31 409 läst ·
68 svar
31k läst
68 svar
Gräva ur torpargrund, fuktproblem.
Glömde nämna detta igår, men jag bär ju upp jorden från källaren i byggsopsäckar. I början vägde de 30kg styck. De senaste gångerna så har jag tyckt säckarna varit rätt så tunga (även om jag styrketränar en del). Kontrollvägde 10 st dem.. den lättaste vägde 35kg, den tyngsta 45kg, snittet låg runt 40kg.
Vet inte exakt när jag började lasta 40kg istället för 30kg. Så för att inte räkna i överkant så väljer jag att snitta påsarna på 35kg styck.
Med dagens lass på 1 ton, så ligger jag nu på 9,3 ton jord.
Nu är nästan all jord ute, förutom det som ligger längs med murarna.
Vet inte exakt när jag började lasta 40kg istället för 30kg. Så för att inte räkna i överkant så väljer jag att snitta påsarna på 35kg styck.
Med dagens lass på 1 ton, så ligger jag nu på 9,3 ton jord.
Nu är nästan all jord ute, förutom det som ligger längs med murarna.
Mycket intressant läsning! Jag började med vår krypgrund (torpargrund?) idag. Ser väldigt likt ut din grund förutom att vår inte har plana ”väggar” utan stenmur som man sedan ställt huset på. Tänkte som du, rensa ut allt organiskt material och så mycket stenar som möjligt (hittade även gamla tapeter, en säck isolering, några porslinstallrikar, en kaktus och en bit tidning från 1920 ). Jag är helt novis på det här så jag slänger ut en fråga: hur sjutton får man till plast mot marken sen? Lägger den mot stenmuren? Är plast ens bra? Bilden är från ena delen, där jag kom åt att städa idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Av vilken anledning tog du tag i grunden nu? Höga fuktvärden?systerinca skrev:
Mycket intressant läsning! Jag började med vår krypgrund (torpargrund?) idag. Ser väldigt likt ut din grund förutom att vår inte har plana ”väggar” utan stenmur som man sedan ställt huset på. Tänkte som du, rensa ut allt organiskt material och så mycket stenar som möjligt (hittade även gamla tapeter, en säck isolering, några porslinstallrikar, en kaktus och en bit tidning från 1920 ). Jag är helt novis på det här så jag slänger ut en fråga: hur sjutton får man till plast mot marken sen? Lägger den mot stenmuren? Är plast ens bra? Bilden är från ena delen, där jag kom åt att städa idag. [bild]
När vi köpte vårt hus förra året tyckte besiktningsmannen att vi skulle rensa där nere, har inte hunnit förrän nu ett år senare ☺️ Jag har ingen aning om vad det är för fuktvärden där nere men det låg ju en hel del bråte där som kan dra till sig fukt. Låg även ett (tack och lov ganska tunt) lager jord som såg lite murken ut. Huset står på berg så jag tänkte rensa så berget blir rent, sen vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare...MariaiÖstergötland skrev:
Vilken besiktningsfirma var det?systerinca skrev:
När vi köpte vårt hus förra året tyckte besiktningsmannen att vi skulle rensa där nere, har inte hunnit förrän nu ett år senare ☺️ Jag har ingen aning om vad det är för fuktvärden där nere men det låg ju en hel del bråte där som kan dra till sig fukt. Låg även ett (tack och lov ganska tunt) lager jord som såg lite murken ut. Huset står på berg så jag tänkte rensa så berget blir rent, sen vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare...
Om det inte finns några problem så rör inte grunden.
Allmängiltiga slentrianuttalanden har inget värde. Varje gammalt hus är unikt.
Berg, liksom sten, är duktiga på att få kondens. Det kan vara så att jordlagret ovanpå berget är av godo i fukthänseende.
Allmängiltiga slentrianuttalanden har inget värde. Varje gammalt hus är unikt.
Berg, liksom sten, är duktiga på att få kondens. Det kan vara så att jordlagret ovanpå berget är av godo i fukthänseende.
Men det kan ju inte va fel att städa bort gammalt bråte och organiskt material ur en krypgrund? Hur kan jord vara av godo i fukthänseende? Du får gärna förklara för jag är som sagt novisOldboy skrev:
Bråte är väl bra att ta bort förstås.
Så här går mina tankar:
När sommarens varma luft kommer i kontakt med det förhållandevis kalla berget fäller fukt ut. Berget kan inte absorbera ngn fukt utan det kommer att vara max-fuktigt i grunden. Om det finns ett jordlager på berget så kan det fungera lite som en tunn markisolering och minska utfälld fukt.
Berg leder temperatur betydligt bättre än vanlig mark/jord, och det har en mkt större massa/densitet. Bergets temperatur varierar inte nämnvärt över året. Bra på vintern, men dåligt på sommaren, ur fukthänseende.
