situation är såklart att ta bort berg och göra efter konstens alla regler, men efter att ha börjat utbyggnadsprojektet med att spräcka bort ca 15 kbm fast berg direkt intill huset vill vi av massa olika skäl (pengar, nerver, grannar osv) inte spräcka mer.
Så vad är då bästa lösning? Jag har läst och läst och läst och slutsatsen är väl egentligen att det inte går att få till på något bra sätt
Att gjuta med EPS-betong verkar dom flesta här tycka är rätt kasst. Vi skulle kanske bara få in 15 cm för att få en någorlunda acceptabel takhöjd och det är ju Finjas absolut lägst acceptabla tjocklek.
Att jämna av med makadam och sen köra EPS-skivor delvis på makadam med ett så tunt lager som ett par cm och 10 cm cellplast känns väl tunt. Så har jag också förstått på forumet.
samma som ovan med XPS-skivor har jag läst men inte förstått varför det skulle vara bättre.
Ett par alternativ jag själv funderat på men som jag inte hittat något om här på forumet är följande:
- Jämna av med EPS-betong för att sen avsluta med 5 cm polyuretanskum innan gjutning av betongplatta med vattenburen golvvärme.
- Jämna av med EPS-betong för att sen avsluta med 5 cm PIR-skivor innan gjutning av betongplatta med vattenburen golvvärme.
Är något av dessa alternativ rimliga? ÄR EPS-betongen vettig för avjämning eller bättre med makadam?
Tilläggas ska att det är snustorrt och har aldrig haft problem med fukt innan och det är dränerat utanför och under tillbyggnaden intill där vi som sagt kommit ner till motsvarande 2,8 under innertaknivå.
Stort tack till dig som orkat läsa hela inlägget, ännu större tack till dig som orkar svara
Problemet här är att det är berg förhållandevis ytligt, som minst ca 2,50 under innertaket. I ungefär halva rummet är det på detta sätt, och sen faller berget av och man kan komma betydligt djupare (upp till 2,80).
Det bästa i denna situation är såklart att ta bort berg och göra efter konstens alla regler, men efter att ha börjat utbyggnadsprojektet med att spräcka bort ca 15 kbm fast berg direkt intill huset vill vi av massa olika skäl (pengar, nerver, grannar osv) inte spräcka mer.
Så vad är då bästa lösning? Jag har läst och läst och läst och slutsatsen är väl egentligen att det inte går att få till på något bra sätt
Att gjuta med EPS-betong verkar dom flesta här tycka är rätt kasst. Vi skulle kanske bara få in 15 cm för att få en någorlunda acceptabel takhöjd och det är ju Finjas absolut lägst acceptabla tjocklek.
Att jämna av med makadam och sen köra EPS-skivor delvis på makadam med ett så tunt lager som ett par cm och 10 cm cellplast känns väl tunt. Så har jag också förstått på forumet.
samma som ovan med XPS-skivor har jag läst men inte förstått varför det skulle vara bättre.
Ett par alternativ jag själv funderat på men som jag inte hittat något om här på forumet är följande:
- Jämna av med EPS-betong för att sen avsluta med 5 cm polyuretanskum innan gjutning av betongplatta med vattenburen golvvärme.
- Jämna av med EPS-betong för att sen avsluta med 5 cm PIR-skivor innan gjutning av betongplatta med vattenburen golvvärme.
Är något av dessa alternativ rimliga? ÄR EPS-betongen vettig för avjämning eller bättre med makadam?
Tilläggas ska att det är snustorrt och har aldrig haft problem med fukt innan och det är dränerat utanför och under tillbyggnaden intill där vi som sagt kommit ner till motsvarande 2,8 under innertaknivå.
Stort tack till dig som orkat läsa hela inlägget, ännu större tack till dig som orkar svara
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer med en variant till. Jämna av med Isodrän liknande kulor och gjut som vanligt. Mycket skrivs om 10cm tjockt för att hålla men mitt gamla golv va max 2cm och höll i 60 år så gå ner till 6-7cm borde vara görbart för att spara några cm.
Intressant metod! Kanske komplettera med en tunn PIR-skiva mellan isodränkulorna och betongen?snuttjulle skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Vad ska du ha för färdig takhöjd då?
Så högt som möjligt såklart.
Men om du kör leca kulor så det blir 2,50 överallt, xps 10 cm (ungefär samma isolervärde som PIR).
Sen 10 cm betong, sen golvvärme som du flyter eller gjuter in.
Och sen golv, då får du en takhöjd på ca 2,20-2,23 cm
Alternativt byta ut betongen mot eps cement, om den isoleringen är nödvändig.
Så högt som möjligt såklart.
Men om du kör leca kulor så det blir 2,50 överallt, xps 10 cm (ungefär samma isolervärde som PIR).
Sen 10 cm betong, sen golvvärme som du flyter eller gjuter in.
Och sen golv, då får du en takhöjd på ca 2,20-2,23 cm
Alternativt byta ut betongen mot eps cement, om den isoleringen är nödvändig.
Har hört att om man väl fått in vatten i eps-betong är det omöjligt att bli av med det, baserat på detta skulle jag kört på en så beprövad metod som vanligt
Tack för fler bra svar!
Jag har kommit fram till att jag vill ha samma golvnivå som i angränsande rum (232) vilket ger mig ca 18 cm att jobba med.
Jag har utifrån förslagen här och mer googlande två huvudspår:
1. Jämna av med isodränkulor ett par cm över högsta berg, sätta in denna lösning https://www.finnfoam.se/produkter/ff-floor och sen ett färdigt golv på det. Eventuellt får jag in ett tunt lager PIR-skivor mellan isodrän och floor lösningen.
2. jämna av med isodränkulor över högsta berg, lägga så mkt PIR som möjligt (kanske 7 cm) och sen avsluta med en lite snålare betongplatta på 7-8 cm. golvet tänker jag typ microcement som i stort sett inte tar någon plats och känns ganska snyggt.
åsikter?
Jag har kommit fram till att jag vill ha samma golvnivå som i angränsande rum (232) vilket ger mig ca 18 cm att jobba med.
Jag har utifrån förslagen här och mer googlande två huvudspår:
1. Jämna av med isodränkulor ett par cm över högsta berg, sätta in denna lösning https://www.finnfoam.se/produkter/ff-floor och sen ett färdigt golv på det. Eventuellt får jag in ett tunt lager PIR-skivor mellan isodrän och floor lösningen.
2. jämna av med isodränkulor över högsta berg, lägga så mkt PIR som möjligt (kanske 7 cm) och sen avsluta med en lite snålare betongplatta på 7-8 cm. golvet tänker jag typ microcement som i stort sett inte tar någon plats och känns ganska snyggt.
åsikter?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gräva, isolera och gjuta…?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gräva ut och isolera centralt rum i källare
Grund & Markarbeten -
Lönar det sig att gräva och isolera suterränghuset?
Grund & Markarbeten -
Gräva ut källare med berg under befintlig betongen, effektivt arbetssätt och isolera?
Grund & Markarbeten -
Kostnad bila, gräva, isolera, gjuta källargolv?
Grund & Markarbeten

