Hej,
Jag har börjat ett projekt som jag på förhand förstått ska vara ganska jobbigt. Nämligen att gräva ur källaren och sänka golvet. Huset är ett enplanshus med källare, byggdes 1928 och tillbyggdes på 70talet. Tillbyggnaden har golvet på en lägre nivå och har därför en takhöjd på 2.15m medans den gamla källaren har en takhöjd på ca 2m.
Mitt mål är att gräva ur den gamla delen utav källaren för att få en takhöjd på 2.15m, alltså sänka golvet 15cm. Det enda utrymme som jag inte kommer att röra är pannrummet (se planlösning längre ner). Jag tänkte starta med badrummet som vi ändå vill renovera.
Originalritningar från när huset byggdes existerar inte, men ritning på huset för tillbyggnaden finns från 70talet. Men därav fanns det inte ritning för hur husgrunden såg ut för originaldelen.
Planen var att gräva ca 55cm ner från överkant på befintligt golv, sen lägga 10cm makadam, 20cm cellplast, 10cm platta med vattenburen golvvärme och elvärmeslingor.
Nu har vi kört på en dag och bilningen gick relativt lätt (än så länge). Dock så bilade jag hål på något gammalt betongrör som fanns under golvet. Oklart vad det är, men tror det antingen är ett gammalt dräneringsrör eller kopplat till en gammal golvbrun som finns i pannrummet. Det fanns i alla fall inget vatten i röret. Men till min förskräckelse upptäckte att det var råttor i röret när jag tittade till det på kvällen. Så nu har jag satt dit en provisorisk metallplatta med buntband
En annan upptäckt jag gjorde var att huset saknar en grundsula i originaldelen för ytterväggen och den gamla ytterväggen som ligger mot gillestugan. Jag har ju hört att man helst inte ska gräva längre ner än nerkant på grundsulan och nu har jag grävt ca 50cm ner under ytterväggen som saknar sula!
Jag gjorde en liten skiss nedan för att visa hur det såg ut innan och efter grävning. Jag är ju lite skraj för sättningar så slutade gräva, så just nu är bastudelen utgrävd förutom en liten del i hörnet utav väggen där yttervägg och den gamla ytterväggen möts.
Jag vet inte riktigt om jag ska våga fortsätta att gräva ur resten utav badrummet utan att göra någon form utav åtgärd på ytterväggarna. Särskilt viktigt att ha en plan eftersom jag vill gräva ur resten utav källaren senare. I mitt huvud tänkte jag att jag skulle gräva ur under ytterväggarna i små segment i taget och förlänga väggarna genom att gjuta betong. I vart fall den biten så att den nya plattan har något att fästa i (då skulle de räcka med ca ett betonglager på ca15cm). Men jag pratade med en gammal byggnadskonstruktör och han tyckte att jag absolut inte skulle gräva under väggarna. Men han var inte heller orolig för att ytterväggen skulle ge vika då de båda innerväggarna klarar att stötta upp ytterväggen (avståndet mellan de väggarna här ca 1.62m). Han tyckte det skulle vara riskfritt från sättningar så länge jag inte grävde under dom, och att jag sen bara gjuter plattan så ska denna stötta ytterväggarna. Dock förstår jag inte helt vad plattan i så fall ska fästa i under väggarna. Måste ju bli i stenarna då.
Sen blir jag ju även orolig för den gamla ytterväggen som går mot gillestugan om jag skulle gräva ur hela badrummet. För då står ju bara den väggen i praktiken på en 20cm bred platta med sten under, känns lite instabilt. Dock var inte byggnadskonstruktören orolig för det då den ej ska vara bärande.
Nu blev det ett väldigt långt meddelande, hoppas någon orkade läsa hela Men kände att jag ville lufta det här för att få lite andra synpunkter. Vill inte bara förlita mig på endast en person
Någon som har ett förslag hur man bäst ska fortsätta i denna situation?
Jag har börjat ett projekt som jag på förhand förstått ska vara ganska jobbigt. Nämligen att gräva ur källaren och sänka golvet. Huset är ett enplanshus med källare, byggdes 1928 och tillbyggdes på 70talet. Tillbyggnaden har golvet på en lägre nivå och har därför en takhöjd på 2.15m medans den gamla källaren har en takhöjd på ca 2m.
Mitt mål är att gräva ur den gamla delen utav källaren för att få en takhöjd på 2.15m, alltså sänka golvet 15cm. Det enda utrymme som jag inte kommer att röra är pannrummet (se planlösning längre ner). Jag tänkte starta med badrummet som vi ändå vill renovera.
