T tompalito skrev:
Tack för feedback! Går det inte att gräva ut mer om man har lite vinkel ut från källarväggarna? Då kan man ha tunnare lager isolering mot väggen och djupare en bit in. Värmeslingorna en bit in från väggarna för att minska risken för att fukt skulle krypa upp i väggarna. Kanske även kombinera 10 cm isodrän med 5 cm XPS? XPS verkar isolera mycket bättre. Vad tror du om det?
Du kan göra så enligt isodräns arbetsbeskrivning. Dom har med vilken vinkel som gäller med. Jag funderade på att göra så, men vågade inte. 😁

Gällande att ha golvvärme längre ifrån så ger väl det motsatt effekt? Du vill ha golvet/sulan varmare än marken pga fukt går från varmt till kallt? Kan ha fel..

P Psan skrev:
Du kan göra så enligt isodräns arbetsbeskrivning. Dom har med vilken vinkel som gäller med. Jag funderade på att göra så, men vågade inte. 😁

Gällande att ha golvvärme längre ifrån så ger väl det motsatt effekt? Du vill ha golvet/sulan varmare än marken pga fukt går från varmt till kallt? Kan ha fel..
Jag tänkte att om källarväggarna är kallare än plattan och isoleringslagret är tunnare mot väggarna så skulle det kunna finnas en risk att fukten drar upp i väggen. Kan tänka fel här också😄

T tompalito skrev:
Jag tänkte att om källarväggarna är kallare än plattan och isoleringslagret är tunnare mot väggarna så skulle det kunna finnas en risk att fukten drar upp i väggen. Kan tänka fel här också😄
Det är nog bättre att nån annan svarar på det. :)

Någon som provat denna lösning som isodrän föreslår? Ingen gjutning utan endast isodrän + golvspånskiva.

• Tvärsnitt av grävd grund med isodrän-skiva, cellplastskiva, plastfolie, golvskiva och utan gjutning; visar isolering och uppbyggnad.
  • Gilla
Jstaahl
  • Laddar…
Vad ska du ha för typ av golv och väggar när du är klar?

Lägga golvskiva i källaren hade jag undvikit alla dagar i veckan. Jag hade också varit väldigt försiktig med att gräva under muren även med slänt, går det fel är konsekvenserna stora och sjukt dyra.

Du kan lägga en 20mm cellplast utmed väggarna så du bryter köldbryggan.

XPS har bättre isolervärde, men blir den fuktig så försämras det.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:

Lägga golvskiva i källaren hade jag undvikit alla dagar i veckan. Jag hade också varit väldigt försiktig med att gräva under muren även med slänt, går det fel är konsekvenserna stora och sjukt dyra.

Är bara i planeringsstadiet, har tillträde 2 februari. Tror puts och lämplig färg på väggarna

J
Jag skulle inte lagt 200mm isodrän, utan ävjåmna med makadam och flis sedan ett 65mm isodrän och resten XPS för att få bra med isolervärde..

• Gilla
tompalito och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:

Tanken där, är väl att den åldersbeständiga plasten skall hålla fukten ifrån golvspånskivan? Men håller med om att det låter som en sämre idé.

C
T tompalito skrev:
Är bara i planeringsstadiet, har tillträde 2 februari. Tror puts och lämplig färg på väggarna
Kolla förutsättningarna först innan du planerar alltför mycket.
Det finns en hel del förutsättningar som begränsar vad som går att göra och hur det bör göras.
Hos mig t.ex. finns ingen sula, väggarna står på källargolvet. Då får man undergjuta i sektioner och det är ett mastodontarbete.

C cpalm skrev:
Kolla förutsättningarna först innan du planerar alltför mycket.
Det finns en hel del förutsättningar som begränsar vad som går att göra och hur det bör göras.
Hos mig t.ex. finns ingen sula, väggarna står på källargolvet. Då får man undergjuta i sektioner och det är ett mastodontarbete.
Hur gammalt är ditt hus?

Återigen rekommenderar jag min projekttråd, jag har dokumenterat massor kring de val vi gjorde och hur bygget gick till: https://www.byggahus.se/forum/threads/kaellaren-fran-1969-blir-som-ny-hobbyrum-blir-gym.530079/

Ett bra tips är att ta in en byggnadsingenjör som gör ett platsbesök. Det kostade inte många tusen men jag hade enorm nytta av att kunna bolla idéer på plats. Jag hade bilat ut tillräckligt mycket för att se voten och ytterväggens djup. Bara en ingenjör kan svara på vad som är säkert att gräva ut och vad som inte är säkert. I vårt fall fick vi rekommendationen att sätta horisontella stämpar för att undvika att marktrycket ger oss problem.

