1 917 läst ·
47 svar
2k läst
47 svar
Gräva ur källare - XPS kapillärbrytande
Det menas nog med att man bryter vatten uppsugningen ifrån marken till betongen, XPS är väldigt bra jämfört med vanlig EPS isolering som absorberar mer vatten..T tompalito skrev:
Både EPS och XPS anses ha kapillärbrytande förmåga över en viss tjocklek.T tompalito skrev:
Men de har också visst vattenupptag, så jag antar att det är därför man förordar att de läggs på kapillärbrytande underlag.
Men varje produkt kan ju ha unika egenskaper, hittar du en tillverkare som förordar att deras produkt kan läggas direkt på backen, så kör på med det för all del.
Så kör jag i källaren. Hade torr lera i grunden, sen makadam ~7cm och 15cm EPS-betong på det. Kör vattenburen golvvärme för att det inte ska vara så kallt men värmer rummet med ett separat element.N Nissegandhi skrev:Man ska vara försiktig med golvvärme i gamla källarvåningar. Ju mindre isolering ju svagare golvvärme. Med 10 cm isolering ska man nöja sig med comfortvärme bara så att golvet blir varmt inte värmer rummet. Med full golvvärme och tunn isolering kan följden bli att man trycker upp fukten i närliggande rum eller väggar.
Ja, det är väl nackdelen, att det inte blir så otroligt packat. Men enligt vad jag har läst, så är det ett rimligt alternativ till materia under cellplast (xps).Etnoy skrev:
Så det är bättre att jämna av lite, sen lägga isodrän, även om man inte har källare?P Psan skrev:
Mitt hus är byggt på platta, ca 10 cm betonggolv.
Tanken är att jag ska förbereda för golvvärme. Dvs gjuta in det, men inte koppla in direkt.
Enligt isodrän behövs väl inte flis/makadam egentligen, men kan underlätta vid avjämning. Jag struntade i det för att maximera takhöjd.J Jstaahl skrev:Ja, det är väl nackdelen, att det inte blir så otroligt packat. Men enligt vad jag har läst, så är det ett rimligt alternativ till materia under cellplast (xps).
Så det är bättre att jämna av lite, sen lägga isodrän, även om man inte har källare?
Mitt hus är byggt på platta, ca 10 cm betonggolv.
Tanken är att jag ska förbereda för golvvärme. Dvs gjuta in det, men inte koppla in direkt.
Har du oisolerat nu och vill isolera?
Har du ont om takhöjd så hade jag kört med isodrän. Men har dålig koll på tjocklek av isolering vid platta på mark, jag TROR man kommer undan med lite mindre i källare.J Jstaahl skrev:
Sedan beror det väl på vad man prioriterar, ekonomi eller takhöjd. Jag prioriterade det senare. Får se vad elräkningen säger om ett år när jag jämför.
Börja med att bila ur en liten yta så du får en uppfattning om hur djupt underkant på voten/källarmuren är - den får du inte gräva djupare än. ett hus från den tiden skulle jag säga att du inte kan gräva så djupt att du kan köra makadam. Men kolla så vet du.
Du sparar som sagt 10cm utgrävning på att köra med Isodrän istället för makadam. På 50 kvm motsvarar det 5 kubik som ska ut och upp och 5 kubik makadam som ska ner. Det är inte gjort i en handvändning om du inte har garageportar så du kan köra med maskiner.
Isodrönen ska vara 95kPa-kvalitet för att inte långtidsdeformeras.
10 cm isolering är väldigt snålt om du ska ha golvvärme. 15 minst skulle jag säga, då slipper du även risker med omvänd fuktvandring. Helst ska du ha 20 cm.
Vi är några stycken härinne som har gjort det du funderar på.
Du sparar som sagt 10cm utgrävning på att köra med Isodrän istället för makadam. På 50 kvm motsvarar det 5 kubik som ska ut och upp och 5 kubik makadam som ska ner. Det är inte gjort i en handvändning om du inte har garageportar så du kan köra med maskiner.
Isodrönen ska vara 95kPa-kvalitet för att inte långtidsdeformeras.
10 cm isolering är väldigt snålt om du ska ha golvvärme. 15 minst skulle jag säga, då slipper du även risker med omvänd fuktvandring. Helst ska du ha 20 cm.
Vi är några stycken härinne som har gjort det du funderar på.
Jag är precis klar och golvvärmen har bara varit på sedan i fredags. Men det är redan varmare och skönare om fötterna än på övervåningenT tompalito skrev:
Gällande tips så tycker jag @mexitegel beskriver det bra. Jag tog själv upp minst ett provhål per rum för att få koll på hur det såg ut under och hur mkt isolering man får plats med och hur mycket takhöjd det ger.
Se till att byta avlopp, brunnar osv med. Jag hade aldrig gjort det utan att slänga in golvvärme med, sån otrolig skillnad.
Tack för feedback! Går det inte att gräva ut mer om man har lite vinkel ut från källarväggarna? Då kan man ha tunnare lager isolering mot väggen och djupare en bit in. Värmeslingorna en bit in från väggarna för att minska risken för att fukt skulle krypa upp i väggarna. Kanske även kombinera 10 cm isodrän med 5 cm XPS? XPS verkar isolera mycket bättre. Vad tror du om det?mexitegel skrev:
Börja med att bila ur en liten yta så du får en uppfattning om hur djupt underkant på voten/källarmuren är - den får du inte gräva djupare än. ett hus från den tiden skulle jag säga att du inte kan gräva så djupt att du kan köra makadam. Men kolla så vet du.
Du sparar som sagt 10cm utgrävning på att köra med Isodrän istället för makadam. På 50 kvm motsvarar det 5 kubik som ska ut och upp och 5 kubik makadam som ska ner. Det är inte gjort i en handvändning om du inte har garageportar så du kan köra med maskiner.
Isodrönen ska vara 95kPa-kvalitet för att inte långtidsdeformeras.
10 cm isolering är väldigt snålt om du ska ha golvvärme. 15 minst skulle jag säga, då slipper du även risker med omvänd fuktvandring. Helst ska du ha 20 cm.
Vi är några stycken härinne som har gjort det du funderar på.