Originalritningar från när huset byggdes existerar inte, men ritning på huset för tillbyggnaden finns från 70talet. Men därav fanns det inte ritning för hur husgrunden såg ut för originaldelen.
Planen var att gräva ca 55cm ner från överkant på befintligt golv, sen lägga 10cm makadam, 20cm cellplast, 10cm platta med vattenburen golvvärme och elvärmeslingor.
Nu har vi kört på en dag och bilningen gick relativt lätt (än så länge). Dock så bilade jag hål på något gammalt betongrör som fanns under golvet. Oklart vad det är, men tror det antingen är ett gammalt dräneringsrör eller kopplat till en gammal golvbrun som finns i pannrummet. Det fanns i alla fall inget vatten i röret. Men till min förskräckelse upptäckte att det var råttor i röret när jag tittade till det på kvällen. Så nu har jag satt dit en provisorisk metallplatta med buntband
En annan upptäckt jag gjorde var att huset saknar en grundsula i originaldelen för ytterväggen och den gamla ytterväggen som ligger mot gillestugan. Jag har ju hört att man helst inte ska gräva längre ner än nerkant på grundsulan och nu har jag grävt ca 50cm ner under ytterväggen som saknar sula!
Jag gjorde en liten skiss nedan för att visa hur det såg ut innan och efter grävning. Jag är ju lite skraj för sättningar så slutade gräva, så just nu är bastudelen utgrävd förutom en liten del i hörnet utav väggen där yttervägg och den gamla ytterväggen möts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag vet inte riktigt om jag ska våga fortsätta att gräva ur resten utav badrummet utan att göra någon form utav åtgärd på ytterväggarna. Särskilt viktigt att ha en plan eftersom jag vill gräva ur resten utav källaren senare. I mitt huvud tänkte jag att jag skulle gräva ur under ytterväggarna i små segment i taget och förlänga väggarna genom att gjuta betong. I vart fall den biten så att den nya plattan har något att fästa i (då skulle de räcka med ca ett betonglager på ca15cm). Men jag pratade med en gammal byggnadskonstruktör och han tyckte att jag absolut inte skulle gräva under väggarna. Men han var inte heller orolig för att ytterväggen skulle ge vika då de båda innerväggarna klarar att stötta upp ytterväggen (avståndet mellan de väggarna här ca 1.62m). Han tyckte det skulle vara riskfritt från sättningar så länge jag inte grävde under dom, och att jag sen bara gjuter plattan så ska denna stötta ytterväggarna. Dock förstår jag inte helt vad plattan i så fall ska fästa i under väggarna. Måste ju bli i stenarna då.
Sen blir jag ju även orolig för den gamla ytterväggen som går mot gillestugan om jag skulle gräva ur hela badrummet. För då står ju bara den väggen i praktiken på en 20cm bred platta med sten under, känns lite instabilt. Dock var inte byggnadskonstruktören orolig för det då den ej ska vara bärande.
Nu blev det ett väldigt långt meddelande, hoppas någon orkade läsa hela Men kände att jag ville lufta det här för att få lite andra synpunkter. Vill inte bara förlita mig på endast en person
Någon som har ett förslag hur man bäst ska fortsätta i denna situation?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Varför lyssnade du inte på konstruktören? Det du gör nu är att du riskerar att underminera huset. Du bör nog tänka om gällande den djupa utgrävningen.
/Bosse, byggnadskonstruktör
/Bosse, byggnadskonstruktör
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Jag håller med konstruktören, gräv inte under de gamla väggarna. Gräv heller inte under lerans yta. I bästa fall ligger det armering mellan de nedersta skiften av betonghålsten (kan vara ren betongsten också), men det ska du inte ta reda på. Det viktiga är att dina nya golv hindrar materialet under grundmurarna att flyta ut.
Betongrören är en del av det gamla avloppet. Att där finns råttor indikerar att det finns hål också på andra ställen. Försök om möjligt få dit någon från kommunens VA avdelning. Även om deras ansvar börjar vid tomtgränsen kan de ha ett visst intresse för frågan.
Det är synd att du inte har någon ritning över tillbyggnadens grundläggning. Eftersom den är gjord på 70-talet borde det finnas något i kommunens arkiv. Annars får du försöka undersöka det från den gamla delen.