Använd inte golvskiva, du vill verkligen se till att använda inerta material som cellplast och betong till golvet. Vi använde makadam för att jämna av de understa centimetrarna, detta behövs då du aldrig får jorden platt under. Efter det lade vi 100mm isodrän. Det är dock ganska smuligt och känsligt så lägg OSB-skivor på så du inte trampar sönder. Sedan fyller du upp med cellplast, jag hade satsat på att få isodrän + cellplast att bli minst 200mm, gärna mer.

Gammal gulmålad källare med rostfri diskho, öppna väggfästa hyllor och flagnande blågrönt golv. Ljusinsläpp från ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person arbetar i källare med avloppsrör installerade i utgrävning, väggar delvis oputsade.
Skapa konto
Renovering av källare med synlig makadam på golvet och inslag av byggmaterial och verktyg. Väggar visar murbruk och rörarbete.
Skapa konto
Renovering av källare med cellplast, isodrän och makadam på golvet, verktyg och byggmaterial synliga i rummet.
Skapa konto
Källarrenovering med plastskikt och rörinstallationer, synliga stämpar för stöd, byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Renovering av källare med verktyg och byggmaterial, inklusive en dammsugare, sågar och rör. Plasten skyddar väggarna, och rör är synliga i taket.
Skapa konto
Renovering av källare; golvvärmerör installerade på vit cellplast, verktyg och material syns i bakgrunden av arbetsutrymmet.
Skapa konto
Rum under renovering med exponerad armering och rör dragna längs golvet. Påse med byggmaterial på golvet. Väggarna är gula.
Skapa konto
Renoveringsprojekt i källare med synliga armeringsjärn, kablar och rördragningar på ett betonggolv med isodrän och makadam som underlag.
Skapa konto
En person häller cement över stålmatta för att göra ett golv. Blå och grå kablar hänger längs väggen.
Skapa konto
Renoverad källare med nya rör, kablar och gul vägg, saknar ännu ytbehandling. Cementgolv förberett för vidare konstruktion.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med ett rum under ombyggnad, synliga rör, vattensystem och kablar, brädor lutande mot väggen.
Skapa konto
En person arbetar i en renoverad källare med verktyg och ledningar synliga, omgiven av byggmaterial och en snickarbänk.
Skapa konto
En pågående källarrenovering med träreglar, OSB-skivor och synliga rör, fläktrör i taket och oisolerade väggar, samt belysning i taket.
Skapa konto
Tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare, samt långa träskåp och diskbänk i modernt renoverad källare.
Skapa konto
Nyrenoverad källare med köksbänk, diskho och ljusa väggar. Dubbeldörrar täckta med plast i bakgrunden.
Skapa konto
Serverrack, kylskåp och ventilationssystem i ett tekniskt rum med LED-takbelysning, synliga rör och kablar på väggarna.
Skapa konto

Jag har bokstavligen tusentals bilder i tråden jag länkade ovan om du är nyfiken :)

• Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
C
T tompalito skrev:
Hur gammalt är ditt hus?
1800-talet, men källaren är byggd på 1950-talet.

Jag körde typ 5 cm makadam, sedan 15 cm EPS. Men jag gräver mer än läser...

• Gilla
roger.lehrberg och 1 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Återigen rekommenderar jag min projekttråd, jag har dokumenterat massor kring de val vi gjorde och hur bygget gick till: [länk]

Ett bra tips är att ta in en byggnadsingenjör som gör ett platsbesök. Det kostade inte många tusen men jag hade enorm nytta av att kunna bolla idéer på plats. Jag hade bilat ut tillräckligt mycket för att se voten och ytterväggens djup. Bara en ingenjör kan svara på vad som är säkert att gräva ut och vad som inte är säkert. I vårt fall fick vi rekommendationen att sätta horisontella stämpar för att undvika att marktrycket ger oss problem.

Använd inte golvskiva, du vill verkligen se till att använda inerta material som cellplast och betong till golvet. Vi använde makadam för att jämna av de understa centimetrarna, detta behövs då du aldrig får jorden platt under. Efter det lade vi 100mm isodrän. Det är dock ganska smuligt och känsligt så lägg OSB-skivor på så du inte trampar sönder. Sedan fyller du upp med cellplast, jag hade satsat på att få isodrän + cellplast att bli minst 200mm, gärna mer.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Jag har bokstavligen tusentals bilder i tråden jag länkade ovan om du är nyfiken :)
Vilken enorm tråd, tack för all tid du lagt ner! Mycket bra info där👍😀

joakim_j joakim_j skrev:
Jag körde typ 5 cm makadam, sedan 15 cm EPS. Men jag gräver mer än läser...
Låter som du får mycket gjort, tumleden börjar bli överansträngd av allt skrollande😀Hade du ingjuten golvvärme också? Varför EPS och. Inte XPS?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.