När man försöker minska fukten i en krypgrund så är markisolering väsentlig. Den gör så att temperaturen i grunden varierar mer likt utetemperaturen, vilket minskar luftens nedkylning, och därmed fukten.
En annan vanlig åtgärd är att lägga ut plast. Plasten är enl min uppfattning primärt till för att minska fuktbelastningen från marken. Berg genererar ingen markfukt, såvida inte det finns sprickor som gör att fritt vatten tränger upp.
Det är teori. Om en grund har funnits länge, och det inte finns några fuktproblem av seriös natur såsom t ex uppruttnad trossbotten så finns det naturligtvis ingen anledning att ändra på något. Då vet man att just den grunden fungerar som den är.
Fuktbalans i grunder är komplext, och varje grund unik. Gränsen mellan en frisk grund och en sjuk är hårfin. Det kan räcka med små ändringar för att få en problemfri grund till att bli problematisk.
Så här går mina tankar:
När sommarens varma luft kommer i kontakt med det förhållandevis kalla berget fäller fukt ut. Berget kan inte absorbera ngn fukt utan det kommer att vara max-fuktigt i grunden. Om det finns ett jordlager på berget så kan det fungera lite som en tunn markisolering och minska utfälld fukt.
Berg leder temperatur betydligt bättre än vanlig mark/jord, och det har en mkt större massa/densitet. Bergets temperatur varierar inte nämnvärt över året. Bra på vintern, men dåligt på sommaren, ur fukthänseende.
När man försöker minska fukten i en krypgrund så är markisolering väsentlig. Den gör så att temperaturen i grunden varierar mer likt utetemperaturen, vilket minskar luftens nedkylning, och därmed fukten.
En annan vanlig åtgärd är att lägga ut plast. Plasten är enl min uppfattning primärt till för att minska fuktbelastningen från marken. Berg genererar ingen markfukt, såvida inte det finns sprickor som gör att fritt vatten tränger upp.
Det är teori. Om en grund har funnits länge, och det inte finns några fuktproblem av seriös natur såsom t ex uppruttnad trossbotten så finns det naturligtvis ingen anledning att ändra på något. Då vet man att just den grunden fungerar som den är.
Fuktbalans i grunder är komplext, och varje grund unik. Gränsen mellan en frisk grund och en sjuk är hårfin. Det kan räcka med små ändringar för att få en problemfri grund till att bli problematisk.
Nu börjar det hända grejer, och tur är väl det. Jag börjar tröttna på att gräva jord och suga sågspån och bära stenar.
Senaste dagarna har jag burit ett par ton sten, skyfflat lite jord, och använt min stora grovdammsugare med 10 meters slang till att suga spån och spindelnät i taket i grunden.
Även sprutat Boracol, 2 omgångar, på hela bjälklaget.
Har också fått loss en stor spetsig sten som stack upp ut marken, den visade sig vara helt platt så jag la den ner och grävde ner den i marken.
Har även bytt emot ett 20-tal plantor/träbitar som håller isolering, då de var rötskadade.
Rullade precis undan den största stenen (som stocken under vardagsrummet vilade emot) och la den i ett hörne, mot murstocken.
Inga så många dagars jobb kvar, ha i åtanke att jag endast sliter ett par timmar, ibland bara en timme, om dagen. Vissa dagar blir det inget gjort.
Härnäst på schemat:
Bära lite mer småsten.
Dammsuga det sista längs med grundmuren, har en kortsida kvar.
Gräva loss det sista av jorden längs med den kortsidan av grundmuren.
Skyffla/bära ut jorden.
Krypgrundsisolering är beställd, kommer imorgon. 2 rullar.
Hade sedan tidigare bestämt mig för Nisolex, men insåg att fabriken har semesterstängt och jag vill inte vänta i 4 veckor. Beställde Favolen krypgrundsisolering istället, ser ut som ett liggunderlag.
Har även köpt tejp, åldersbeständig och tät. Samt spikplugg och brickor för att fästa mattan mot grundmurarna.
Avfuktare är beställd, även den kommer imorgon.
Valet föll på en Acetec Evodry PD+, en sorptionsavfuktare.
Tänkte även köpa salt att strö ut under isoleringsmattan, har läst att det ska/kan vara bra mot levande organismer/mögel.
Detta blir nästan som en dagbok.. jag nämnde att jag börjar tröttna på grunden och slitet. Det gör även min sambo som hellre vill att jag umgås med henne och vår bebis, än att jag ska krypa omkring i grunden.
Har inte så många bilder att dela med er, men här kommer ett par.
Senaste dagarna har jag burit ett par ton sten, skyfflat lite jord, och använt min stora grovdammsugare med 10 meters slang till att suga spån och spindelnät i taket i grunden.
Även sprutat Boracol, 2 omgångar, på hela bjälklaget.
Har också fått loss en stor spetsig sten som stack upp ut marken, den visade sig vara helt platt så jag la den ner och grävde ner den i marken.
