J
T tompalito skrev:
Jackfoam skriver ”överlägsen tryckhållfasthet och kapillärbrytande egenskaper” om deras XPS, så låter ju som att det borde vara ok om man nu måste spara bygghöjd? Frågan är vad kapillärbrytande egenskaper innebär i verkligheten?
Det menas nog med att man bryter vatten uppsugningen ifrån marken till betongen, XPS är väldigt bra jämfört med vanlig EPS isolering som absorberar mer vatten..
 
J Jansson69 skrev:
Det menas nog med att man bryter vatten uppsugningen ifrån marken till betongen, XPS är väldigt bra jämfört med vanlig EPS isolering som absorberar mer vatten..
Men om det nu hindrar vatten att nå betongen, då borde det röka med makadam för avjämning, eller vad säger du?
 
J
T tompalito skrev:
Men om det nu hindrar vatten att nå betongen, då borde det röka med makadam för avjämning, eller vad säger du?
Ja det är så man gör när det är platsbrist vid renovering..
100mm makadam är ju ifrån nyproduktions manualen som ett minimum..
 
  • Gilla
tompalito
  • Laddar…
C
T tompalito skrev:
Frågan är vad kapillärbrytande egenskaper innebär i verkligheten?
Både EPS och XPS anses ha kapillärbrytande förmåga över en viss tjocklek.
Men de har också visst vattenupptag, så jag antar att det är därför man förordar att de läggs på kapillärbrytande underlag.

Men varje produkt kan ju ha unika egenskaper, hittar du en tillverkare som förordar att deras produkt kan läggas direkt på backen, så kör på med det för all del.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Isodrän är definitivt kapillärbrytande och har bra isolerande egenskaper, ta en tillräckligt stark variant bara
 
  • Gilla
Psan och 1 till
  • Laddar…
Jag har uppfattningen av att majoriteten här har grävt ur, jämnat av och sedan isodrän. Få som kört makadam.

Själv grävde jag ner, jämnade av sanden under och la på 13cm isodrän. Sedan platta på 7-8cm (med golvvärme).
 
N Nissegandhi skrev:
Man ska vara försiktig med golvvärme i gamla källarvåningar. Ju mindre isolering ju svagare golvvärme. Med 10 cm isolering ska man nöja sig med comfortvärme bara så att golvet blir varmt inte värmer rummet. Med full golvvärme och tunn isolering kan följden bli att man trycker upp fukten i närliggande rum eller väggar.
Så kör jag i källaren. Hade torr lera i grunden, sen makadam ~7cm och 15cm EPS-betong på det. Kör vattenburen golvvärme för att det inte ska vara så kallt men värmer rummet med ett separat element.
 
Etnoy Etnoy skrev:
Lecakulor är väldigt bökiga då de inte ger en stadig yta att gå på.. Makadam däremot paddas ut till en hård gångbar yta
Ja, det är väl nackdelen, att det inte blir så otroligt packat. Men enligt vad jag har läst, så är det ett rimligt alternativ till materia under cellplast (xps).
P Psan skrev:
Jag har uppfattningen av att majoriteten här har grävt ur, jämnat av och sedan isodrän. Få som kört makadam.

Själv grävde jag ner, jämnade av sanden under och la på 13cm isodrän. Sedan platta på 7-8cm (med golvvärme).
Så det är bättre att jämna av lite, sen lägga isodrän, även om man inte har källare?
Mitt hus är byggt på platta, ca 10 cm betonggolv.
Tanken är att jag ska förbereda för golvvärme. Dvs gjuta in det, men inte koppla in direkt.
 
J Jstaahl skrev:
Ja, det är väl nackdelen, att det inte blir så otroligt packat. Men enligt vad jag har läst, så är det ett rimligt alternativ till materia under cellplast (xps).

Så det är bättre att jämna av lite, sen lägga isodrän, även om man inte har källare?
Mitt hus är byggt på platta, ca 10 cm betonggolv.
Tanken är att jag ska förbereda för golvvärme. Dvs gjuta in det, men inte koppla in direkt.
Enligt isodrän behövs väl inte flis/makadam egentligen, men kan underlätta vid avjämning. Jag struntade i det för att maximera takhöjd.

Har du oisolerat nu och vill isolera?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J Jstaahl skrev:
Jag har oisolerat nu och vill isolera ja. =)
Har du ont om takhöjd så hade jag kört med isodrän. Men har dålig koll på tjocklek av isolering vid platta på mark, jag TROR man kommer undan med lite mindre i källare.

Sedan beror det väl på vad man prioriterar, ekonomi eller takhöjd. Jag prioriterade det senare. Får se vad elräkningen säger om ett år när jag jämför. ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
P Psan skrev:
Jag har uppfattningen av att majoriteten här har grävt ur, jämnat av och sedan isodrän. Få som kört makadam.

Själv grävde jag ner, jämnade av sanden under och la på 13cm isodrän. Sedan platta på 7-8cm (med golvvärme).
Funkar det bra? Några bra tips?
 
Börja med att bila ur en liten yta så du får en uppfattning om hur djupt underkant på voten/källarmuren är - den får du inte gräva djupare än. ett hus från den tiden skulle jag säga att du inte kan gräva så djupt att du kan köra makadam. Men kolla så vet du.

Du sparar som sagt 10cm utgrävning på att köra med Isodrän istället för makadam. På 50 kvm motsvarar det 5 kubik som ska ut och upp och 5 kubik makadam som ska ner. Det är inte gjort i en handvändning om du inte har garageportar så du kan köra med maskiner.

Isodrönen ska vara 95kPa-kvalitet för att inte långtidsdeformeras.

10 cm isolering är väldigt snålt om du ska ha golvvärme. 15 minst skulle jag säga, då slipper du även risker med omvänd fuktvandring. Helst ska du ha 20 cm.

Vi är några stycken härinne som har gjort det du funderar på.
 
  • Gilla
tompalito och 3 till
  • Laddar…
J jhall skrev:
Så kör jag i källaren. Hade torr lera i grunden, sen makadam ~7cm och 15cm EPS-betong på det. Kör vattenburen golvvärme för att det inte ska vara så kallt men värmer rummet med ett separat element.
Har du gjutit in golvvärmen i EPS-betongen?
 
T tompalito skrev:
Funkar det bra? Några bra tips?
Jag är precis klar och golvvärmen har bara varit på sedan i fredags. Men det är redan varmare och skönare om fötterna än på övervåningen ;)

Gällande tips så tycker jag @mexitegel beskriver det bra. Jag tog själv upp minst ett provhål per rum för att få koll på hur det såg ut under och hur mkt isolering man får plats med och hur mycket takhöjd det ger.

Se till att byta avlopp, brunnar osv med. Jag hade aldrig gjort det utan att slänga in golvvärme med, sån otrolig skillnad.
 
  • Gilla
tompalito
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Börja med att bila ur en liten yta så du får en uppfattning om hur djupt underkant på voten/källarmuren är - den får du inte gräva djupare än. ett hus från den tiden skulle jag säga att du inte kan gräva så djupt att du kan köra makadam. Men kolla så vet du.

Du sparar som sagt 10cm utgrävning på att köra med Isodrän istället för makadam. På 50 kvm motsvarar det 5 kubik som ska ut och upp och 5 kubik makadam som ska ner. Det är inte gjort i en handvändning om du inte har garageportar så du kan köra med maskiner.

Isodrönen ska vara 95kPa-kvalitet för att inte långtidsdeformeras.

10 cm isolering är väldigt snålt om du ska ha golvvärme. 15 minst skulle jag säga, då slipper du även risker med omvänd fuktvandring. Helst ska du ha 20 cm.

Vi är några stycken härinne som har gjort det du funderar på.
Tack för feedback! Går det inte att gräva ut mer om man har lite vinkel ut från källarväggarna? Då kan man ha tunnare lager isolering mot väggen och djupare en bit in. Värmeslingorna en bit in från väggarna för att minska risken för att fukt skulle krypa upp i väggarna. Kanske även kombinera 10 cm isodrän med 5 cm XPS? XPS verkar isolera mycket bättre. Vad tror du om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.