Jag håller med konstruktören, gräv inte under de gamla väggarna. Gräv heller inte under lerans yta. I bästa fall ligger det armering mellan de nedersta skiften av betonghålsten (kan vara ren betongsten också), men det ska du inte ta reda på. Det viktiga är att dina nya golv hindrar materialet under grundmurarna att flyta ut.
Betongrören är en del av det gamla avloppet. Att där finns råttor indikerar att det finns hål också på andra ställen. Försök om möjligt få dit någon från kommunens VA avdelning. Även om deras ansvar börjar vid tomtgränsen kan de ha ett visst intresse för frågan.
Det är synd att du inte har någon ritning över tillbyggnadens grundläggning. Eftersom den är gjord på 70-talet borde det finnas något i kommunens arkiv. Annars får du försöka undersöka det från den gamla delen.
Jo, men det är inte det att jag inte lyssnar på honom. Vill mest synpunkter från andra också, då det kanske finns andra sätt att göra på. Men på dig låter det som att jag inte ska gräva ur alls? För han sa att det inte skulle vara några problem så länge jag inte gräver under väggarna.B bossespecial skrev:
Ok tack för tipset där gällande betongröret, ska kolla upp det. Ska dock ändå ta hit några rörläggare senare, så tänkte även be dom titta på det. Jo det finns ritning för tillbyggnaden och enligt den finns det en grundsula. Men vet inte i vilken mån den ansluter mot det gamla huset.J justusandersson skrev:Hej och välkommen till Byggahus forum!
Logga in
Skapa konto
Och nej tänkte inte gräva ur leran, lämpligt nog va leran på en acceptabel nivå och jag kan stanna där. Men det låter på dig som att det skulle fungera att den nya plattan som hamnar 15cm längre ner kan fästa i stenarna som ligger under befintliga ytterväggar?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag skulle inte gräva ur vertikalt så nära väggen/under väggen utan jag skulle ”slänta” av inåt rummet, lutning ca 1:2. Om du ska fortsätta att gräva ur i källaren bör du även tänka på att staga väggen i underkant om avståndet mellan tvärgående väggar blir förstora. Utan att veta känns det kanske som om det blivit ett missförstånd med konstruktören om vad som menas med ”under väggarna”. Jag skulle tolkat det som inte under den nivå som motsvarar underkant vägg.D danielgronberg skrev:
Det är även viktigt att den nya plattan stagar väggen i underkant, inte bara de underliggande stenarna. Utan stöd i sidled riskerar väggen att tryckas inåt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hade du frågat mig innan så hade jag avrått. Jag håller med Bosse, du riskerar att underminera huset. Det faktum att väggarna saknar sulor innebär en extra stor risk. Sedan kan man säga att det kunde varit värre eftersom jorden verkar förhållandevis stabil, men det är kanske en klen tröst. Nu har du ändå börjat så det gäller att hitta en väg ut. Enklast är att fixa avloppsrören och lägga igen det du grävt ur. Det bästa med hänsyn till sinnesfriden är kanske att ta dit en geotekniker först.
Ok, tack för svaren. Jo jag ska fortsätta försiktigare och slänta av som bosse beskriver. Kanske ta in geotekniker också, hade jag inte tänkt på.
Men jag tänker fortsätta gräva ur badrummet i alla fall så tar jag ta hit byggnadskonstruktören igen, så får vi se hur jag bäst går till väga med gjutningen. Så får jag se om jag fortsätter på resten om huset. Som ni säger, är det ju en risk när huset saknar sulor.
Blir dock förvånad hur det har kunnat hålla som det gjort med befintlig konstruktion. Väggarna står ju bara på en väldigt klen platta.
Men jag tänker fortsätta gräva ur badrummet i alla fall så tar jag ta hit byggnadskonstruktören igen, så får vi se hur jag bäst går till väga med gjutningen. Så får jag se om jag fortsätter på resten om huset. Som ni säger, är det ju en risk när huset saknar sulor.
Blir dock förvånad hur det har kunnat hålla som det gjort med befintlig konstruktion. Väggarna står ju bara på en väldigt klen platta.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ibland tar det en stund innan poletten trillar ner. Efter att ha sovit på saken och tittat en gång till på dina bilder tror jag att husets grundläggning har startat med betongplattan som har gjutits ovanpå kullerstenarna. Jag tror att det är lätt att underskatta plattans betydelse för konstruktionens stabilitet. Det mycet viktigt att du har kompetent hjälp innan du fortsätter.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Lite förenklat var bredden på sulan väggtjockleken+2ggr plattans tjocklek tidigare som vilade på en ”stor” markbädda. Nu kommer samma last ner på en sula lika bred som väggen som i sin tur står på en ”jordvägg” utan stöd i sidled. Vilken nivå ligger dräneringen förresten, gräver du under dräneringsnivån finns det risk att den nya plattan hamnar under en vattenyta i och med närheten till det täta lerlagret.
Ja jag kommer ta in mer hjälp från byggnadskonstruktören. Han har ju i alla fall redan fått helhetsbilden av huset och han säger i alla fall att det bara är ytterväggarna på långsidorna som tar upp lasten för huset medans tvärväggarna inte gör det. I alla fall inte på det sättet. Som ni hör har jag inte hundra koll, men det viktiga var i alla fall att enligt honom behövde jag inte oroa mig för den gamla ytterväggen mot gillestugan. Och eftersom det är kort avstånd mellan innerväggarna så ska dom klara av att hålla ytterväggen från att vilja bege sig inåt i väntan på den nya plattan.J justusandersson skrev:Ibland tar det en stund innan poletten trillar ner. Efter att ha sovit på saken och tittat en gång till på dina bilder tror jag att husets grundläggning har startat med betongplattan som har gjutits ovanpå kullerstenarna. Jag tror att det är lätt att underskatta plattans betydelse för konstruktionens stabilitet. Det mycet viktigt att du har kompetent hjälp innan du fortsätter.
Men sen vet jag inte om det är andra kompetenser som jag borde blanda in i detta. Kändes i alla fall som byggnadskonstruktörer var det rätta att kontakta. Du nämnde ju dock en geotekniker där också, är det mer för att få reda på bärigheten i marken och för att ta reda på om det finns annat än lera under huset?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Byggnadskonstruktören räckor gott o välD danielgronberg skrev:Ja jag kommer ta in mer hjälp från byggnadskonstruktören. Han har ju i alla fall redan fått helhetsbilden av huset och han säger i alla fall att det bara är ytterväggarna på långsidorna som tar upp lasten för huset medans tvärväggarna inte gör det. I alla fall inte på det sättet. Som ni hör har jag inte hundra koll, men det viktiga var i alla fall att enligt honom behövde jag inte oroa mig för den gamla ytterväggen mot gillestugan. Och eftersom det är kort avstånd mellan innerväggarna så ska dom klara av att hålla ytterväggen från att vilja bege sig inåt i väntan på den nya plattan.
Men sen vet jag inte om det är andra kompetenser som jag borde blanda in i detta. Kändes i alla fall som byggnadskonstruktörer var det rätta att kontakta. Du nämnde ju dock en geotekniker där också, är det mer för att få reda på bärigheten i marken och för att ta reda på om det finns annat än lera under huset?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Högskoleutbildade byggnadskonstruktörer (civilingenjörer och högskoleingenjörer) har goda kunskaper i geoteknik. Därutöver finns det konsulter som är speciellt inriktade mot geoteknikproblem.
Nu kapar jag min egen tråd här, men jag läste runt lite i forumet om vad man kan ha under betongplattan. Och då fann jag att man kunde kombinera isodrän/podrän och cellplast alternativt bara köra isodrän/podrän och på så sätt inte köra 100mm makadam. se tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/pordraen-eller-cellplast-under-kaellargolv.293741/
På så sätt skulle jag ju inte behöva gräva lika djupt och på så sätt minskar jag risken att underminera huset. Så det borde väl vara bättre än att köra makadam och cellplast? Eller finns det andra fördelar med att ha ljust 100mm makadam i botten i alla fall? Tänker tex om det ger bättre stabilitet i marken som underlag än vad isodrän/podrän ger.
På så sätt skulle jag ju inte behöva gräva lika djupt och på så sätt minskar jag risken att underminera huset. Så det borde väl vara bättre än att köra makadam och cellplast? Eller finns det andra fördelar med att ha ljust 100mm makadam i botten i alla fall? Tänker tex om det ger bättre stabilitet i marken som underlag än vad isodrän/podrän ger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Förr (behöver inte betyda så värst länge sedan) när man inte hade tillgång till komprimeringsmaskiner (paddor o liknande) var det alltid viktigt att grundlägga på oschaktad mark, dvs mark som av naturen hade komprimerats under århundraden. Det är en anledning till att inte i onödan gräva under husgrunder. Makadamen har i första hand en kapillärbrytande funktion som kan ersättas av andra material. Kommer man inte åt att komprimera makadamen eller att det av andra skäl (som i ditt fall) är olämpligt, är det bättre att strunta i den.
Klicka här för att svara