Har även bytt emot ett 20-tal plantor/träbitar som håller isolering, då de var rötskadade.
Rullade precis undan den största stenen (som stocken under vardagsrummet vilade emot) och la den i ett hörne, mot murstocken.
Inga så många dagars jobb kvar, ha i åtanke att jag endast sliter ett par timmar, ibland bara en timme, om dagen. Vissa dagar blir det inget gjort.
Härnäst på schemat:
Bära lite mer småsten.
Dammsuga det sista längs med grundmuren, har en kortsida kvar.
Gräva loss det sista av jorden längs med den kortsidan av grundmuren.
Skyffla/bära ut jorden.
Krypgrundsisolering är beställd, kommer imorgon. 2 rullar.
Hade sedan tidigare bestämt mig för Nisolex, men insåg att fabriken har semesterstängt och jag vill inte vänta i 4 veckor. Beställde Favolen krypgrundsisolering istället, ser ut som ett liggunderlag.
Har även köpt tejp, åldersbeständig och tät. Samt spikplugg och brickor för att fästa mattan mot grundmurarna.
Avfuktare är beställd, även den kommer imorgon.
Valet föll på en Acetec Evodry PD+, en sorptionsavfuktare.
Tänkte även köpa salt att strö ut under isoleringsmattan, har läst att det ska/kan vara bra mot levande organismer/mögel.
Detta blir nästan som en dagbok.. jag nämnde att jag börjar tröttna på grunden och slitet. Det gör även min sambo som hellre vill att jag umgås med henne och vår bebis, än att jag ska krypa omkring i grunden.
Har inte så många bilder att dela med er, men här kommer ett par.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Nu har det äntligen börjat hända grejer 
Först ut, borra upp fler ventilationshål mellan den äldre och den nyare delen av huset. Tänkte att detta blir en baggis då jag har en svärfar som jobbar inom betongindustrin och kraftfulla borrmaskiner fanns att tillgå.
Valde bort den största maskinen (låg på en EU pall och tog upp hela pallens storlek), behövde även bultas fast i väggen för att kunna borra med den.
Fick istället låna en lite behändigare maskin, med ett hålborr.
Grundmuren är 30cm tjock och efter ca en timmes slit hade jag kommit 10 cm in i muren, hålborret är 11cm i diameter.
Grundmuren består av betong och natursten, naturstenen var alldeles för hård för att jag skulle ha kraften att borra igenom.
Bytte istället taktik och borrade med ett kärnborr runt naturstenarna, och fick således till slut ett par hål. Så nu finns det 6 hål som ventilerar.
Har även städat bort den sista jorden, stenarna och spånet.
Idag började jag lägga in markisoleringen. Har lagt mer än hälften av torpargrunden nu. Gör klart resten en annan dag, det är ju ändå semester..
Först ut, borra upp fler ventilationshål mellan den äldre och den nyare delen av huset. Tänkte att detta blir en baggis då jag har en svärfar som jobbar inom betongindustrin och kraftfulla borrmaskiner fanns att tillgå.
Valde bort den största maskinen (låg på en EU pall och tog upp hela pallens storlek), behövde även bultas fast i väggen för att kunna borra med den.
Fick istället låna en lite behändigare maskin, med ett hålborr.
Grundmuren är 30cm tjock och efter ca en timmes slit hade jag kommit 10 cm in i muren, hålborret är 11cm i diameter.
Grundmuren består av betong och natursten, naturstenen var alldeles för hård för att jag skulle ha kraften att borra igenom.
Bytte istället taktik och borrade med ett kärnborr runt naturstenarna, och fick således till slut ett par hål. Så nu finns det 6 hål som ventilerar.
Har även städat bort den sista jorden, stenarna och spånet.
Idag började jag lägga in markisoleringen. Har lagt mer än hälften av torpargrunden nu. Gör klart resten en annan dag, det är ju ändå semester..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har nu lagt färdig krypgrundsisoleringen i torpargrunden, och även satt in avfuktaren, dragit slangarna och sen satt igen kattgluggarna/ventilerna.
Nu arbetar avfuktaren för fullt, vid 17 idag var det 92% luftfuktighet i torpargrunden och 86% i krypgrunden.
Nu (21:53) är det 83% i torpargrunden och 79% i krypgrunden.
Återstår nu bara att lägga ca 40kvm krypgrundsisolering i krypgrunden, men det ska nog gå relativt fort. Där är det slätt och fint, ligger sand på marken och en byggplast på marken idag.
Nu arbetar avfuktaren för fullt, vid 17 idag var det 92% luftfuktighet i torpargrunden och 86% i krypgrunden.
Nu (21:53) är det 83% i torpargrunden och 79% i krypgrunden.
Återstår nu bara att lägga ca 40kvm krypgrundsisolering i krypgrunden, men det ska nog gå relativt fort. Där är det slätt och fint, ligger sand på marken och en byggplast på marken idag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto